وزیر نیرو اعلام کرد که ساخت برخی سدها در شرایط فعلی اولویت ندارد و بر این اساس عملیات ساخت و اجرای ۴۹ سد متوقف شده است.

حمید چیت‌چیان

حميد چيت‌چيان اين خبر را در شرايطي اعلام كرد كه اخيرا برخي انتقادات نسبت به سدسازي بي‌رويه و غيركارشناسي مطرح شده است. چيت‌چيان با اعلام اينكه ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعاليت دولت يازدهم در قانون بودجه رديف اجرايي داشتند اما تاكنون عمليات اجرايي ۴۹ مورد از آنها متوقف شده است، گفت: در بازنگري‌هاي انجام شده، عمليات اجرايي برخي از اين سدها كه اولويت نداشته و يا برخي ديگر كه اصلا ساخت آنها درست نبوده، متوقف شد كه ازجمله آنها 4سد در حوضه آبريز درياچه اروميه است.

حميد چيت چيان افزود: بعضي ديگر از اين سدها كه اصل ساخت آنها مورد تأييد بود، در مشخصات‌شان بازنگري شد. رويكرد وزارت نيرو ايجاد انضباط اقتصادي، اجتماعي، فني و زيست‌محيطي بيشتر در طرح‌هاي سدسازي است. وي تأكيد كرد كه برهم زدن تعادل در طبيعت و اكوسيستم، بروز مشكلات اجتماعي ناشي از زير آب رفتن اراضي كشاورزي، منازل مسكوني و...، تغيير جريان طبيعي رودخانه‌ها و خشك شدن چاه‌ها و چشمه‌هاي پايين دست رودخانه‌ها، ازجمله جنبه‌هاي منفي سدسازي است.

  • درخواست براي صرفه‌جويي مصرف برق

وزير نيرو همچنين از مردم خواست تا با كاهش مصرف در ساعت‌هاي مياني روز، اين وزارتخانه را در گذر از تابستان بدون خاموشي ياري كنند. چيت چيان با اشاره به در پيش بودن فصل گرما افزود: پيش‌بيني مي‌شود امسال اوج مصرف برق به بيش از 52هزار مگاوات افزايش يابد و درصورت خارج شدن كشور از ركود و فعال شدن صنايع و كارخانجات، مصرف برق بيش از اين مقدار مي‌شود. با تدابير انديشيده شده انتظار مي‌رود تابستاني بدون خاموشي را سپري كنيم اما شرط اصلي و مهم آن، كنترل و مديريت مصرف برق توسط مصرف‌كنندگان است.

کد خبر 332605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha