مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: برآورد بانک جهانی از تولید سالانه زباله خشک در جهان رقمی در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن است. براساس گزارش این سازمان، انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۵۰ به رقمی در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن برسد.

استفاده کیسه پلاستیکی

شايد به همين دليل است كه هم‌اكنون برنامه‌هاي سختگيرانه‌اي در بسياري از كشورهاي جهان به اجرا درآمده است. به‌عنوان مثال از ابتداي سال‌جاري ميلادي استفاده از نايلكس‌هاي پلاستيكي و عرضه آن توسط واحدهاي تجاري اروپا ممنوع ‌شده است.
طرح «نه به كيسه‌هاي پلاستيكي» نيز به‌عنوان يك طرح داخلي با تلاش سازمان مديريت پسماند شهر تهران، شركت شهروند، سازمان ميادين ميوه و تره‌بار، ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران و با همراهي برنامه خندوانه از نخستين روز برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب آغاز شده و فاز اول آن تا 21تير‌ماه روز «بدون كيسه‌هاي پلاستيكي» در تهران ادامه خواهد داشت.

مديرعامل سازمان پسماند تهران با اشاره به استقبال بازديدكنندگان نمايشگاه بين‌المللي كتاب از اين طرح گفت: اين كمپين در نمايشگاه كتاب توسط دبيرخانه دانشجويي سازمان مديريت پسماند و با استفاده از دانشجويان مختلف دانشگاه‌هاي تهران به اجرا درآمد و خوشبختانه مورد استقبال خوب بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب تهران نيز قرار گرفت. حسين جعفري از همراهي برخي ناشران با اين كمپين خبر داد و افزود: «كمپين نه به كيسه‌هاي پلاستيكي» مورد توجه برخي ناشران نيز قرار گرفت به‌گونه‌اي كه انتشارات آبان علاوه بر همراهي با اهداف كمپين اقدام به تهيه كتب نفيس در قالب جايزه براي شركت‌كنندگان در اين طرح كرد.

كمپين «نه به كيسه‌هاي پلاستيكي» كه در دست اجراست در واقع با نامگذاري روز 21تيرماه به‌عنوان «روز بدون كيسه‌هاي پلاستيكي» در شهرداري تهران آغاز شد و خوشبختانه پس از فعاليت شهرداري تهران در اين‌باره از سوي بسياري از شهرهاي كشور نيز اين روز به رسميت شناخته شد و شهروندان شهرهاي مختلف با مصرف كمتر كيسه‌هاي پلاستيكي به اين كمپين مي‌پيوندند.

به گفته جعفري اين كمپين با برنامه‌هاي تكميلي در فروشگاه‌هاي شهروند و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ شهر تهران انجام خواهد شد. همچنين اين طرح در راسته‌هاي تجاري و با آموزش كسبه و همراهي آنها و تشويق گروه‌هاي دانشجويي همراه خواهد شد و در پايان فاز اول اجرا، جوايز زيست‌محيطي به شركت‌كنندگان در اين طرح اهدا خواهد شد. ‌

  • مصوبه‌ ملي‌كيسه‌هاي پلاستيكي

اما فراتر از اقدامات صورت گرفته در پايتخت، پيش‌نويس لايحه «كاهش مصرف كيسه‌هاي پليمري» در كارگروه ملي پسماند كشور به تصويب رسيده است و هم‌اكنون اين پيش‌نويس در هيأت دولت در حال بررسي است تا پس از تصويب هيأت‌دولت و تصويب مجلس شوراي اسلامي،طرح الزام كاهش مصرف مواد پليمري در سازمان‌ها و نهادهاي رسمي كشور به اجرا درآيد.

‌جعفري با اشاره به محدوديت استفاده از مواد پليمري در نهادهاي وابسته به شهرداري تهران افزود: هم‌اكنون تنها يك مصوبه الزام‌آور در كشور در اين‌باره وجود دارد كه در شهرداري تهران به‌اجرا درمي‌آيد. براساس اين مصوبه فروشگاه‌هاي شهروند و ميادين ميوه و تره‌بار اجازه عرضه محصولات پلميري و همچنين كيسه‌هاي پلاستيكي را ندارند و كيسه‌هاي زود تخريب‌پذير عرضه مي‌كنند. ما مطمئنيم كه اقدامات صورت‌گرفته در شهرداري تهران و همچنين سازمان حفاظت‌ محيط‌زيست كشور مبني بر تهيه پيش‌نويس مصوبه الزام‌آور براي همه سازمان‌ها در كشور در زمينه كاهش كيسه‌هاي‌ پليمري مصرف اين كيسه‌ها‌را در كشور كمتر كنيم.

  • مصرف روزانه 5تن كيسه‌ در ميوه و تره بار

معاون بهداشت سازمان مديريت ميادين ميوه وتره بار ‌ با اشاره به فعاليت گسترده اين سازمان در كمپين «نه به كيسه‌هاي پلاستيكي» گفت: هم‌اكنون در سازمان مديريت ميادين ميوه و تره بار به‌عنوان بزرگ‌ترين نظام توزيع محصولات كشاورزي در كشور، روزانه حدود 5تن كيسه استفاده مي‌شود كه با احداث نخستين كارخانه توليد كيسه‌هاي پايه گياهي در كشور در محل ميدان مركزي ميوه و تره‌بار، تلاش كرديم تا كيسه‌هاي زودتخريب‌پذير را وارد چرخه مصرف كنيم. به گفته عفتي در تمامي ميادين ميوه و تره‌بار شهر تهران، هم‌اكنون 100درصد كيسه‌هاي خريد در سازمان با كيسه‌هاي تخريب‌پذير و پايه گياهي جايگزين شده است. همچنين فروش ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي در سطح بازارهاي سازمان ممنوع است.

کد خبر 334371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha