سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کارگاه آموزشی قصه‌پردازی برمبنای روایت‌های اسطوره‌ای را برگزار می‌کند.

Workshop

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا کفاش‌زاده رئیس دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر گفت: این کارگاه با هدف آشنایی هنرآموزان با چهار اسطوره گرشاسب، جمشید، آرش و اژی دهاک برنامه‌ریزی شده است.

در این کارگاه تلاش خواهد شد تا با ارائه قالب‌های قصه و روایت، شکل روایی به متن اصلی اضافه شود و متون کهن به قصه و روایت تبدیل شود.

به گفته او شرکت‌کنندگان در این دوره مربیان و کنشگران حوزه‌های فرهنگی در رابطه با کودکان و نوجوانان خواهند بود.

این کارگاه که از 20 اردیبهشت شروع و تا 20 تیرماه ادامه دارد در مدت 16ساعت و در 8 جلسه برگزار خواهد شد.

در پایان دوره به ازای 16ساعت آموزش گواهی حضور به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی شرکت در این کارگاه می‌توانند با تلفن  60 - 66736452  و داخلی 718 - 725 تماس بگیرند.

کفاش‌زاده با اشاره به اینکه روایات اسطوره‌ای از جمله نخستین روایات کهنی هستند که آدمی پرورانده است، گفت: روایات اسطوره‌ای کهن ایرانی هم چون دیگر فرهنگ‌های باستانی بازتابی از ابعاد هویت راویان آن است.

او تاکید کرد: در زمانه چیرگی فرهنگ چندرسانه‌ای، گوشی‌های همراه، کانال‌های تلویزیونی گوناگون و جذاب و... بیم آن می رود که این روایات دستخوش فراموشی شوند، از این رو باید با به کارگیری تمهیداتی که ریشه در همین فرهنگ دارد، راههای انتقال این روایت‌ها را به نسل‌های جوان هموار کرد.

این پژوهشگر اظهار داشت: روایات بازمانده از پهلوانان و دلاوران کهن ایرانی به صورت بخش‌های پراکنده‌ای در متون کهن باقی مانده است که قالب قصه‌ای بر مبنای الگوی آغاز میانه و پایان را ندارند. از این رو نقل این روایات برای مخاطب کودک و نوجوان چنان که ابعاد گوناگون روایات را به فهم درآورند اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است.

کفاش زاده اظهار داشت: در این کارگاه تلاش خواهد شد تا قصه‌ای برمبنای پاره‌های برجای مانده از زندگی چهار شخصیت اسطوره‌ای "گرشاسپ، جمشید، آرش و اژی دهاک" تدوین شود. از آنجایی که نقل با بهره‌گیری از عناصر نمایشی از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار است، مانند نقالی که به عنوان میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده است، پس از تحلیل و بازخوانی تفسیری این روایات اسطوره‌ای، با به کارگیری تمهیدات زیبایی‌شناسانه، طرح‌هایی استخراج خواهند شد که مناسب قصه‌پردازی اجرایی "نقالی کودک" خواهند بود.

کد خبر 332651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha