همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: هر چند قرار است امسال ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود اما انتظار می رود مردم با کاهش مصرف در ساعت های میانی روز، وزارت نیرو را در گذر از تابستان بدون خاموشی یاری کنند.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان در جمع خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن فصل گرما اظهار داشت: اوج مصرف برق در سال گذشته 40 هزار و 177 مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از 52 هزار مگاوات افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول، در صورت خارج شدن كشور از ركود و فعال شدن صنایع و كارخانجات، مصرف برق بیش از این مقدار می‌شود.

وی افزود: ظرفیت كنونی اسمی نیروگاه‌های كشور 74 هزار و 300 مگاوات است و امید می‌رود با توجه به بارش‌های خوبی كه در بخش‌های مختلف كشور شاهد آن بودیم، امسال بتوانیم از نیروگاه‌های برقابی تولید برق بیشتری داشته باشیم.

چیت چیان ادامه داد: قرار است امسال 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شود كه در این صورت توان پاسخگویی به نیاز برق مصرفی افزایش می‌یابد.

وی یادآورشد: همكاران وزارت نیرو در شركت‌های برق منطقه‌ای و شركت‌های توزیع برق، فعالیت‌های گسترده‌ای برای مدیریت بار و مصرف انرژی انجام داده و یا در دست اقدام دارند؛ همچنین قرار است از همه ظرفیت‌های تولید برق در كارخانجات، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و... به عنوان برق اضطراری نیز استفاده كرده و برق تولیدی آنها را وارد مدار كنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: با تدابیر اندیشیده شده انتظار می‌رود تابستانی بدون خاموشی را سپری كنیم اما شرط اصلی و مهم آن، كنترل و مدیریت مصرف برق توسط مصرف‌كنندگان است.

وی به ساعت‌های اوج مصرف در روز (12 تا 16) و ساعت‌های اوج مصرف در شب (غروب آفتاب تا دو ساعت پس از آن) اشاره كرد و خواستار كاهش مصرف برق در این ساعت‌ها توسط مردم شد.

به گفته چیت چیان، گرمتر شدن هوا سبب كاهش قدرت تولید برق نیروگاه‌ها می‌شود؛ همچنین استفاده از تجهیزات سرمایشی در ساعت‌های بعدازظهر بالا می‌رود و به همه این دلایل، نیازمند كنترل بیشتری بر مصرف برق در ساعت‌های میانی روز هستیم.

سال گذشته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در گفتگویی با بیان اینكه در حوزه توزیع برق، ادعای كشورهای در حال توسعه خاموشی كمتر از 10 دقیقه به ازای هر مشترك است گفته بود، این عدد در ایران در سالهای گذشته كمی كمتر از سه دقیقه در شبانه‌روز به ازای هر مشترك بوده (خاموشی هزار دقیقه‌ای برای هر مشترك در طول سال) كه عدد بسیار بزرگی است.

کد خبر 332546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha