جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

رضا رویگری: یکی از ویژگی‌های مردم ایران پیش‌بینی‌ناپذیر بودن برخی رفتارهایشان است. ملتی که خیلی وقت‌ها با رفتارش حتی نخبگان و کارشناس‌ها را هم غافلگیر کرده است.

رضا رویگری

يكي از آخرين مصاديق اين رفتار پيش‌بيني‌ناپذير استقبال فوق‌العاده مردم از نمايشگاه كتاب امسال بود، آن هم درحالي‌كه به‌واسطه انتقال محل برگزاري نمايشگاه به شهر آفتاب و مسئله بعد مسافت، برخي از كارشناسان حوزه كتاب، نگراني‌هايي در مورد ميزان استقبال مردم از اين رخداد فرهنگي داشتند. از همان روزهاي اول برپايي نمايشگاه، اقبال عمومي چنان گسترده بود كه حتي مسئولان برگزاري غافلگير شدند و به‌اصطلاح قدري هم كم آوردند.

در روزگاري كه مي‌گويند مردم كمتر مطالعه مي‌كنند و تيراژ كتاب به 500 نسخه سقوط كرده، وقتي نمايشگاه كتاب به منطقه‌اي دور از دسترس برده مي‌شود، شاهد اقبال عمومي فوق‌العاده‌اي مي‌شويم كه از هر منظري به تحليلش بنشينيم تنها با اين صفت مي‌شود توصيفش كرد: شگفت‌انگيز!

اميدوارم اين استقبال فوق‌العاده مردم باعث رشد فرهنگ مطالعه در كشورمان شود و كنارش شاهد ايجاد تسهيلاتي براي دسترسي راحت‌تر به كتاب هم باشيم تا يار مهربان سر از خانه همه ايراني‌ها درآورد. شايد به نظر برسد بهاي كتاب نسبت به خيلي چيزهاي ديگر چندان گران نباشد، ولي بايد اين نكته را هم در نظر گرفت كه كالاهاي اساسي را نبايد با كالاي فرهنگي مقايسه كرد. يك سرپرست خانواده را در نظر بگيريد كه به هر حال نان را هر قدر هم كه گران شود تهيه مي‌كند و سر سفره زن و بچه‌اش مي‌آورد، درحالي‌كه در مورد كتاب و كلا هر كالاي فرهنگي ديگري چنين اولويتي حس نمي‌شود.

اساسا يكي از دلايل اقبال مردم نسبت به نمايشگاه كتاب تخفيف‌هايي است كه ناشران در اين ايام ارائه مي‌دهند. اگر اين تخفيف‌ها در طول سال هم داده شود، قطعا بازار كتاب رونق بيشتري را تجربه مي‌كند. دانشجويي كه علاقه‌مند به مطالعه است، ولي درآمد كافي براي خريدن برخي كتاب‌ها را ندارد در صورت وجود تسهيلات امكان خواندن آثاري را مي‌يابد كه مي‌تواند به دانش و معلوماتش بيفزايد.و حرف آخر اينكه اميدوارم رسانه‌ها تنها در موقع برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان نيفتند و در بقيه ايام سال هم درپي ترويج كتاب و كتابخواني باشند.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 333723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha