مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به پایان رسید که شهر آفتاب در نخستین تجربه میزبانی خود تا حدود زیادی رضایت ناشران و بازدیدکنندگان را جلب کرد. کارشناسان بازار نشر معتقدند این تجربه موفق با رفع برخی نواقص و کمبودها می‌تواند در سال آینده به برگزاری یک نمایشگاه بی‌عیب و نقص در شهر آفتاب منتهی شود.

شهر آفتاب
  • خلاف همه پيش‌بيني‌ها

محمدعلي جعفريه، مدير انتشارات ثالث، از ناشراني است كه به برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب نمره قبولي مي‌دهد. او در توضيح بيشتر به همشهري مي‌گويد: «با توجه به تجربه اول شهر آفتاب و كمبود در برخي بخش‌ها، حضور مخاطبان كتاب برخلاف پيش‌بيني‌ها خوب بود. ممكن است به‌دليل بعد مسافت برخي كتابخوانان حرفه‌اي به نمايشگاه نيامده باشند اما ‌مخاطباني تازه به نمايشگاه افزوده شدند و به‌نظرم فضاي شهر آفتاب از نظر جذب مخاطب بهتر از مصلي بود.»

مدير نشر ثالث كه امسال با 450عنوان كتاب در نمايشگاه حضور داشت، در ادامه مي‌افزايد: «ريزش مخاطب در شهر آفتاب با توجه به فضاي گسترده ديده نمي‌‌شد و اگر برخي كاستي‌ها رفع شود، به‌طور حتم سال آينده بهترين نمايشگاه را در اين فضا خواهيم داشت. يكي از مشكلات بارندگي بهاري بود كه برخي ناشران را به زحمت انداخت و اگر اين زيرساخت‌ها كامل شود، شهر آفتاب بهترين مكان براي برگزاري نمايشگاه كتاب است.»

  • استفاده از همه تجربه‌ها

يحيي ساساني، مدير نشر افكار هم به همشهري مي‌گويد: «قبل از آغاز نمايشگاه پيش‌بيني مي‌شد به‌دليل جابه‌جايي مكان و دوري راه افت مخاطب داشته باشيم اما در روزهاي برگزاري نمايشگاه حضور مخاطبان قابل‌قبول بود. در سال‌هايي كه نمايشگاه كتاب در محل دائمي نمايشگاه‌ها يا مصلي برگزار مي‌شد، روزهاي خلوت و شلوغ داشتيم؛ اتفاقي كه در شهر آفتاب هم افتاد و در تجربه اول، ميزان استقبال مخاطبان خوب بود.»

وي در ادامه با انتقاد از برگزاركنندگان نمايشگاه كتاب يادآور مي‌شود: «با احتساب امسال نمايشگاه كتاب 29 دوره است كه برگزار مي‌شود اما به‌نظر مي‌رسد دوستان در وزارت ارشاد نخستين سال است كه نمايشگاه را برگزار مي‌كنند. نمايشگاه كتاب تنها 10روز است درحالي‌كه متأسفانه هر سال ناشران 3روز اول درگير رفع و رجوع برخي مشكلات مانند نبود تلفن، خراب بودن دستگاه‌هاي پرداخت الكترونيكي و برخي امكانات جانبي هستند.»

  • تدبير براي كودكان و نوجوانان

در ميان غرفه‌هاي بزرگ و كوچك، بازار ناشران كودك و نوجوان هميشه پررونق و داغ است؛ مخاطباني كه به گفته مدير انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با كمي دقت در چينش غرفه‌ها مي‌توانند مشتري دائمي نمايشگاه و كتاب شوند. نورا حق‌پرست در اين زمينه به همشهري مي‌گويد: «غرفه‌بندي براي رده سني كودك و نوجوان بسيار متفاوت است و امكاناتي هم كه به اين بخش داده مي‌شود بايد متفاوت‌تر از بخش بزرگسال باشد.»

وي در ادامه با اشاره به برگزاري نمايشگاه در شهر آفتاب مي‌افزايد: «متأسفانه زمان نمايشگاه نزديك فصل امتحانات است و به‌نظر مي‌رسد دوري مسافت باعث شد امسال مدارس كمتر دانش‌آموزان را به نمايشگاه بياورند. شهرداري كلانشهر تهران با تمركز محل برپايي نمايشگاه‌ها مديريت درستي در اين زمينه اعمال كرده و برگزاري بدون عيب و نقص نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب هم نيازمند زمان است.»

  • تقدير از همت شهرداري تهران

عباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد در آخرين روز نمايشگاه كتاب با تشكر از همكاري شهرداري پايتخت گفت: «شهرداري تهران مي‌خواهد شهر آفتاب را به‌عنوان مجموعه اصلي نمايشگاهي تجهيز كند. اين مجموعه در نخستين سال ميزباني با درنظر گرفتن انبوه جمعيت آزمون خوبي پس داد و مسائلي هم كه اتفاق افتاد، گرچه سنگين نبود اما بايد در سال‌هاي آينده به صفر برسد.»

کد خبر 333841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha