مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی بین‌المللی از اخترشناسان موفق به شناسایی سه سیاره فراخورشیدی شبه‌زمینی شده‌اند که تمامی آنها در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین در مدار یک ستاره در حرکتند.

ستاره

براساس گزارش CNN، سازمان پژوهشي ميان‌دولتي،‌ESO كه متشكل از 16 كشور مختلف است به تازگي خبر كشف اين سه سياره را اعلام كرده‌است. دانشمندان احتمال زياد مي‌دهند هرسه سياره از قابليت پشتيباني از حيات برخوردار بوده و قابل سكونت باشد. اين كشف تغيير روندي هيجان‌انگيز در شكار سياره‌هاي فراخورشيدي است، سياره‌‌هايي كه در مدار ستاره‌اي به جز خورشيد در حركتند، و مي‌تواند بشر را به يافتن حيات فرازميني نزديك‌تر سازد.

به گفته ميشاييل گيلون نويسنده اصلي مقاله اين پژوهش جديد، سامانه‌هاي ستاره‌اي مشابه اين سامانه مكان‌هاي مناسبي براي يافتن حيات به شمار مي‌روند و اگر بشر به دنبال يافتن حيات در جايي ديگر از جهان هستي است، بهتر است از چنين نقاطي آغاز كند.

  • شكار بيگانه‌هاي فضايي

ستاره ميزبان اين سه سياره ستاره‌اي كوتوله و بسيار سرد است،‌ نوعي ستاره سرد و سرخ كه در بيشتر موارد به اندازه‌اي كم نورند كه امكان رصد آنها با استفاده از تلسكوپ وجود ندارد و اين ستاره نيز فرقي با ديگر ستاره‌هاي سرد و سرخ ندارد.

به گفته گيليون سامانه‌هاي اين ستاره‌هاي كوچك تنها مكان‌هايي هستند كه مي‌توان با استفاده از فناوري‌هاي جديد در سياره‌هاي شبه‌زميني به دنبال حيات گشت. اخترشناسان اين سه سياره را با استفاده از تلسكوپ TRAPPIST در شيلي رصد كرده‌اند. اين تلسكوپ با هدف رصد ستاره‌هاي كوتوله نزديك‌ به زمين و جستجوي سياره‌‌هايي كه در مدار اين ستاره‌ها در حركتند ساخته شده‌است.

از آنجايي كه نور اين ستاره‌ در دوره‌هاي زماني منظمي كاهش پيدا مي‌كند، اين نشانه‌اي بر وجود چندين سياره در مدار آن است. بزرگي اين ستاره يك هشتم بزرگي خورشيد است، دماي آن نيم برابر خورشيد و تقريبا دو هزاربار كمتر از خورشيد درخشان است. اين اولين‌باري است كه اخترشناسان توانسته‌اند در مدار ستاره‌اي به اين اندازه كم‌نور و سرد سياره‌اي بيابند.

دانشمندان دريافتند سياره سوم كه بيشترين فاصله را تا ستاره ميزبان دارد در محدوده قابل سكونت مدار ستاره قرار گرفته‌است. دو سياره ديگر به دليل نزديكي‌شان به ستاره احتمالا در دام گرانشي ستاره اسير شده‌اند و به اين شكل يك رخ آنها همواره به سوي ستاره و رخ ديگر پشت به ستاره دارد.

اگرچه اين دو رخ سياره‌ها براي وجود حيات بيش از اندازه داغ يا سرد هستند، اما ممكن است داراي مناطقي مناسب باشند. در صورتي كه سياره‌ها داراي اتمسفر يا اقيانوس باشند ممكن است بتوانند حرارت ناشي از ستاره را به صورت متوازن توزيع كنند و منطقه‌اي را ايجاد كنند كه براي شكل‌گيري حيات پايدار مناسب باشد.

براي تعيين قابل سكونت بودن يا نبودن اين سياره‌ها به مطالعات بيشتري نياز است. يكي از راه‌هاي تعيين اين موضوع، بررسي اثر اتمسفر سياره‌ها بر نوري است كه از آنها به زمين مي‌رسد. دانشمندان به تدريج مي‌توانند ساختار و اتمسفر اين سياره‌ها را با دقت و جزئياتي بيشتر مورد بررسي قرار دهند.

اين كشف دريچه‌اي جديد را به سوي پژوهش‌هاي آينده ستاره‌هاي كوتوله سرد كه در كهكشان راه شيري قدمت و وفور زيادي دارند، باز كرده‌است. نزديك به سه چهارم تمامي ستاره‌ها و 15 درصد از ستاره‌هاي نزديك به خورشيد را ستاره‌هاي سرد كوتوله تشكيل داده‌اند.

کد خبر 332654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha