دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: نمی‌دانم آیا شما با شبکه اجتماعی «اینستاگرام» کار کرده‌اید یا نه؟ شاید هم ترجیح می‌دهید بیشتر در «تلگرام» پرسه بزنید.

اين شبكه اجتماعي، در دنيا 300ميليون‌كاربر فعال دارد و احتمالا 5ميليون ايراني هم از آن استفاده مي‌كنند، يعني از هر 15نفر مخاطب اين يادداشت، يك نفر كاربر اين شبكه است.

پايه اين شبكه، براساس عكس‌هايي است كه مردم در پيج‌هايشان منتشر مي‌كنند و به عكس‌هاي ديگران سرك كشيده، لايك مي‌كنند و لايك مي‌گيرند. اينچنين است كه اين شبكه در درازمدت، منجر به‌وجود آمدن نوعي از زندگي‌هاي نمايشي و پنهان‌كاري در شخصيت مي‌شود. فعلا با خوب يا بد بودن اين شبكه كاري ندارم بلكه صرفا مي‌خواهم يك پديده جديد را براي‌تان تصوير كنم.

اين روزها در شبكه‌هاي اجتماعي با يك پديده عجيب و غريب مواجه مي‌شويم. اينكه دخترها و پسرها (و البته بيشتر دخترها) عكس‌هايي از خودشان منتشر مي‌كنند كه در آن اصرار دارند به مردم اعلام كنند من از زندگي خسته شده‌ام و كوچه‌هاي زندگي‌ام به بن‌بست رسيده؛ ‌اي مردم! ديگر هيچ‌كس من را دوست ندارد. (آي‌ام اِسينگل) و پشت سر هم انتشار تصاويري سياه و تاريك، مملو از جملات تلخ و سرد. پشت بند آن هم انتشار تصاوير خودگرفت (سلفي) كه مثلا دخترها دست‌هاي عريان خود را (از ساعد تا مچ) در قاب دوربين دكوپاژ كرده و چند خط قرمز (احتمالا با جوهر) روي آن كشيده و با افكت‌هاي تصويري سعي بر اعلام اين معنا كرده‌اند كه من آماده خودكشي‌ام. البته اين تصاوير بيشتر به پلان‌هاي گريم شده سينما نزديك است تا يك واقعيت. نه آن جوان، آنچنان، زخم خورده زندگي است كه بخواهد قافله عمرش را متوقف كند و نه حتي جرأت اينچنين كاري دارد. پس دليل ماجرا چيست؟

احتمالا اين روحيه پيامد استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است چراكه شما دوست داريد لايك بيشتري بگيريد و فالوورهايتان زياد بشود. اين يعني تأييد گرفتن از ديگران. در حالي‌كه 65درصد از تصاوير منتشر شده در اينستاگرام، 10لايك هم نمي‌گيرند، معلوم است يك كاربر ايراني به ترفندهايي متوسل مي‌شود كه بتواند صدها لايك بگيرد و سري در سرها دربياورد و ظاهرا برانگيختن حس ترحم مخاطبان و احيانا همذات‌پنداري آنها باعث خواهد شد كه حتما زير اين تصاوير لايك كرده و يك كامنت « فدايت شوم» بنويسند. پس خوب است دقايقي به ماهيت شبكه‌هاي اجتماعي فكر كنيم.

کد خبر 333255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha