سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: فصل گل و گلاب است و همه دغدغه و تلاش گلابگیران حرفه‌ای و منصف، بر آن است تا در فرصت حداکثر یک ماهه‌ای که گل‌محمدی تازه و باطراوت از گلستان‌ها برداشت می‌شود، بیشترین بهره را ببرند و تا می‌توانند گلاب ناب بگیرند و ذخیره کنند و مابقی سال را از آن ذخیره، محصولات متنوعی تولید کنند.

جوان

اين اندوخته، هم اشتغال ماه‌هاي ديگر سال آنان را تضمين مي‌كند و هم تضمين خوبي براي درآمد سالانه آنهاست ولي اگر اين تلاش فشرده را نداشته باشند، هم مابقي سال را هم به بيكاري و بطالت خواهند گذراند و هم درآمدي پايدار نخواهند داشت.

جواني و فرصت ناب و طلايي آن هم درست مثل گل‌محمدي تازه و باطراوت است كه چند صباحي گُل مي‌كند و زود مي‌گذرد. لذا هم خود جوان بايد قدر آن را به‌صورت ويژه بداند و هم باغداران باغ جواني بايد با تدبير حقيقي و نه شعار صرف، درپي بهره‌گيري از اين فرصت طلايي و به ثمر رساندن ويژگي‌هاي جواني باشند.

انتخاب شغل و مسير كسب حلال، اندوختن علم و دانايي و دست‌يافتن به بلوغ فكري، مسئوليت‌پذيري، ازدواج و... ازجمله مهم‌ترين مصاديقي است كه در جواني بايد مورد توجه قرار بگيرد.

در تمام اين موارد، هم لازم است خود جوان كمر همت ببندد و با موقعيت‌شناسي و تلاش، سنگ‌بنايي محكم و قابل اعتماد براي تمامي دوران زندگي بنا نهد و هم متوليان امر براي اين مهم با بيشترين توان چاره‌انديشي و اقدام كنند.

جواني كه در فرصت جواني، براي انتخاب رشته تحصيلي، نه براساس آنچه همه مي‌گويند، بلكه با دقت به ضرورت و نياز جامعه، با آينده‌نگري و توجه به توان خود اقدام مي‌كند، جواني كه به دانايي بيشتر از توجه صرف به مدرك اهميت مي‌دهد و جواني كه نگاه فعال به جامعه دارد و صرفا مطالبه‌گرانه رفتار نمي‌كند بلكه از خود توقع دارد عامل حركت ديگران هم باشد نه منتظر اينكه ديگران او را به حركت وادارند، چنين جواني، هم ذخيره قابل اعتمادي براي طول دوران زندگي خود فراهم مي‌سازد و هم مانع به بطالت گذشتن ساير دوران‌ عمر خود مي‌شود.

يادمان نرود، گل زيباي محمدي، به شرط آنكه در بهترين فرصت، يعني قبل از طلوع آفتاب توسط باغدار چيده شود بيشترين بازده را خواهد داشت. مسئولين و دست‌اندركاران امور جامعه هم به شرط آنكه در فرصت زيبا و طلايي جواني به جوانان بها دهند و آنها را تحويل بگيرند خروجي خوبي را شاهد خواهند بود.

کد خبر 334133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha