همشهری آنلاین: «هلن کلارک» نخست‌وزیر سابق نیوزیلند و یکیاز مقام‌های ارشد سازمان ملل است، اعلام کرد که برای دبیرکلی این سازمان نامزد می‌شود.

هلن کلارک

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هلن کلارک هشتمین نامزد برای تصدی این پست و اولین نامزد از خارج اروپاست که وارد رقابت‌ها برای جانشینی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد شده است.

دور دوم دبیرکلی بان کی‌مون اواخر امسال پایان می‌یابد. برخی در سازمان ملل متحد به دنبال آن هستند که برای اولین بار یک زن به این مقام برسد و برخی از جمله روسیه می‌گویند که شرق اروپا هرگز به سمت دبیرکلی سازمان ملل نرسیده و اکنون نوبت آنهاست.

هلن کلارک در مصاحبه‌ خود از نیویورک گفت: گمان می‌کنم که این سمت بسیار گسترده است و دولت نیوزیلند هم گفته است که هلن کلارک بهترین گزینه می‌تواند باشد. من معتقدم که در این برهه حساس جهان فردی باید انتخاب شود که چالش‌ها را بشناسد و بداند که چه چیزی برای این نهاد مناسب است.

جان کی، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته است که شخصا این مساله را با رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته و آنها واکنش منفی نداشته‌اند. وی تصریح کرد که در دیدار با رئیس‌جمهوری چین در اواخر ماه جاری خواستار حمایت وی نیز خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل از سوی 193 عضو مجمع عمومی و به توصیه 15 عضو شورای امنیت انتخاب می‌شود و این به معنای آن است که حمایت آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه از گزینه مورد نظر حیاتی است.

دولت نیوزیلند رسما امروز (سه‌شنبه 17 فروردين) کلارک را به عنوان نامزد معرفی کرده و جان کی ابراز امیدواری کرده است که پنج عضو دائم شورای امنیت از وی حمایت کنند.

هلن کلارک بین تا سال 2008 به مدت 9 سال در پست نخست‌وزیر نیوزیلند بود و در هفت سال گذشته ریاست برنامه توسعه سازمان ملل متحد را در دست داشت.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدارهای مقدماتی با نامزدها در نیویورک را از 12 تا 14 آوریل انجام می‌دهد اما هیچ ضرب‌الاجلی برای ثبت‌نام وجود ندارد.

کد خبر 329572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha