شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهکده کوچکی متعلق به دوره نوسنگی و هشت هزار سال پیش در پی تعیین حریم و گمانه‌زنی چوق تپه در استان مازندران شناسایی و کشف شد.

آثار سنگی کشف شده متعلق به زمانی است که هنوز کشاورزی در دشت شکل نگرفته و انسان‌ها برای بقای خود از شکار یا گیاهان وحشی منطقه استفاده می‌کردند.

به گزارش میراث خبر، این آثار زمانی کشف شد که باستان‌شناسان در حال گمانه‌زنی برای تعیین حریم چوق‌تپه بودند. علی ماه‌فروزی، سرپرست هیات کاوش در چوق تپه مازندران گفت: «کاوش‌ها منجر به شناسایی ابزار سنگی متعلق به دوره نوسنگی (حدود هزاره ششم پیش از میلاد) شد که نشان می‌دهد در آن زمان از این منطقه برای سکونت موقت استفاده می‌شد.»

او افزود: «مطالعات بعدی و جمع‌آوری سفال‌های سطحی، ما را با نوعی سفال دوره آغاز سفال‌گری مواجه کرد که هنوز چرخ سفال‌گری اختراع نشده بود و به همین علت سفال‌های زمخت و بد پختی بوده‌اند. سفال‌های کشف شده بسیار خشن و نا مرغوب هستند و رنگ‌های قهوه‌ای و کرم مایل به نخودی دارند.»

به گفته او در حین تعیین حریم تپه، بقایای دیواری به طول دو متر و عرض 70 سانتی متر به صورت خشتی و چینه‌ای کشف شد و آشکار کرد که روی تپه استقرارهای نسبتا دائمی نیز شکل گرفته بوده است.

باستان‌شناسان احتمال می‌دهند آنچه به عنوان دهکده در چوق تپه مورد شناسایی قرار گرفته احتمالا به پیش از دوره کشاورزی مربوط می‌شود اما کشف این موضوع نیاز به تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی روی این تپه پیش از تاریخی دارد.

کد خبر 33277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز