سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

کمیته قانون اساسی مجلس ترکیه، شامگاه دوشنبه طرح جنجالی اصلاح قانون اساسی در رفع مصونیت از نمایندگان را به تصویب رساند تا راه برای رأی‌گیری در مورد آن در صحن علنی مجلس هموار شود.

پارلمان ترکیه

بررسي اين طرح روز دوشنبه براي دومين روز با درگيري و زدوخورد نمايندگان حامي دولت و نمايندگان كرد و زخمي شدن عده‌اي از آنها همراه بود. مخالفان معتقدند هدف از تصويب اين قانون باز گذاشتن دست دولت تركيه براي برخورد با نمايندگان كرد مجلس است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه معتقد است نمايندگان كرد كه در قالب حزب دمكراتيك خلق‌ها در مجلس حضور دارند، از حاميان گروه تروريستي حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) هستند؛ ادعايي كه از سوي حزب عدالت و توسعه و ديگر احزاب هم‌پيمان آن در مجلس مورد حمايت قرار گرفته است. اردوغان خواستار محاكمه اين نمايندگان شده است.

پنجشنبه هفته گذشته نيز نمايندگان در كميسيون قانون اساسي با يكديگر درگير شدند. آنها به سمت هم بطري‌هاي آب پرتاب كردند و با مشت و لگد به جان هم افتادند. آن جلسه ناتمام ماند اما جلسه دوشنبه به‌رغم خروج نمايندگان كرد از كميسيون، تا آخرين ساعات شب ادامه پيدا كرد و در نهايت طرح پيشنهادي حزب عدالت و توسعه مورد تصويب قرار گرفت. اين طرح طي روزهاي آينده به صحن علني ارسال مي‌شود و درصورت تأييد به‌صورت قانون درخواهد آمد. طبق قانون اساسي تركيه، نمايندگان مجلس تا زماني كه در سمت خود حضور دارند داراي مصونيت قضايي هستند و اين موضوع امكان محاكمه اين افراد توسط دولت را منتفي كرده است.

تنش ميان دولت مركزي و كردهاي تركيه از اوايل تابستان سال گذشته با آغاز درگيري‌ها ميان نيروهاي ارتش و نيروهاي پ‌ك‌ك بالا گرفته است. از آن زمان، شهرهاي كردنشين جنوب و جنوب شرق تركيه صحنه انفجار و درگيري نظامي بوده است. نيروهاي پ‌ك‌ك نيز در نقاط مختلف تركيه نيروهاي امنيتي را هدف حمله قرار داده‌اند. به گفته اردوغان در اين مدت بر اثر درگيري‌ها بيش از 350سرباز و بيش از 5هزار نيروي كرد كشته شده‌اند.

  • لغو ويزاي شنگن براي شهروندان تركيه

چهارشنبه هفته گذشته، درگيري مشابهي در صحن علني مجلس تركيه سخنان يكي از نمايندگان كرد كه با هو كردن مداوم نمايندگان حزب عدالت و توسعه همراه بود را ناتمام گذاشت. اين نماينده كرد در اعتراض به «برخورد شديد نيروهاي امنيتي» با كردها سخنراني مي‌كرد. قرار بود در آن جلسه خواسته‌هاي اتحاديه اروپا از تركيه در قبال اعطاي مجوز سفر بدون نياز به ويزا به شهروندان ترك، مورد بررسي قرار گيرد كه با درگيري‌هاي پيش آمده و زخمي شد تعدادي از نمايندگان، جلسه ناتمام باقي ماند. اما پس از آن، مجلس تركيه در نهايت بندهاي مورد نظر اتحاديه اروپا را تصويب كرد تا راه براي تصويب نهايي طرح لغو ويزاي شنگن براي شهروندان اين كشور فراهم شود.

كميسيون اروپا قرار است در نشست امروز خود اين طرح را به رأي بگذارد كه درصورت تصويب تردد اتباع تركيه به منطقه شنگن، بدون نياز به اخذ ويزا انجام خواهد شد. اين اقدام بخشي از توافق اخير اتحاديه اروپا و تركيه براي جلوگيري از ورود پناهجويان به كشورهاي اروپايي است. درصورت موافقت كميسيون اروپايي با اجراي اين طرح، دولت تركيه ملزم به رعايت شروطي ازجمله بهبود وضعيت آزادي بيان، حق محاكمه منصفانه و تضمين حقوق اقليت‌ها خواهد شد. اين در حالي است كه دولت تركيه دائما به نقض آزادي‌هاي اساسي و برخورد با رسانه‌ها و مخالفان متهم شده است.

کد خبر 332733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha