عمید نمازی‌خواه: خبر همکاری Yahoo و eBay در مبارزه با حملات فیشینگ نشان‌دهنده گسترش سریع این حملات به کاربران اینترنتی است.

البته شاید بسیاری از کاربران ایرانی تاکنون واژه فیشینگ را نشنیده باشند. شاید لزومی هم نداشته است، چون در ایران کاربران بسیار کمی از سامانه‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند.

وقتی که خدمات الکترونیکی بانک‌ها بسیار کم است یا اینکه بیش از 90 درصد کاربران از اینترنت با سرعت‌های بسیار کم استفاده می‌کنند که نمی‌تواند پاسخگوی مبادلات الکترونیکی باشد و سایت‌های مربوطه سرعت ارتباط پایین را برای کاربران به رسمیت نمی‌شناسند دیگر چه انتظاری می‌توان داشت.

ولی باید این خبر را از زاویه دیگری هم دید. همآن‌گونه که در تبلیغات بانک‌ها دیده می‌شود (که همگی به قول خودشان برترین سامانه‌های الکترونیکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند)، اخیراً سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی کاربران با بانک‌ها در حال ازدیاد است و به همین خاطر هموطنان باید از مقوله‌ای به نام فیشینگ کاملاً مطلع باشند تا در ابتدای لذت بردن از سهولت کار با سامانه‌های الکترونیکی بانک‌ها، خسارت نبینند.

واژه فیشینگ (به معنی حقه بازی) از طریق ارسال ایمیل‌های فریبنده و برپا کردن سایت‌های قلابی به منظور ربودن اطلاعات با ارزش کاربران مانند رمز عبور، شماره کارت اعتباری و مشخصات فردی است.

میزان حملات فیشینگ روز به روز در حال افزایش است، به گونه‌ای که  آمار جمع‌آوری شده توسط یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد تعداد حملات فیشینگ در نوامبر سال  ۲۰۰۶در مقایسه با نوامبر سال  ۲۰۰۵بیش از  ۷۰۰درصد افزایش یافته است.

در همین راستا Yahoo و eBay در مبارزه با حملات فیشینگ در حال ارائه فناوری جدیدی هستند که ایمیل‌های جعلی را که به امضای eBay و PayPal برای کاربران ارسال می‌شود، مسدود می‌کند.

eBay و PayPal بخشی از این شرکت برای پرداخت‌های روی وب، سامانه‌های انفورماتیکی خود را برای فعال کردن یک استاندارد فناوری جدید با عنوان DomainKeys (کلیدهای دامنه) که Yahoo مخترع آن است به روز کرده‌اند.

این فناوری به Yahoo این امکان را می‌دهد که مانع ورود ایمیل‌های ناخواسته (هرزنامه) مظنون به حملات فیشینگ یا حملات انفورماتیکی دیگر به صندوق پست الکترونیکی کاربران خود شود.

اما یک خبر جالب توجه دیگر که خبرگزاری مهر آن‌را روی خروجی فرستاده بود، ارائه نرم افزار مشابه گوگل ارث برای بدن انسان از سوی IBM بود. پزشکان با استفاده از این نرم افزار که Asme (ماشین نقشه کش سمبلیک و اتوماتیک) نام دارد، می‌توانند تنها با یک کلیک ساده ماوس روی بخش خاصی از بدن بیمار، پرونده وضعیت بالینی وی را ارائه کرده و اطلاعات مورد نظر خود را ردیابی کند.

این خبر بسیار جالب است ولی نکته بسیار ظریفی دارد که باید به آن توجه کرد. بسیاری از شرکت‌ها هنگامی که یک محصول جدید ارائه می‌د هند از شیوه‌های متفاوتی برای اطلاع رسانی استفاده می‌کنند که یکی از شایع‌ترین آن‌ها قرار دادن نام آن محصول در کنار نام یک محصول بسیار پرطرفدار و معروف جهان است تا تأثیر تبلیغاتشان دوچندان شود.

کارکرد نرم افزار گوگل ارث و Asme از زمین تا آسمان با هم فرق دارد. گوگل ارث را چندین ماهواره پشتیبانی می‌کنند در حالی که Asme احتیاجی به ماهواره ندارد و از آن مهم‌تر کاربران Asme باید متخصص مسائل پزشکی باشند درصورتی که تمام کاربران اینترنتی می‌توانند از گوگل ارث استفاده کنند.

اینجاست که دلیل استفاده از نام گوگل ارث را در مقابل نام Asme متوجه می‌شویم.

کد خبر 33190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز