همشهری آنلاین: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران، دفاع از دین مبین اسلام است و بر همین اساس امام راحل عظیم الشأن، حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند.

 قاسم سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار قاسم سلیمانی روز سه شنبه در اجلاسیه اصلی اولین كنگره هشت هزار شهید استان گیلان كه در رشت برگزار شد، اظهار كرد: اسلام، بر همه چیز اعظم است و امام حسین و دیگر شهدا نیز برای اسلام شهید شدند.

وی ادامه داد: امام راحل، حق بزرگی بر گردن همه ما دارد؛ امام (ره) كاری كردند، كارستان كه هیچ عالم و هیچ مرجعی در تاریخ شیعه، قادر نبود كار امام(ره) را انجام دهد.

سردار سلیمانی افزود: امام راحل در اوج ناباوری عده ای، حتی در زمان مخالفت برخی از برجستگان، تاسیس حكومت اسلامی را در فكر می پروراند و در اولین فرصت، به مرحله اجرا گذاشت.

وی بیان كرد: اسلام امروز در جامعه خیلی مهم است، امام(ره) برای بیمه كردن كشور و اسلام مجاهدت های بسیاری كردند و امام (ره) ، اسلام ناب را در چارچوب قامت این ملت كاوش كرد و این ملتی را به آنچه شایسته آن بود، رساند.

سردار سلیمانی یادآور شد: 700 سال تاریخ این كشور، تاریخ حاكمان غیرایرانی است؛ و امام راحل ، دولت و ملت ایران را بیمه كرد.

وی در ادامه سخنانش به طرح این سوال پرداخت كه مگر امكان داشت هزاران شهید، بدون انگیزه دین و اسلام، بدون آنكه خانه آنها مورد هجوم قرار گیرد، در كردستان، حلبچه و ... به میدان بروند؟

وی با بیان اینكه امام (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانستند، گفت: این هدف، هدف بزرگی بود و اینگونه می شود كه فرزندان خانواده هایی همچون خانواده های سه شهید، چهار شهید و ... برای اسلام به شهادت می رسند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طرح این سوال كه پاسپورت چه اهمیتی دارد، گفت: عزت ما امروز بر هر چیزی ارجحیت دارد چراكه استقلال، یك بعد جغرافیایی نیست؛ استقلال در همه ابعاد و در فرهنگ دینی و موضوعات اقتصادی و فرهنگی ماست.

وی ادامه داد: استقلال، یك بعد ندارد و فقط به تمامیت ارضی بر نمی گردد و به همه تمامیت ها بر می گردد.

وی افزود: به همین دلیل است كه رهبری معظم انقلاب بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد مراقبت می كنند.

سردار سلیمانی با اشاره به هشت هزار شهید گیلان گفت: هشت هزار شهید از یك استان، ساده نیست، باید از وجدان و فطرت خویش پرسید كه چرا رفتند؟

وی ادامه داد: یك حادثه دو هزار روزه ای بود كه در طول هشت سال، هر سال هزار نفر از نخبگان و بهترین های این مردم شهید شدند.

سردار سلیمانی خاطرنشان كرد: قربانی مهم است اما مهمتر از آن، چیزی است كه برای آن قربانی می شود و آن چیزی كه اعظم تر از شهادت است، اسلام است و امام راحل برای احیای مجدد اسلام، این ملت را شایسته دید.

وی با اشاره به منطقه ای كه ایران اسلامی در آن واقع شده و برخی از كشورها همچون پاكستان، عراق، قفقاز و تركیه بیان كرد: امروز خرمنی از آتش در اطراف ماست، اما كشور ما دارای ثبات و امنیت است.

سردار سلیمانی ادامه داد: این حجم از آزادی و امنیت جمهوری اسلامی ایران با كجا قابل مقایسه است؟ امروز جمهوری اسلامی را با كجا مقایسه می كنیم؟

وی افزود: نظام هم دیروز ارزش هشت هزار شهید از یك استان را داشت و هم امروز این ارزش را داراست و این است كه رهبر معظم انقلاب در بالای قله نظام اینگونه از اسلامیت، ملیت و عزت نظام مراقبت می كنند، به این دلیل است كه عزت ما امروز بر هر چیزی ارجحیت دارد.

سردار سلیمانی ادامه داد: این نظام به دلیل رهبری حكیم، خردمند، شجاع و ملت باوفای ایران توانست دشمن را به زانو درآورد.

وی سلوك، رفتار و اخلاقیات شهدا را موجب ماندگاری آنان دانست و گفت: امروز حسین خرازی، احمد كاظمی، همتی و باكری بیش از یك مرجع تقلید رهبری می شوند و این، نه در فقه بلكه بواسطه سلوك آنان است.

سردار سلیمانی افزود: امروز جوانان ما خود را به نام شهدا متبرك می كنند و یكی از برجستگی های جنگ ما ، قله های مرتفع بود كه اگر قله مرتفع باشد، دامنه سرسبز می شود.

وی تاثیر حكومت 10 ساله امام راحل را بیش از 50 سال عنوان كرد و گفت: امروز تاثیر مقام معظم رهبری بر مصونیت و معنویت جامعه چنین است.

وی وجود فرماندهان شهید را اطمینان خاطر و جنگ را گنج توصیف كرد و افزود: امروز كه ولی فقیه ما چفیه را در برابر رئیسان جمهور دنیا حائل جسم خود می كند، بدلیل عظمت و قدسیت این فرهنگ است.

سردار سلیمانی ادامه داد: ضرورت جامعه ما، درك درد جبهه است و به همین دلیل برگزاری یادواره ها اهمیت می یابد و نباید برگزاری این گونه برنامه ها، به یك روز اكتفا شود بلكه می بایست در جای جای كشور و همه روز و همه جا امتداد یابد.

وی با بیان اینكه اخلاص مشخصه جنگ بود، تصریح كرد: جنگ ما یك جنگ بود كه بیت الله الحرام و طواف حجاج در مقابل آن كم است، عرفات بود؛ و به این دلیل امام راحل در پیام حج فرمودند؛ ای نشستگان در مقابل خانه خدا به ایستادگان در مقابل دشمنان خدا دعا كنید.

وی تاكید كرد: جامعه ای صالح می شود كه افراد صالح در آن حاكم شود و افراد منزه، جامعه را منزه می كند.

وی با بیان بسیاری از رشادت ها ، ایثار و یادآوری سلوك رزمندگان و شهدا گفت: جنگ تحمیلی، جنگ رتبه، درجه، سردار و سرهنگ نبود بلكه كلمه رایج در این جنگ، برادر بود و این فرهنگ ناجی و نجات دهنده، بقای ملت و موجب سربلندی شهداست.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از دست اندركاران برگزاری كنگره هشت هزار شهید استان گیلان گفت: به عنوان یك ایرانی و خدمتگزار در این نظام پر افتخار اسلامی، دست همه دست اندركاران در برگزاری این كنگره را می بوسم؛ كار بسیار شایسته، بالنده و پرافتخاری در شأن شهیدان انجام دادند.

وی با بیان این كه بیش از 20 سال از دوران جنگ و دفاع مقدس می گذرد، اظهار كرد: هنوز جامعه ما متاثر از آن روزهاست؛ گنجی كه سال های متمادی ملت ما را ثروتمند خواهد كرد؛ گنج جنگ، گنج بی همتایی است كه درهای ذی قیمتی در آن وجود داشت كه بایستی كاوش و به جامعه معرفی شود.

سردار سلیمانی با بیان این مطلب كه قدر مسلم در این جمع دو قشر یكی خائف و دیگری شائق حاضرند، خاطرنشان كرد: خائف اینكه عاقبت خود من است و شائق كه دنباله رو شوق شهیدان است و مانند بچه های كبوتر، دانه های معرفت را از شهیدان بیاموزد و توشه راه خود كند.

وی بیان داشت: آنچه كه ما دیدیم، نه به عنوان فهم از اسلام بلكه به عنوان تجربه از شهیدان مشاهده كردیم و دیدیم اینكه تا كسی شهید نبود، شهید نمی شود.

سردار سلیمانی تصریح كرد: اگر امروز كسی را دیدیم كه بوی شهید از كلام، رفتار و اخلاق او استشمام شد؛ بدانید او شهید خواهد شد و تمام شهیدان این مشخصه را دارند.

وی بیان داشت: شرط شهید شدن، شهید بودن است؛ این جایگاه بزرگ و رفیعی كه امام(ره) فرمودند كه ما نسبت به درك مقام آنها عاجزیم.

وی با بیان این كه شهید از نفسانیت خود عبور و خودش را فدا كرده و به جایگاه ضیافت الله و لقاء الله نایل شده، خاطرنشان كرد: پایگاه اصلی كه همه شهیدان ما طی كردند؛ پایگاه و مقام هجرت است كه این پایگاه جایگاه مهم رسیدن به شهادت است.

سردار سلیمانی ادامه داد: شهیدان همانطوری كه دیدید، از جمله شهید عطری از شهدای گیلانی مدافع حرم، از فرزند خودش دل كند و به سوی تكلیف حركت كرد، اولین پایه رسیدن به مقام شهادت همین مسئله هجرت از مقامات خود، مال، دلبستگی ها و زیبایی های خود است.

وی با بیان اینكه شهدا این هجرت را در تمام ابعادش در حد كمال انجام دادند، تصریح كرد: این هجرتی است كه اگر در انسان صورت گیرد ولو اینكه به مقام شهادت نرسد، او از اجر عظمای الهی بهره مند خواهد شد.

سردار سلیمانی جهاد در راه خدا و ایستادگی و پایداری را مراتب دیگر نام برد و یادآور شد: ای افراد باقیمانده از جنگ و مشتاق چنین فضا؛ شهدای حرم را دیدید كه به شهادت رسیدند، اینها ذكاوت دارند.

وی یادآور شد: ذكاوت در این نیست كه انسان چگونه مال را كسب كند، این است كه انسان خود را نگه دارد، ذرات را در خود حفظ كند و متوجه فرصتی باشد و به فیض شهادت نائل آید.

وی با بیان این كه در مسئله درك مقام شهدا نباید تردید كنیم كه آنها مثل اولیاء دارای اعجازند، اظهار داشت: اینكه به قبور آنها توسل كنیم و از آنها استمداد بطلبیم؛ یك حقیقت است، آنها مثل قطره ای هستند كه به دریا وصل شده اند.

سردار سلیمانی خاطرنشان كرد: شهید به مدار مغناطیسی آل الله اتصال دارد، به این دلیل هم صاحب اعجاز است و مردم با معرفت به قبور شهدا توسل می كنند.

وی بیان داشت: شهید چون ذوب در خدا شده، اخلاص پیدا كرده و چون به اخلاص دست یافته؛ اتصال پیدا كرده، اگر این اتصال به وجود آمد، فرقی بین آنها و معبودشان نیست.

سردار سلیمانی افزود: فلسفه شهید، فلسفه این اتصال است، قطره اتصال یافته به دریاست؛ او وصل به مدار مغناطیسی است، دیده نمی شود، زیرا آن مدار اتصال دارد و جزئی از معصوم شده است.

وی بیان داشت: امیرالمومنین (ع) با همه زخم های تنش، با همه عظمتش از دوران كودكی تا شهادت؛ از حادثه احد برای شهید شدن گریست و تا آن هنگام كه پیامبر (ص) وعده شهادت را به او نداد، آرام نگرفت.

وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به جایگاه پدران و مادران شهیدان خاطرنشان كرد: پدران و مادران شهدا نیز همینطور هستند، آنها دارای حرمت و جایگاه هستند، قدر پدران و مادران پیر شهدا را بدانید.

فرمانده نیروی قدس سپاه در بخش دیگری از سخنان خود، گیلان را بهشت الهی دانست و بیان داشت: گیلان دارای نعمت الهی در ایران اسلامی، قابلیت های زیادی دارد؛ استانی كه نخبگان، عرفا، مراجع بزرگی كه در درون خود پرورش داده است.

سردار سلیمانی گیلان را افتخار ایران دانست و افزود: گیلان، ایران كوچكی است كه همه ایران را در خود جای می دهد و همه ایران، به تماشای قامت گیلان نشسته اند.

وی بیان داشت: هشت هزار شهید در استان گیلان انسان را متحیر می كند، گیلان به تنهایی به اندازه چند استان كشور ادای حق كرده و بایستی دست تك تك مردم را بوسید.

اولین كنگره هشت هزار شهید گیلان، شنبه گذشته با افتتاح اجلاسیه شهدای فرهنگی استان و با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در رشت آغاز شد. در طول برگزاری كنگره هشت هزار شهید گیلان، اجلاسیه های شهدای فرهنگی، اجلاسیه بانوان، اجلاسیه نقش رزمندگان و ایثارگران برگزار شده است.

امروز (سه شنبه) پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این كنگره، توسط آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان قرائت شد.

همچنین در این اجلاسیه، آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید سخنرانی كرد. پیكر دو شهید گمنام نیز در پایان این مراسم، با حضور پرشور مردم، تشییع شد.

کد خبر 332685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha