همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در گلایه از منتقدان برجام گفت: ما می گوییم امروز در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده که می گویند، این که مهم نیست. ما می گوییم در سایه برجام به جای این که کشتی های بزرگ در ساحل کشور همسایه پهلو بگیرند و با قایق و لنج به ساحل ایران برسند و برای هر کانتینر ۷۰۰ دلار اضافه از جیب مردم پرداخت شود، می گویند ۷۰۰ دلار چیزی نیست ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی خوب ما را برهم زدید؟

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز كارگر كه در شركت مپنا برگزار شد، افزود: روز احترام به كارگران وتقدیر از آنها وهفته كارگر را به شما كارگران عزیزی كه برای ملت ودولت افتخار هستید، تبریك و تهنیت عرض میكنم.

وی ادامه داد: ایام، ایام سرور و تبریكات متعدد است و از طرفی بعثت پیامبرعظیم الشان اسلام(ص) كه به ما یاد داد كار، عار نیست. كار، فخر انسان و سرمایه جاودانی بشریت است. كار، نیروی بزرگ حركت جامعه به سمت تعالی است.

رییس جمهوری اظهارداشت: او به ما یاد داد در برابر كارگر باید سر تعظیم فرود بیاوریم و باید در كارهای ما نظم، انضباط، استحكام، دقت و صداقت باشد.

روحانی افزود: او به ما یاد داد كار دقیق انجام دهیم نه برای اینكه در خط كنترل عیب ما ظاهر نشود كار دقیق انجام می دهیم بلكه چون خدا را بالای سر خود در همه جا و همه چیز ناظر و حاضر می بینیم .

وی اضافه كرد: به این پیامبر بزرگ، مكتب بزرگ واسلام عزیز و قرآنی كه در شب بعثت نازل شد و با فریاد «اقرا» جهانی را به حركت درآورد و به ما گفت از راه علم باید به تعالی دست یابیم و گفت اگر می خواهید بر جهان سلطنت كنید و فخر داشته باشید، علم باعث قدرت و سلطه شما بر جامعه و جهان خواهد شد .

رییس جمهوری گفت: ما افتخار می كنیم به پیامبر وبعثت پیامبر(ص)، شاید هیچ روزی مهمتر و مبارك تر برای بشریت از روز بعثت پیامبر(ص) نباشد، همان كه خدا در بعثت بر ما منت می گذارد .

روحانی همچنین افزود: ایام روز معلم كه بر سر همه ما حق دارند و آنها راه را به ما نشان دادند، همراه زندگی و همراه دین را نشان دادند، تبریك می گویم.

وی اضافه كرد: به ملت بزرگ ایران به خاطر انتخابات شكوهمند و آنچه در هفت اسفند سال گذشته و دهم اردیبهشت امسال بهترین ها را پای صندوق آرا برگزیدند، تبریك می گویم و امروز خوشحالیم مجلس شورای اسلامی آینده ما، مجلسی كه از خرداد شروع بكار می كند، ان شاءالله به حول وقوه الهی با هماهنگی بیشتر با دو قوه دیگر، دولت بتواند وعده هایی كه به مردم داده است وعهدی كه با هم در خرداد 92 داشتیم به خوبی به مقصد برسانیم .

رییس جمهوری با اشاره به حضور پرشور بانوان در پای صندوق‌های رای و همچنین به عنوان نامزد انتخابات گفت: برای نخستین بار 18 نماینده زن به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. ما خوشحالیم در همه صحنه ها بانوان عزیز ما در تحصیل، كار، تلاش، كوشش، دنیای سیاست، دولت، مجلس و قوای مختلف و همه جا حضور دارند كه این هم از آثار بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) بود كه زنان را به صحنه آورد و گفت زن و مرد، عرب و عجم، كوچك و بزرگ، روستایی و شهری، سیاه و سفید هیچ كس بر دیگری امتیازی ندارد مگر به تقوا.

  • با برجام سد بزرگی از پیش پای مردم برداشته شد

روحانی اظهارداشت: امروز پس از آن كه یك سد بزرگ توسط ملت و با تلاش دیپلمات‌ ها از پیش پای مردم برداشته شد و برجام راه را برای حركت به سمت تعالی برای ملت ما باز كرد، آنگاه كه می‌گفتیم پای میز مذاكرات می‌توان مشكل را حل كرد، بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند امكان پذیر نیست.

وی ادامه داد: آن روز كه با 6 قدرت جهانی توانستیم به توافق برسیم، باز هم بدبین ها و بدگمان ها گفتند كه درست است به توافق رسیدیم اما این قابل اجرا نیست. آن روز، كه به روز اجرا و برجام رسیدیم باز هم بدبین ها و بدگمان ها گفتند آنچه به شما وعده داده اند، عمل نخواهند كرد و شما در این مذاكرات به موفقیت نرسیده اید.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: چرا كار یك ملت بزرگ را كوچك نشان می دهید؟ این كار دولت نیست بلكه كار یك ملت بزرگ، قدرتمند و مقاوم است. این كار، كاری است كه توسط همه مردم ما با هدایت های رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و هر جا نیاز به تصویب بود برای بحث و بررسی ارجاع شد و از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مجلس شورای اسلامی كار انجام شد.

روحانی اظهارداشت: گفتیم كه برجام را تصویب و اجرا كردیم. بدبینان گفتند در عمل برجام را نمی بینیم، اگر صادرات نفت و میعانات از یك میلیون و 200 هزار بشكه به 2 میلیون و 300هزار بشكه رسیده، بدبینان گفتند این كه چیزی نیست؛ دو برابر شده و تنها یك میلیون و 100 هزار اضافه شده كه مهم نیست.

  • در سايه برجام امكان نقل و انتقال پول فراهم شده

وی ادامه داد: ما می گوییم امروز در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده كه می گویند، این كه مهم نیست. ما می گوییم در سایه برجام به جای این كه كشتی های بزرگ در ساحل كشور همسایه پهلو بگیرند و با قایق و لنج به ساحل ایران برسند و برای هر كانتینر 700 دلار اضافه از جیب مردم پرداخت شود، می گویند 700 دلار چیزی نیست ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی خوب ما را برهم زدید؟

رییس جمهوری ادامه داد: امروز روزی است كه راه برای سرمایه گذاری خارجی باز شده است. ما نیاز به كار و تولید داریم اما تولید و كار بدون سرمایه و تكنولوژی امكان پذیر نیست و بدون اقتصاد دانش بنیان یك شركت پرافتخاری به نام مپنا به وجود نمی آید.

روحانی گفت: اگر امروز به مپنا، كارگران، مهندسان و مدیران آن افتخار می كنیم به خاطر كار و تلاش، علم و دانش و فعالیت دانش بنیان و سرمایه گذاری در این سرزمین است. اگر مپنا امروز به عنوان غرور ملی ما محسوب می شود به خاطر آن است كه در یك رقابت آزاد حضور پیدا كرده است.

وی با بیان این كه یك شركت بدون رقابت با جهان و قدرت های اقتصادی دنیا نمی تواند با غرور سرش را بالا بیاورد، افزود: مپنا امروز شركت های عظیم و بزرگی همچون میتسوبیشی و هیتاچی را كنار گذاشته و با جنرال الكتریك و زیمنس رقابت می كند.

رییس دولت یازدهم گفت: ما به آن برقی افتخار می كنیم كه نیروگاهش به دست ایران و كارگر ایرانی تولید شده باشد. مسافرت با آن قطاری برای ما لذت بخش است كه لوكوموتیو آن توسط شركت مپنا و كارگران ایرانی تولید شده باشد.

  • بنگاه اقتصادی باید توان رقابت با دنیا را داشته باشد

روحانی ادامه داد: ما اقتصاد و بنگاه اقتصادی می‌خواهیم كه توان رقابت با دنیا را داشته باشد تا ثروت كشور و درآمد بنگاه‌ها را افزایش دهیم و وضع كارگران را بهتر كنیم.

وی با تاكید بر این كه باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حركت كنیم، متذكر شد: اگر نتوانیم با دنیا رقابت كنیم، نمی توانیم بازار صادرات منطقه و جهان را از آن خود كنیم و اگر نتوانیم بازار صادرات داشته باشیم، نمی‌توانیم بازار تولید را از لحاظ كمی و كیفی افزایش دهیم.

  • تورم پایین به معنای تضمین توان و خرید خدمت كارگران است

رییس جمهوری با تاكید بر این كه در طول 40 سال گذشته توان اقتصادی كشور در حد تقاضا برای اشتغال نبوده است، گفت: همواره تقاضای اشتغال در كشور بالا بوده اما توان اقتصادی برای جذب نه تنها كارگر ساده حتی تحصیلكرده ها، كارآموختگان، صاحبنظران، متخصصان وجود نداشته و این عدم تقاضا، عدم امنیت را برای ما به وجود آورده است.

روحانی اظهارداشت: همانگونه كه اقتصاد باید رقابتی باشد، كارگر هم باید بین چندین بنگاه برای اشتغال حق انتخاب داشته باشد. اقتصاد كشور باید حركت كند و مردم به آینده امیدوار باشند. باید تورم روند كاهشی داشته باشد و آینده برای سرمایه گذاران روشن باشد. تورم پایین به معنای تضمین توان و خدمت خرید برای كارگران است.

  •  تورم را تا پایان سال تك رقمی خواهیم كرد

رییس جمهوری گفت: بسیار خوشحالیم كه در دولت تدبیر و امید، حقوق كارگران و كارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است و این قدم بسیار مهمی است كه این دولت برداشته است. در طول 50 -60 سال گذشته در برخی سال‌ها، تورم پایین آمده است اما متاسفانه یكی دو سال بعد دوباره تورم بالا رفته و یك مسیر ثابت كاهشی برای تورم در اقتصاد ما نبوده است.

روحانی یادآور شد: در این دولت، تورم مسیر كاهش مداوم و مستمر داشته است و روزهای نخست كاری دولت تدبیر و امید تورم بالای 41 درصد بود و خوشبختانه شب عید 94 به حدود 15 درصد رسید. در سال 94 كه وضع اقتصادی همه كشورهای تولید كننده نفت بسیار بد بود، وضع اقتصادی ما خوب بود و در عین حال به مردم وعده دادیم كه تورم كمتر از 15 درصد خواهد شد كه شب عید سال 94 تورم ما به 12 درصد رسید.

وی ادامه داد: امروز تورم ما طبق آمار و شاخص‌های مركز آمار به ز یر 11 درصد رسیده است و تا پایان سال تك رقمی خواهد شد.

  • امسال را با هدفگذاری رشد 5 درصدی آغاز كرده‌ایم

رییس شورای عالی اقتصاد اضافه كرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد ما رو به پیشرفت باشد و كارگر ما امنیت فكری و شغلی داشته باشد، باید شاخص‌های كلان اقتصادی كشور در مسیر درست قرار گیرد. اقتصاد ما درست نمی‌شود مگر اینكه قدرت جذب سرمایه داشته باشیم كه امروز این شرایط فراهم شده است.

روحانی یادآور شد: امروز از كشورهای مختلف، فقط روسای جمهور بهمراه معاونان خود به ایران نمی آیند بلكه 50، 100 یا 200 شركت مهم كشور خود را هم می‌آورند، با كارآفرینان داخلی ما جلسه می‌گذارند و قرارداد امضا می‌كنند.

وی با اشاره به سفر رییس جمهری قزاقستان به ایران گفت كه در این سفر، بخش های خصوصی دو كشور 53 سند امضا كردند. فردا رییس جمهوری كره جنوبی با تعداد زیادی از شركت‌های این كشور به ایران می آید.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما امروز قدرت جذب فناوری داریم، یك روز باید دست دراز می كردیم و فناوری را می‌گرفتیم اما امروز این چنین نیست، ما فناوری‌های پیشرفته داریم و می توانیم برای ارتقای آن، فناوری های نو را جذب و در اختیار بگیریم.

روحانی خطاب به كارگران حاضر در مراسم اظهار داشت: خوشحالم امروز دیدارم با كارگران عزیز در شركت دانش بنیانی همچون مپنا است. مپنا باید در زمینه ریل، لكوموتیوهای برقی و برقی كردن راه آهن قدم بردارد. من از این شركت می خواهم كار خود را كه در زمینه تجهیزات بیمارستانی آغاز كرده با سرعت ادامه دهد. ما دلمان می خواهد در آینده نزدیك دستگاه های سی. تی. اسكن و ام. آر. آی توسط كارگران ایرانی ساخته شود.

وی افزود: در سال 95 شرایط كشور برای فعالیت اقتصادی از سال گذشته بهتر خواهد بود و امسال را با هدف گذاری رشد 5 درصدی آغاز كرده ایم.گارگران عزیز! اگر بتوانیم تورم كاهنده را ادامه دهیم، رونق اقتصادی داشته باشیم و سرمایه داخلی وخارجی را جذب كنیم، می توانیم به افتخار بزرگ قدرت اقتصادی برسیم.

رییس جمهوی با بیان این كه ما در اقتصادمان رونق اقتصادی، تولید و جایگاه مناسب كارگران را می خواهیم، اظهار داشت: خوشحالم كه شخصی را بعنوان وزیر كار برگزیده ام كه از جوانی در كارخانه به كار و تلاش مشغول بوده است. رییس جمهور شما هم افتخار می كند كه از دوران نوجوانی و تحصیل، سه ماه تعطیلی تابستان در دوران مدرسه و دبیرستان را به كار مشغول بوده است.

روحانی ادامه داد: كار افتخار و دست كارگر جایگاه بوسه پیامبر عظیم الشان(ص) است، بدون آنكه به برخی سخنان ناامید كننده توجه كنیم؛ متحد، منسجم و امیدوار به آینده روشن به كار وتلاش ادامه دهیم، دولت هم با همه توان در خدمت و پشتیبان شما خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: اینكه توانسته ایم 10 میلیون نفر عمدتا از كارگران و افراد حاشیه نشین را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، گام مهمی برای رفاه مردم، قشر مستضعف و كارگر بود.

روحانی با تاكید بر اینكه تكیه دولت تدبیر و امید از لحاظ ایمانی و سیاسی به قشر كارگر است، اظهار داشت: ما روز به روز در مسیر پیشرفت كشور و ایران تلاش می كنیم و به آینده ای آباد و پررونق تر امید داریم.

بر پایه این گزارش، رییس جمهوری در این مراسم از تعدادی كارگر و واحدهای نمونه كارگری به نمایندگی از جامعه كارگری كشور تجلیل كرد.

کد خبر 332427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha