شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

ابوالفضل جلیلی: با توجه به ضوابط و قواعدی که در کشور خودمان داریم نمی‌توان ادعا کرد که می‌توانیم یک جشنواره جهانی را در ایران اجرایی کنیم.

ابوالفضل جلیلی

در جشنواره‌هاي بزرگ و كوچك دنيا به لحاظ پذيرش فيلم هيچ محدوديتي وجود ندارد و مهم‌ترين ويژگي پذيرش فيلم‌ها، علاوه بر قوانين جشنواره هر كشور، ساختار و موضوعيت فيلم است. در ايران پذيرش هر فيلم مشكل است بنابراين ادعاي جهاني‌شدن را نبايد داشته باشيم.

مي‌توانيم برگزاري يك جشنواره بين‌المللي را پايه‌ريزي كنيم كه بر مبناي اصول و قواعد خودمان شكل گرفته باشد و اين جشنواره به ثمر مي‌رسد، با شناختي كه از حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور دارم، وي شناخت و انديشه خوبي نسبت به سينماي جهان دارد. با توجه به اهداف جشنواره جهاني نيز بايد به برگزاركنندگان زمان داد. اگر در شروع كار هجمه‌ها همراه باشد، نمي‌توان به نتيجه مطلوب رسيد. به‌نظرم بايد كمي دست و بال تصميم‌گيرندگان و در رأس آن رياست سازمان سينمايي باز باشد تا اين جشنواره كه حالا عنوان جهاني دارد، پيش برود. در ابتداي كار نبايد آن را متوقف كرد بلكه بايد به آن زمان داد.

بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر كه در نخستين تجربه‌ خود به جشنواره جهاني تبديل شده مي‌تواند با يك برنامه‌ريزي مشخص و هدفمند به يك جشنواره بين‌الملل در چارچوب قواعد و مقررات ايراني برگزار شود و شايد زماني فرا برسد كه اين جشنواره با استانداردهاي جهاني همراه شود. در كشور ما به‌دليل محدوديت‌هايي كه وجود دارد نمي‌توانيم از هر فيلمي براي حضور در جشنواره دعوت كنيم. كارگردان‌هاي بزرگ خارجي اجازه مميزي آثارشان را نمي‌دهند، بنابراين بايد زمينه‌اي فراهم كنيم تا فيلم‌هايي متناسب با شرايط و فرهنگ ما روي پرده بروند؛ تمهيدي كه مدنظر تيم برگزار‌كننده جشنواره بوده است.

هر تصميم‌گيري در كشور ما تابع زمان و گذر زمان است و براي اين جشنواره نيز بايد زمان را لحاظ كرد و به مرور زمان و گرفتن تجربه‌ها اين جشنواره هم مي‌تواند رشد كند. يكي از ضعف‌هاي جشنواره‌هاي سينمايي در ايران، غيبت منتقدان و خبرنگاران بين‌المللي است. اگر از منتقدان و فيلمسازان بزرگ دنيا دعوت شود به‌عنوان داور، مهمان يا مدرس كارگاه در جشنواره حضور داشته باشند ما بستر بهتري براي معرفي خود در فضاي بين‌المللي داريم كه البته به‌نظر مي‌رسد در اين جشنواره بخشي از اين دعوت‌ها اتفاق افتاده است. بايد دعوت از بزرگان سينماي جهان، كارگردان‌ها، مديران فستيوال‌ها و منتقدان خارجي كه در دنيا صاحب اعتبار و سبك هستند، سينماي ايران را به آنها بشناسانيم. برگزاري حرفه‌اي و در سطح جهاني اين دوره از جشنواره مي‌تواند زمينه معرفي سينماگران ايراني به محافل و جشنواره‌هاي بين‌المللي را فراهم كند.

کد خبر 332954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha