سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: واژه عقل در قرآن کریم به معنای فهم و ادراک آمده است و در روایات همان قوه تشخیص و ادراک و وادارکننده‌ انسان به نیکی و صلاح و بازدارنده‌ وی از شر و فساد است.

عقل و ایمان

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، پيامبر خدا (ص) در بيان جايگاه و ارزش عقل فرمودند: «جانمايه آدمي خرد اوست و كسي كه خرد ندارد دين ندارد».(1)

امام حسن مجتبي (ع) نيز مي‌فرمايند: «با خرد است كه هر دو سرا به دست مي‌آيد و هر كه از خرد محروم باشد، از هر دو سرا محروم شود».(2)

حال ببينيم در روايات و احاديث درباره آفرينش عقل چه بياني وجود دارد؟

امام صادق (ع) درباره اين كه عقل از چه چيزهايي آفريده شده است؟ مي‌فرمايند: «خداي بزرگ عقل را از چهار چيز آفريد: از دانايي و توانايي و روشنايي و مشيّت به امر. پس، آن را به دانايي، پايدار و در ملكوت، پاينده ساخت».(3)

ايشان همچنين فرمودند: «خداوند، جلّ ثناءُه، خرد را آفريد و آن نخستين موجود روحاني است كه خداوند از سمت راست عرش، از نور خويش آفريد».(4)

در حديث ديگري از امام باقر (ع) ذكر شده كه آن حضرت درباره اين كه خداوند هنگام آفريدن عقل چه فرمود؟ اينگونه مي‌فرمايند: «چون خداوند عقل را آفريد به او فرمود: رو كن و او رو كرد؛ سپس فرمود: برگرد و او برگشت. آن گاه فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه من آفريده‏‌اي نيكوتر از تو نيافريده‏‌ا‌م. تو را فرمان مي‌دهم و تو را نهي مي‌كنم (مخاطب امر و نهي من تو هستي)، تو را پاداش مي‌دهم و تو را به كيفر مي‌رسانم».(5)

* منابع احاديث:

1- روضه الواعظين: 9 منتخب ميزان الحكمة: 390

2- كشف الغمّه: 2 / 197 منتخب ميزان الحكمة: 392

3- الإختصاص: 244 منتخب ميزان الحكمة: 390

4- الخصال: 589 / 13 منتخب ميزان الحكمة: 390

5- الكافي: 1 / 26 / 26، منتخب ميزان الحكمة: 392

کد خبر 331921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha