همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مصدور اعتبارنامه بر عهده فرمانداری محل حوزه انتخابیه است و به نظر می‌رسد فرمانداری اصفهان با استناد به رأی شورای نگهبان از صدور اعتبارنامه خانم خالقی اجتناب می‌کند.

به گزارش ايسنا،‌ محمدعلی اسفنانی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ابطال انتخابات منتخب سوم اصفهان با توجه به اختلاف‌نظر حقوقی وزارت کشور و شورای نگهبان دراین‌باره اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع اصلی حل اختلافات احتمالی میان مجلس و شورای نگهبان در شرایطی است که مصوبات پیشنهادی مجلس با اصل قانون اساسی یا شرع مغایر تشخیص داده‌ شده یا نیاز به صدور سیاست‌های کلی نظام باشد. بنابراین هیچ‌گونه وجهی برای ورود مجمع تشخیص مصلحت به موضوع صدور اعتبارنامه منتخب سوم وجود ندارد.

وی با اذعان به اینکه مدل ابطال آرا یا انتخابات برای تنها یک نفر در یک حوزه انتخابیه توجیه قانونی ندارد، افزود: اگر بنا به ابطال انتخابات باشد باید کل انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان باطل اعلام شود اما اگر تصمیم اتخاذشده نتیجه یافتن مدارکی دال بر عدم صلاحیت کاندیدای مشخص باشد بازهم قانون زمان احراز صلاحیت نامزدان انتخاباتی از سوي شورای نگهبان را به‌طور صریح در قانون عنوان کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون، شورای نگهبان باید در موعد مقرر صلاحیت یا عدم صلاحیت کاندیداها را تا پیش از موعد برگزاری انتخابات اعلام کرده و نامزدان انتخاباتی نیز طبق قانون از فرجه‌ای برای صدور اعتراضات خود به این نتیجه بهره‌مند خواهند بود.

اسفنانی با تأکید بر اینکه صدور اعتبارنامه و بررسی آن در کمیسیون تحقیق مجلس تصمیم قانونی‌تری برای تعیین سرنوشت منتخب سوم اصفهان بود، تصریح کرد: وظیفه اصلی کمیسیون 15 نفره تحقیق در آغاز به کار مجالس تایید اعتبارنامه نمایندگان و نیز تعیین تکلیف مدارک و مستنداتی است که پس از برگزاری انتخابات علیه منتخبین حوزه‌های انتخابیه یافت شده است.

وی اضافه کرد: بهترین روش برخورد با این مستندات ارایه جمع‌بندی‌های کمیسیون تحقیق به صحن علنی و به رأی گذاشتن تایید یا عدم تایید اعتبارنامه یک کاندیداست.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره عدم صدور اعتبارنامه برای منتخب سوم اصفهان، گفت: صدور اعتبارنامه بر عهده فرمانداری محل حوزه انتخابیه است و به نظر می‌رسد فرمانداری اصفهان با استناد به رأی شورای نگهبان از صدور اعتبارنامه خانم خالقی اجتناب می‌کند.

اسفنانی درباره سرنوشت منتخب جایگزین در صورت حذف احتمالی منتخب سوم اصفهان خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان از لفظ "ابطال" استفاده کرده باشد قطعاً سرنوشت انتخابات در میان‌دوره‌ای تعیین می‌شود و در غیر این صورت منتخب ششم که حائز حداقل آرای موردنیاز شده می‌تواند به‌جای منتخب سوم به مجلس راه یابد.

وی درعین‌حال در واکنش به سخنان مسئولان وزارت کشور مبنی بر ورود مجلس به موضوع اظهار کرد: مجلس نمی‌تواند به این موضوع وارد شود و مجلس دهم نیز در صورت فقدان اعتبارنامه در این خصوص کاری از پیش نخواهد برد.

کد خبر 332805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha