مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در دیدارهای جداگانه با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی، مصباح یزدی و محقق داماد گزارشی ازعملکرد سال گذشته شهرداری تهران درحوزه دین و فرهنگ را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده خواستار استفاده از رهنمودهاي مراجع عظام به‌عنوان نقشه راه مديريت شهري در انجام فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي شد. آيت‌الله العظمي مكارم‌شيرازي در ديدار خود با مشاور شهردار تهران با بيان اينكه مردم انتظار انجام چنين اقدامات گسترده فرهنگي اجتماعي را از شهرداري ندارند، گفت: اهميت دادن شهرداري به ظاهر و باطن شهر موجب اميدواري مردم مي‌شود و واقع امر اين است كه بايستي در جمهوري اسلامي، اينچنين باشد. ايشان وجه مميزه نهادهاي جمهوري اسلامي باساير كشورها را در همين توجه به گسترش معنويت و اخلاق در جامعه دانسته و توجه شهرداري به مدارس علوم ديني، مساجد و... را باقيات‌الصالحات توصيف كرد. اين مرجع بزرگوار شيعه بر اين موضوع هم تأكيد كرد كه خوشبختانه شهرداري تهران هم مي‌خواهد و هم مي‌تواند در زمينه‌هاي مذهبي و تقويت و توسعه باورهاي ديني فعاليت كند.

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني هم در اين ديدار با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص توسعه مساجد در تهران اظهار كرد: حمايت و كمك به مساجد و حوزه‌هاي علميه، مصداق ترويج دين و تعظيم شعائر الهي است. ايشان همچنين دو نوشته به زبان عربي مربوط به عقيله بني‌هاشم را براي ترجمه و استفاده بهتر در اختيار حجت‌الاسلام صادق‌زاده قرار داده و توصيه‌هايي درخصوص نشر و توزيع آن عنوان كرد.

  • اصلي‌ترين مشكلات كشور

آيت‌‌الله العظمي جوادي آملي نيز در ديدار خود با حجت‌الاسلام صادق‌زاده از حمايت و پشتيباني شهرداري تهران براي ساخت و تجهيز مساجد تقدير كرد. وي همچنين بابت كمك به ساخت و اتمام پروژه مجموعه فرهنگي مسجد امام حسن عسكري(ع) و حوزه علميه هدايت واقع در ميدان هروي، شهرداري تهران را مورد تقدير قرار داد.

ملاقات با آيت‌الله العظمي نوري همداني ديگر ديدار رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري با مراجع عظام بود. اين مرجع تقليد اقدامات انجام شده در امور دين و حوزه‌هاي علميه را رضايت‌بخش عنوان كرد. وي به موضوع وجود مشكلات مالي و اقتصادي طلاب و دانشجويان نيز اشاره و تأكيد كرد كه كمك‌ها بايد به‌صورت مستقيم به‌دست اهلش برسد.

ايشان همچنين اظهار كرد كه در شهري مثل تهران با مسئله قلت‌الفقها مواجهيم و يك عالم بنام در اين كلانشهر وجود ندارد و اگر بااين روند پيش برود همين‌هايي كه در حوزه هستند نيز جايگزين نخواهند داشت زيرا كميت ميزان نيست و كيفيت تعيين‌كننده است. آيت‌الله نوري همداني همچنين ضمن انتقاد از مسئولان اقتصادي بانك‌ها، دو معضل بيكاري و تورم را اصلي‌ترين مشكلات كشور دانست و اخذ جريمه ديركرد از مردم را حرام و نامشروع خواند. ايشان مسئله عفاف و حجاب را از ديگر مشكلات فرهنگي كشور كه دامن‌گير خانواده‌ها شده است عنوان كرد و گفت:‌ دولت بايد اين موضوع را ابتدا از اماكن تحت پوشش خود و با ابلاغ بخش‌نامه به ادارات، دانشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و... آغاز كند، با حرف مشكل حل نمي‌شود.

  • دوره پربار فعاليت‌ها

آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني نيز در ديدار جداگانه‌اي فعاليت‌هاي اين دوره شهرداري تهران را پربارتر از دوره‌هاي قبل خواند و با تأكيد بر نظارت بيشتر و عدم‌غفلت از بوستان‌ها، آن را سبب آرامش روحي و معنوي خانواده‌ها دانست و گفت: حضور نيروي انتظامي و شهروندان با ايمان ازجمله عواملي است كه موجب ايجاد آرامش مي‌شود. ايشان همچنين با بيان اينكه حفظ دين و نظام، فعاليت مي‌خواهد اظهار كرد: از طرف من به مسئولان ارشاد توصيه كنيد كه مراقبت بيشتري از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب داشته باشند.

محيط‌هاي علمي و فرهنگي نياز به امنيت خاطر و آرامش معنوي داشته و با بعضي حركات كه در گذشته انجام مي‌گرفت همخواني ندارد. استاد سطوح عالي حوزه با ذكر آيه 120سوره بقره گفت: نبايد كاري كرد كه براي رضايت عده‌اي، ناخشنودي الهي به‌دنبال داشته باشد. آيت‌الله سبحاني همچنين از كمك شهرداري تهران در ايجاد و توسعه فضاي سبز و شاداب حوزه علميه و مؤسسه تحقيقاتي امام صادق(ع) تقدير كرد.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني نيز با اشاره به اعزام بيش از 300روحاني به اماكن عمومي نظير مترو و بوستان‌ها براي مشاوره و پاسخگويي به مسائل شرعي شهروندان و همچنين برپايي نمازجماعت روز طبيعت در بوستان‌هاي پايتخت گفت: با تمهيدات پيش‌بيني شده و نصب سيستم‌هاي يكپارچه پخش اذان در آينده نزديك، شاهد اقامه نماز جماعت در تعداد بيشتري از بوستان‌هاي پايتخت خواهيم بود.

ديدار با آيت‌الله مصباح‌يزدي بخش ديگري از برنامه ديدار مشاور شهردار تهران با علما بود. رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اقداماتي چون طرح انضباط اجتماعي، توسعه مترو و پشتيباني از توسعه مساجد گفت: بنده محتاطانه عرض مي‌كنم كه بعضي كارها سابقه نداشته و بي‌نظير است.

اينكه نيروهاي توانمند داخلي جرأت انجام بعضي كارهاي سخت را پيدا كرده‌اند، از عنايات الهي است و ما وظيفه داريم دعا كنيم تا افراد در جاهايي كه اثرگذاري بيشتري دارند به انجام وظيفه بپردازند. وي اين بركات را مرهون حركت حضرت امام خميني(ره) و پيروزي انقلاب اسلامي دانست و گفت: اگر جانفشاني‌هاي امام و شهدا نبود امكان انجام اين خدمات فراهم نمي‌شد.

از بزرگ‌ترين نعمت‌ها وجود ياران باوفا در كنار امام(ره) بود. از علما گرفته تا كارگزاران كشور كه براي خدمت مخلصانه متعهد شدند و ما نيز وظيفه داريم براي آنها كه به اهداف انقلاب خدمت مي‌كنند دعا كنيم. آيت الله مصباح يزدي در ادامه سخنان خود مهم‌ترين وظيفه را كه نياز به تخصص، تعهد و اخلاص و تلاش شبانه روزي دارد، مديريت دانست و گفت:‌ ارزش كار مديريت صحيح در جامعه از كار هزاران نفر مؤثرتر است و مسئولان نيز به سرعت پير مي‌شوند، اينكه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند وظيفه دولت سنگين است، از همين جا ناشي مي‌شود.

آيت الله محقق داماد نيز در ديدار خود با حجت‌الاسلام صادق‌زاده ورود شهرداري به مسئله آسيب‌هاي اجتماعي را نشان‌دهنده وضعيت حاد فرهنگي در تهران و ساير كلانشهرها دانست و با تأكيد بر اينكه اين مسئله تنها وظيفه شهرداري نيست، گفت: دولت و انديشمندان بايد روي اين مسائل تمركز و فكر كنند البته ممكن است به فكر باشند ولي دستشان به جايي نرسد. ايشان با ابراز نگراني از آمارهايي كه در مورد آسيب‌هاي اجتماعي در محضر رهبر انقلاب نيز قرائت شد، اظهار كرد: تعداد بالاي موارد ناهنجاري و اين هجمه‌ها در كشور و به‌ويژه اين منطقه، گيج‌كننده است. البته هر مقدار و توسط هر ارگاني بتوان گوشه‌اي از اين مشكلات را حل كرد، غنيمت است.

وي ضمن تقدير از برنامه بلندمدت شهرداري در ساخت 400مسجد در تهران نيز گفت: همانطور كه تا‌كنون انجام شده شهرداري سعي كند تا زمينه حضور مردم و خيرين در امر مسجد‌سازي‌ را تسهيل كند. آيت‌الله محقق‌داماد پروژه نمايشگاهي شهرآفتاب و‌ توسعه مترو و بزرگراه‌ها را ازجمله اقدامات ارزشمند شهرداري تهران خواند و در عين حال تأكيد كرد كه حل مشكل ناهنجاري‌هاي اجتماعي نسبت به اين مسائل از اهميت بسياري برخوردار است. استاد درس خارج فقه و اصول، احياي بافت‌هاي فرسوده را راه‌حل مناسبي براي احياي محلاتي نظير عودلاجان و امامزاده يحيي عنوان كرد .

کد خبر 332195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha