نشست تخصصی بررسی برنامه‌های توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی با حضور جمعی از اساتید و متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

آسیب اجتماعی

دراين نشست طرح بهاران به‌عنوان مدل مهارت آموزي و توانمندسازي آسيب ديدگان اجتماعي مطرح و كارشناسان و مددكاران به تحليل و بررسي نقاط قوت و ضعف آن پرداختند.بهاران مراكز اسكان موقت و داوطلبانه ويژه معتادان بهبود يافته است كه با مهارت‌هاي آموزشي، رفتاري و شغلي همراه بوده تا آنها را براي بازگشت دوباره به زندگي آماده كند. اين طرح براي نخستين‌بار در كشور و توسط شهرداري تهران اجرا شده و تاكنون 13مركز بهاران فعاليت خود را آغاز كرده‌اند. به گفته مسئولان شهرداري تا پايان سال 44مركز بهاران فعاليت خود را آغاز مي‌كنند. نخستين مركزبهاران فعاليت خود را 15‌ماه قبل در منطقه 9آغاز كرد و نخستين مركزبانوان نيز‌ماه قبل به مجموع مراكز فعال پيوست.

سه‌شنبه گذشته به پيشنهاد شهرداري تهران نشست نقد و بررسي طرح بهاران در دانشگاه علامه طباطبايي و با حضور استادان و دانشجويان مددكاري و جامعه ‌شناسي برگزار شد. محمدحسين پناهي رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي ضمن ابراز خوشحالي از ورود شهرداري به حوزه مبارزه با اعتياد گفت، جاي خوشحالي است كه مسئولان شهرداري و سازمان خدمات اجتماعي براي طرح موضوع بهاران در مجامع دانشگاهي و نقد آن ورود كرده‌اند و ما نيز آماده همكاري تمام قد با اركان اجرايي هستيم.

محمدحسين پناهي با اشاره به همكاري‌هاي اين دانشگاه و شهرداري در حوزه مددكاري گفت ما با تمام وجود در خدمت آسيب‌هاي اجتماعي هستيم و در اين مسير از همكاري شهرداري تهران بسيار استقبال مي‌كنيم. همكاري شهرداري تهران در حالي است كه ما در 2تا 3نوبت با مسئولان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم جلسه داشتيم و قرار شد همكاري‌هايي بين ما و آنها شكل بگيرد. واقعيت اين است كه ما تمام‌قد جلو آمديم اما ستاد بدقولي كرد و همكاري مشترك اتفاق نيفتاد.

  • جاي شعف در بهاران خالي است

ساماندهي آسيب‌‌هاي اجتماعي وظيفه ذاتي شهرداري تهران نيست اما به گفته شهردار تهران ورود به اين موضوع رسالتي است كه مديريت شهري براي خود احساس كرده و در اين راه نيازمند همكاري ديگر سازمان‌هاي متولي و مسئول است. از زمان ورود شهرداري به موضوع انضباط اجتماعي و ساماندهي محله هرندي منطقه12 سازمان‌هاي مسئول دراين حوزه نيز وارد عرصه همكاري شدند هرچند كه محمدباقرقاليباف در آخرين نشست خبري خود اعلام كرد كه از همكاري‌هاي انجام شده رضايت نسبي دارد. محمد زاهدي‌اصل، استاد دانشگاه و رئيس اسبق انجمن مددكاري ايران به‌عنوان ديگر سخنران اين نشست به همين موضوع اشاره كرد و با بيان اينكه در دهه‌هاي اخير بسياري شعار توانمندسازي را سر مي‌دهند، گفت:

به‌عنوان يك كارشناس اجتماعي مي‌توانم بگويم حداقل 2سازمان بهزيستي و كميته امداد در اين سال‌ها توفيق چشمگيري در حوزه توانمندسازي نداشتند و بيشتر باعث وابستگي خانواده‌هاي نيازمند شدند. وي با تأكيد بر اينكه پيشنهادات شهرداري درخصوص توانمندسازي بهبوديافتگان طرحي نو است و نسبت به ساير طرح‌ها از نكات مثبت بسياري برخوردار است، خاطرنشان كرد: به باور من، جاي شعف و شادي در اين طرح تا حدي خالي است. ضمن اينكه، نگاه جامعه به مسئله اعتياد هنوز خرد است و از خود نمي‌پرسيم چرا 98درصد از افراد بهبوديافته بعد از مدتي دوباره به مواد روي مي‌آورند.

اصرار مسئولان شهرداري براجراي طرح بهاران نيز ناشي از همين مشكل است‌ اما به گفته معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران نمونه‌هاي موفق معتادان بهبود يافته و حاضر در بهاران منطقه9 كه بازگشت موفقيت آميزي به زندگي و كار داشته‌اند، ‌طرح بهاران را از پايلوت خارج و دامنه آن را در شهر گسترده كرده است.

اين مددكار اجتماعي فقدان شادي و بيكاري را مهم‌ترين گرفتاري جوان‌هاي امروز دانست و افزود:‌ متأسفانه تجربه به ما نشان مي‌دهد به دلايلي از اين دست بسياري از افراد بعد از ترك در بازه زماني نهايتاً 3ماهه به شرايط قبل بازمي‌گردند. البته قضاوت در مورد بهاران و عملكرد آن زود است چرا كه كمتر از يك‌ماه از شروع كار مي‌گذرد، قضاوت درمورد بهاران حداقل به 2سال زمان نياز دارد هرچند كه حضوردانشجويان مددكاري و اساتيد در مراحل نظري طرح مي‌تواند منجر به كشف نقاط قوت و ضعف بهاران شود.

  • بهاران نگاه جديدي به موضوع اعتياد است

در بخش ديگري از اين نشست حبيب آقابخشي، مددكار و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، بهاران را نگاه جديدي به موضوع اعتياد عنوان كرد و گفت:‌ در فرهنگ مسئولان ما هميشه صحبت از ترك دادن معتاد هست اما ترك دادن يك چيز است و ترك كردن چيز ديگر. اعتياد نوعي رفتارغيرمسئولانه است و فرد خود به سراغ آن مي‌رود پس بايد با نگاهي اجتماعي
به اين موضوع و با كمك خود فرد اين رفتار را به مسئولانه تغيير داد.

مراد فتحي مددكار اجتماعي نيز با بيان اينكه در طرح بهاران به گروه‌هاي خوديار، مددياراعتياد وخانواده فرد آسيب ديده به خوبي توجه شده قرار گرفتن موضوع آموزش مهارت‌هاي زندگي و اشتغال را از نقاط قوت اين طرح عنوان كرد. وي جاي روانپزشك را در بهاران خالي عنوان كرد و بر ضرورت مديريت مورد يعني مديريت خاص حمايتي هر مددجو تأكيد كرد.

  • بهره‌مندي از ظرفيت گلخانه‌هاي شهرداري

مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري‌در نشست تخصصي بررسي برنامه‌هاي توانمند‌سازي آسيب‌ديدگان اجتماعي طي سخناني به اقدامات شهرداري در حوزه ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي اشاره كرد. فرزاد هوشيار پارسيان، در پاسخ به اظهارنظر كارشناسان و سؤالات دانشجويان گفت: شهرداري 350شركت تعاوني را براي توسعه كارآفريني در مناطق فعال كرده است و تاكنون 6هزار نفر در اين شركت‌ها فعال هستند.

گلخانه‌هاي شهرداري نيز پا به ميدان گذاشتند تا زمينه فعاليت بهبوديافتگان را فراهم كنند. مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي به نگاه شهرداري در حوزه پيشگيري و توجه ويژه به كودكان پرداخت و گفت: سال گذشته 9هزار كارگاه «يك نه بزرگ» را در مدارس تهران برگزار كرديم. ضمن اينكه، شهرداري تهران با ايجاد زيرساخت براي 18مركز پرتو، بسترهاي مناسب براي آموزش كودكان كار و خيابان را فراهم كرده است.

کد خبر 334372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha