مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شتابگر SLAC وابسته به وزارت انرژی آمریکا با استفاده از پیشرفت‌های فناورانه اکنون می‌تواند بخش‌هایی از جهان هستی را شبیه‌سازی کند و به اثبات یا رد نظریه‌های موجود درباره کائنات کمک کند.

براساس گزارش فيوچريزم، شبيه سازي رويداد‌هايي كيهاني از جهان هستي مي‌تواند نظريه‌هاي مختلفي درباره اينكه چگونه شديد‌ترين و پرقدرت‌ترين رويداد‌هاي كيهاني بر اجرام مختلف اثرگذارند را تاييد يا رد كند. شتابگر SLAC تاكنون توانسته با موفقيت چندين نمونه از اين رويداد‌ها را در مقياس كوچك شبيه‌سازي كند.

محققان در اين شتابگر توانسته‌اند با موفقيت گرافيت را به لونزداليت تبديل كنند. اگرچه گرافيت تحت فشار كافي مي‌تواند به الماس تبديل شود، دانشمندان پيش‌بيني مي‌كنند زماني كه يك شهاب‌سنگ با گرافيت موجود در زمين برخورد مي‌كند،‌ آن را به لونزداليت،‌نوعي الماس با سختي بالاتر نسبت به الماس‌هاي معمولي،‌ تبديل مي‌كند. محققان توانسته‌اند با ايجاد امواج انفجاري درون نمونه گرافيت و ايجاد فشار با استفاده از پالس‌هاي ليزري قدرتمند، اين نظريه را تاييد كنند.

دانشمندان همچنين احتمال تبديل شدن گاز هيدروژن از حالت نارسانا الكتريكي بودن به حالت فلزي رسانا تحت فشار و حرارت بالا را مورد بررسي قرار دادند،‌ درست مانند شرايطي كه هيدروژن درون سياره غول‌پيكر گازي مانند مشتري دارد.

براي انجام اين آزمايش محققان مقداري دوتريوم، شكلي سنگين از هيدروژن را تحت حرارت و فشار شديد قرار دادند. در فشاري بالاتر از 250 هزار اتمسفر و دمايي بيش از 3871 درجه سانتيگراد، دوتريوم به حالت فلز رسانا تبديل شد. به گفته دانشمندان درك اين زواياي كوچك از جهان هستي مي‌تواند ديدگاه‌هايي جديد درباره روند شكل‌گيري و تكامل سياره‌ها در سامانه خورشيدي فراهم آورد.

محققان در SLAC درحال انجام آزمايش‌هايي با هدف درك روند شكل‌گيري سياره‌ها، تاثيرات رويداد‌هاي كيهاني، و ديگر فرايند‌ها در جهان هستي هستند و در عين حال در تلاشند چگونگي عملكرد شتابگرهاي كيهاني را بهتر درك كنند.

کد خبر 331452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha