جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

آنچه میشل تمر، معاون رئیس‌جمهور برزیل، ماه‌ها انتظارش را می‌کشید سرانجام فرا رسید؛ دیلما روسف از قدرت برکنار شد تا تمر بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه زند.

دیلما روسف

پس از ماه‌ها كشمكش سياسي در برزيل، اعضاي مجلس سناي اين كشور روز پنجشنبه پس از 20 ساعت بحث و جدل به استيضاح و بركناري موقت ديلما روسف، رئيس‌جمهور 68ساله برزيل، رأي دادند تا ميشل تمر 75ساله، به‌مدت 180روز قدرت را در دست گيرد؛ اتفاقي كه باعث شد عده‌اي از مردم برزيل در خيابان‌ها به پايكوبي بپردازند و عده‌اي هم در حمايت از روسف تجمع كنند.

ميشل تمر به سرعت سوگند ياد كرد و همان عصر روز پنجشنبه كابينه 22نفره‌اش را معرفي كرد تا از «سقوط آزاد» اقتصاد برزيل كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد در آمريكاي لاتين نام برده مي‌شود، جلوگيري كند. او در نطقي تلويزيوني گفت: «بايد زيرساخت‌هاي اقتصاد كشورمان را بازسازي و فضاي كسب و كار را تقويت كنيم.» معلق شدن ديلما روسف با هدف بررسي اتهامات مالي او انجام شده و درصورتي كه دادگاه در نهايت به گناهكار بودنش رأي دهد، اين تمر است كه بايد در 2سال و نيم باقيمانده از مدت رياست‌جمهوري روسف، هدايت كشور را به‌دست بگيرد.

ديلما روسف، نخستين رئيس‌جمهور زن در تاريخ برزيل، بلافاصله پس از اعلام رأي مجلس سنا در جمع هوادارانش حاضر شد و اتفاقاتي كه به بركناري‌اش منجر شد را «كودتا» خواند. او كه ماه‌هاي اخير را بيشتر در كشمكش با مخالفانش گذرانده، بار ديگر قول داد در برابر اتهامات مطرح شده مقاومت كند. روسف تنها به يك سخنراني كوتاه چند دقيقه‌اي بسنده كرد و گفت:‌ «من ممكن است اشتباهاتي كرده باشم، اما هيچ جرمي مرتكب نشده‌ام.»

او در ميان فريادهاي مردم كه به سنت چپ‌ها و حزب كارگران برزيل لباس‌هاي قرمز پوشيده بودند اعلام كرد كه «هرگز تسليم نخواهد شد». روسف متهم است كه در آستانه انتخابات دور دوم رياست‌جمهوري‌اش در سال 2014، با حساب‌سازي‌ ميزان كسري بودجه دولت را كمتر از آن چيزي كه بوده نشان داده تا در انتخابات بتواند رأي بياورد. روسف به هوادارانش گفت كه در برابر رنج‌هاي زندگي و شكنجه در دوران ديكتاتوري نظامي و همچنين سرطان زنده مانده اما برايش هيچ رنجي بدتر از «بي عدالتي استيضاح» نبوده است.

  • روزگار ناخوش برزيل

اگرچه پايان رياست‌جمهوري روسف را پايان بيش از 13سال حكومت حزب كارگران دانسته‌اند اما ميشل تمر ديروز وزيران خود را مكلف كرد برنامه‌هاي اجتماعي مردم‌پسند حزب كارگران را ادامه دهند. تمر از آنها خواست سياست‌هايي اتخاذ كنند كه به گسترش تجارت در برزيل كمك كند. برزيل، كشوري با 205ميليون جمعيت در آمريكاي جنوبي، هيچگاه نتوانست از پس بحران اقتصادي سال 2008كه جهان را درنورديد، بار ديگر كمر راست كند. اين كشور طي يك سال گذشته بحراني‌ترين شرايط اقتصادي و ركود طي بيش از 8دهه اخير را تجربه كرده است؛ موضوعي كه به نارضايتي عمومي از ديلما روسف منجر شد به‌طوري كه طبق نظرسنجي‌ها در هفته گذشته، نزديك به 70درصد مردم برزيل با استيضاح او موافق بودند.

  • ميشل تمر، اميد برزيل؟

كودتاگر، خائن، سياستمدار كاركشته و اميد برزيل؛ اينها صفت‌هايي است كه مردم برزيل در روزهاي اخير براي ميشل تمر به‌كار برده‌اند. تمر وكيل شيك‌پوش لبناني الاصل است كه در صحنه سياسي برزيل هميشه به معامله‌گر پشت پرده شهرت داشته است. او در انتخابات سال2014 اين كشور متحد ديلما روسف بود، اما گفته مي‌شود طي ماه‌هاي اخير خود زمينه استيضاح و در نهايت بركناري روسف را فراهم كرده تا قدرت را به‌دست بگيرد. غيراز نجات برزيل از ركود، متحد كردن يك كشور دو‌پاره‌شده ميان دعواهاي سياسي، بزرگ‌ترين چالش تمر طي ماه‌هاي آينده خواهد بود.

کد خبر 333714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha