شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری انلاین: اختتامیه نمایشگاه تصویرسازی از آثار مکتوب استاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی با حضور برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری در نگارخانه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.

bastani۱

به گزارش ایسنا به نقل از «اطلاعات»، پس از مراسم نکوداشت استاد باستانی‌پاریزی در کتابخانه ملی و رونمایی از کتاب «آیینه‌دار دوران که روز دوشنبه گذشته برگزار شد، در این مراسم نمایشگاهی از آثار هنرمندان در نگارخانه تهران پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد.

این نمایشگاه که به همت شرکت «خط نو» برگزار شد و با همراهی دانشگاه تهران برای برپایی آن در خانه اصلی دکتر (دانشگاه تهران) در آن مکان شکل گرفت.

از آنجا که تمامی هنرمندان تصویرساز این نمایشگاه‌، اعضای گروه «آمیدا» ، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بودند، از این نمایشگاه می‌توان به عنوان تعاملی بین دو دانشگاه بزرگ کشور یاد کرد.

bastani

این هنرمندان که برخی از استادان دانشگاه هستند و از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شدند برای کتاب‌های باستانی پاریزی، یکی از استادان ارزشمند دانشگاه تهران و از مفاخر کشور طرحی را انجام دادند و دانشگاه تهران این همت و تلاش را ارج نهاد و با ایجاد امکان برگزاری این نمایشگاه در خانه اصلی استاد باعث ایجاد این تعامل بین این دو دانشگاه کشور شد.

در این مراسم مهندس حمید باستانی‌پاریزی فرزند استاد باستانی نیز حضور داشت که پس از بازدید از نمایشگاه آثار هنری همراه با هنرمندان هر اثر، از برگزارکنندگان این طرح تجلیل شد.

در ابتدای جلسه سیدعباس دعایی که دبیراجرایی این طرح بود ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان این مراسم از شرکت خط‌نو برای تهیه امکان برگزاری این نمایشگاه و قبول تهیه کتاب «آیینه‌دار دوران» تشکر کرد و این که دانشگاه تهران به احترام استاد خود، تلاش فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه دیگر را ارج نهاد و محیط خود را برای برگزاری این نمایشگاه در اختیار گذاشت، قدردانی کرد.

دعایی افزود: در مراسم اختتامیه این نمایشگاه نیز رئیس دانشکده مطالعات جهان از این همت تقدیر کرده است و نماینده‌ای از سوی دانشگاه تهران معرفی کرد که نشان‌دهنده تعامل بالا و همدلی بین مراکز علمی است.

پس از صحبت دبیراجرایی، گزیده‌ای از مراسم نکوداشت استاد باستانی‌پاریزی در کتابخانه ملی و رونمایی از کتاب «آیینه‌دار دوران» پخش شد و پس از آن توسط نماینده شرکت «خط‌نو» از برخی چهره‌های معروف در این مراسم دعوت به عمل آمد که برای تجلیل از برگزارکنندگان این نمایشگاه تقدیری به عمل بیاید که به گفته ایشان جهت تجلیل از این همت، تقدیرنامه‌ای به امضای دکتر سعیدرضا عاملی از دانشگاه تهران و یادبودی از سوی شرکت خط‌نو همراه با کتابی از آثار استاد باستانی‌پاریزی از طرف مهندس حمید باستانی و همچنین هدیه‌ای از سوی سازمان مس کرمان برای تقدیرشدگان در نظر گرفته شد.

مهندس حمید باستانی در دفتر یادبود این اتفاق هنری به یادگار نوشت: من این پروژه را شروعی برای یافتن راهی از بین میراث مکتوب بشری و هنر و ابزار ارتباطی دنیای جدید با جوانان می‌بینم که اگر هم نقص و اشکالی داشته باشد، مصداق همان قدم اول است. البته مهم این است که دوستان و هنرمندان گرامی این کارها را به عنوان نهایت توان خودشان قلمداد نکنند. همچنین علیرضا گلدوزیان، هنرمند برنده برترین جایزه تصویرسازی دنیا، در این مراسم گفت: این کار اگر نقطه شروعی برای برگزاری یک اتفاق هنری گسترده با حمایت سازمان‌های بزرگ باشد،‌ بسیار عالی خواهد بود. همانگونه که در دنیا به مفاخر خود احترام می‌گذارند باید جایزه‌ای بین‌المللی لحاظ شود تا هنرمندان زیادی در این امر ترغیب شوند.

بنابراین گزارش، دکتر حبیب‌الله صادقی، هنرمند و عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به این که چنین حرکتی، نقطه خوبی برای بررسی ابعاد یک شخصیت ارجمند و جامع‌الاطراف است، گفت: باستانی‌پاریزی از لحاظ ذهنی، می‌تواند نشانه شناسی برای فرهنگ بومی و ملی و جهانی ایجاد کند. چگونه است که برای هانس کریستین آندرسن، هر سال نکوداشت برگزار می‌شود ما هم در ایران می‌توانیم به واسطه این چهره ملی و جهانی، نکوداشتی جهانی برگزار کنیم. صادقی افزود: اینکه دانشکده هنرهای زیبا میزبان این حرکت جالب بود، بسیار معنادار است زیرا تصویرگران و نقاشان می‌توانند به واسطه ذهنیت استاد مرحوم باستانی‌پاریزی و آثار ایشان، قهرمانان و طنز ظریف او را به صورت بصری نشان بدهند.

صادقی با ارج نهادن به اقدامی که توسط عباس دعایی انجام شد، تصریح کرد: شخصیت سترگ باستانی‌پاریزی چنین توانمندی را دارد که ما نمایشگاهی بر مبنای آثار مکتوب این شخصیت ملی و جهانی برای نشان دادن و ارج نهادن میراث فرهنگی و معنوی خطه کرمان و تاریخ ایران به صورت نمایشگاه سالانه یا دوسالانه، بر اساس تصویرسازی منطبق بر آثار باستانی‌پاریزی پیشنهاد کنیم. این دوسالانه می‌تواند با مشارکت کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان شکل بگیرد و نه فقط در کرمان بلکه در کل ایران به صورت جهانی انجام شود. قطعاً چنین حرکتی به یک دبیرخانه دائمی نیاز دارد.

این مراسم با حضور مهندس حمید باستانی و همسر گرامی ایشان، دکتر حبیب‌الله صادقی، حجت‌الاسلام دعایی و همچنین مدیر شرکت خط‌نو سیدحسین دعایی برگزار شد و از اعضای گروه آمیدا‌؛ مریم ارشادی فارسانی، زیبا ذاکر، معصومه اعتبارزاده، سیما رازقندی، بهدخت بهروزی، محسن رزاقی، فرناز پورمهدی، طاهره زحمتکش، هاله توکلی، مریم شاهورانی سمنانی، ساعد خلعتبری، الهام شایان‌فر، گلناز خانعلی‌زاده، عطیه ضیغمی، آزاده خیرآبادی، باهره طالع‌زاده، مهسا علی‌آبادی، حمیدرضا غفوری دائمی، سیدمهدی فاطمی‌نسب، الهه فرمانیان، پیمان مبارکی، حمیده سادات معتمدفر، سارا نوروز کرمانشاهی، سیمین هنرور که هنرمندان این نمایشگاه بودند قدردانی شد.

همچنین همراهان این طرح از جمله استاد خانلرزاده، علیرضا گلدوزیان، سیدعباس دعایی و مدیران شرکت آوانگار دکتر پیروز ارجمند و سادات صوتی که تهیه قاب آثار را به بهترین وجه پذیرفته بودند تقدیر به عمل آمد.

در پایان مراسم شعر دکتر افشین یداللهی به نام من عاشق ایرانم که به عنوان حرف دل دکتر باستانی به این طرح هدیه داده شده بود با صدای افشین یداللهی پخش شد.

 

کد خبر 333370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha