همشهری آنلاین: استفاده از اشعه ایکس در شیوه‌ای که به "کولونوسکوپی مجازی"‌معروف شده است، ممکن است به گزینه‌ای برای بررسی روده بزرگ از لحاظ وجود توده‌های سرطانی در افرادی بدل شود که شیوه معمول اندوسکوپی روده بزرگ را هراس دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس دو تحقیق بزرگ در مورد "کولونوسکوپی مجازی" در آمریکا نشان می‌دهد که این تکنیک تجربی به اندازه شیوه تهاجمی‌تر کولونوسکوپی در شناسایی ضایعات بالقوه سرطانی در روده بزرگ کارآیی دارد. به علاوه این روش سریع‌تر و ارزان‌تر است.

اشعه ایکس می‌تواند افرادی را مشخص کند که واقعا نیاز به معاینه کامل اندوسکوپی روده بزرگ و برداشتن توده‌های مشکوک-یعنی پولیپ‌ها- را دارند.

در یک بررسی تنها 8 درصد بیماران مجبور شدند که برای پیگیری کولونوسکوپی متعارف انجام دهند که باید تجویز داروهای تسکین‌دهنده انجام شود و خطر اندک سوراخ شدن روده را نیز به همراه دارد.

و مهم‌تر از این می‌توان از اما آنچه بیش از همه در کولونوسکوپی برای مردم ناخوشایند است اجتناب کرد: خوردن داروهای مسهل برای پاک کردن روده تا بتوان در آندوسکوپی درون آن را دید. [پیش از کولونوسکوپی]

به علاوه طرفداران ای شیوه جدید امیدوار هستند که به این ترتیب افرادی که به خاطر اکراه از کولونوسکوپی برای آزمایش مراجعه نمی‌کردند، تغییر عقیده دهند.

در کولونوسکوپی  متعارف که متخصص بیماری های گوارش آن را انجام می‌دهد یک لوله باریک . دراز که دوربینی طریف بر سر آن قرار دارد، به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. به طور معمول هر پولیپی جدا از اندازه ان برداشته می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

در کولونوسکوپی مجازی از سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از تصاویر اشعه ایکس را از روده بزرگ می‌‌گیرد و این تصاویر را کامپیوتر به یک نمای سه‌بعدی تبدیل می‌کند. یک لوله کوچک ا زمقعد درون راست‌روده قرار داده می‌شود، و روده بزرگ  باد می‌شود تا بهتر بتوان ان را دید.

یک متخصص رادیولوژی این تصاویر را از لحاظ  وجود پولیپ‌های مشکوک  بررسی می کند. از آنجایی که داروی تسکین‌دهنده به بیمار داده نمی‌شود، نیاز به دوره نقاهت نیست.

البته اگر پولیپ‌هایی کشف شود که نیاز به برداشتن داشته باشد، بیمار باید کولونوسکوپی متعارف انجام دهد.

کد خبر 33228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز