همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر حذف کیسه‌های پلاستیکی از سبد مصرف مردم تاکید کرد و گفت: ارایه الگوی مناسب برای جایگزینی مصرف پلاستیک در کشور ضروری است.

کیسه‌های پلاستیکی را از سبد مصرف حذف کنیم

سيد جواد سروش در كارگروه مديريت پسماند سه استان شمالي در گرگان اضافه كرد: اكنون در كشور سالانه يك ميليون و 200 تن پلاستيك مصرف مي‌شود كه بايد اقدام عملي در حذف پلاستيك انجام گيرد.

وي افزود: اگر هر هفته يك نفر در كشور از مصرف يك كيسه پلاستيك خودداري كند، مي‌توان در مصرف ساليانه حدود هفت هزار تن پلاستيك صرفه‌جويي كرد.

سروش ادامه داد: براي جايگزيني مصرف پلاستيك در ميان خانوارهاي ايراني، كارگروه ملي پسماند طرحي را تهيه كرده است كه به زودي به شوراي عالي حفاظت محيط زيست براي تاييد و اجرا مي‌رود.

وي افزود: پاكت‌هاي كاغذي و پارچه‌اي را الگو خواهيم كرد.

كيسه‌هاي پلاستيكي براي نخستين بار در اواخر دهه 50 ميلادي به بازار عرضه و به يكي از نمادهاي خريد تبديل شد.

وي با تاكيد بر مديريت شيرآبه در محل دفن پسماندها نيز گفت: شيرآبه‌ها مانند بمبي هستند كه آب و هوا را نابود مي‌كنند و بايد براي حذف آن‌ها برنامه مديريتي به ويژه در استان‌هاي شمالي داشت.

سروش مديريت پسماند عمراني و ساختماني را نيز ضروري دانست و افزود: جا دارد سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها از پسماند عمراني و ساختماني غافل نشده و براي آن برنامه بلندمدت ارايه و به اجرا در آورند.

وي در خصوص توليد كود كمپوست نيز گفت: اكنون توليد كمپوست مورد قبول وزارت جهاد كشاورزي به خاطر وجود فلزات سنگين زياد، نيست در حالي كه 16 ميليون تن پسماند عادي در كشور داريم و مي‌توان از آن 700 تا 600 هزار تن كود كمپوست توليد كرد.

مديركل دفتر آب و خاك محيط زيست افزود: توليد اين مقدار كود كمپوست در برابر كودهاي شيميايي مورد استفاده در بخش كشاورزي بسيار ناچيز است ولي مي‌توان در بخشي از حوزه كشاورزي از جمله باغباني كه دو ميليون هكتار باغ داريم با مجوز و با رعايت استانداردها مورد استفاده قرار گيرد.

سروش گفت در صورتي كه به توليد كمپوست يارانه داده شود سرمايه‌گذار اقدام مي‌كند و به اين شيوه مي‌توان به اقتصاد كشور كمك بزرگي كرد.

معاون دفتر هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور نيز از انباشت 250 هزار تن كود كمپوست توليدي خبر داد و گفت: در برخي از استان‌ها براي توليد و ذخيره‌سازي كود كمپوست مكان ندارند.

مسعود احمدي افزود: كمپوست توليدي مشكلي از بابت رعايت استانداردها نداشته اما علاقه‌مندي توسط دستگاه‌ها مرتبط در سطح كشور براي مصارف آن وجود ندارد.

وي خواستار تعيين تكليف كود كمپوست توليد شده توسط اين سازمان شد و افزود: توليد هر كيلوگرم كود كمپوست بين 1500 تا 1200 ريال براي سازمان تمام مي‌شود در حالي كه هر كيلوگرم كمپوست بين 300تا 500 ريال به فروش مي‌رسد.

در اين نشست 17 بند از طرح‌هاي اصلي مديريت پسماند در سه استان شمالي كشور در برنامه‌اي كوتاه مدت براي اجرايي شدن از نيمه دوم سال جاري قرائت شد.

شركت‌كنندگان در كارگروه مديريت پسماند سه استان شمالي از كارخانه توليد كمپوست و ساير تاسيسات ايجاد شده براي مديريت پسماند در استان گلستان نيز بازديد كردند.

کد خبر 333003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha