همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، کارگاه مدیریت پسماند و کنوانسیون بازل در محل موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

بالغ بر ۸۵ درصد زباله‌های شهری قابل بازیافت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ساناز ثابتی مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان این که یکی از مسائل ویژه و حیاتی در حفاظت از محیط زیست، مدیریت زباله‌ها و پسماندهایی است که انسان تولید می‌کند، گفت: بهترین شیوه مدیریت پسماند بازیافت مجدد مواد و بازچرخاندن آن‌ها در حلقه مصرف است.

ثابتی با اشاره به میانگین سرانه تولید زباله روزانه توسط هر ایرانی که 66/0 کیلوگرم است، اظهار کرد: با فرض ثابت بودن سرانه تولید زباله در کشور، در سال 2020 شاهد تولید روزانه 77 هزار تن زباله در کشور خواهیم بود.

  • عدم مدیریت صحیح پسماند به معنای دور ریختن ثروت و منابع ملی است

وی ضمن یادآوری این موضوع که رشد و توسعه یافتگی کشورها به معنای مصرف‌گرایی بیش‌تر مردم آن‌ها است، خاطر نشان کرد: از همین رو در کشورهای توسعه یافته میزان زباله تولیدی بسیار بیش‌تر از کشورهای فقیر است اما مدیریت صحیح پسماند در این کشورها منجر به کاهش خطرات و اثرات آن بر خاک، آب و هوا و در نهایت سلامت انسان می‌شود.

این کارشناس مدیریت پسماند ادامه داد: دور ریختن پسماند و عدم مدیریت صحیح آن برای بازیافت به معنای دور ریختن ثروت و منابع ملی است و از همین رو پسماند را طلای کثیف نامیده‌اند.

  • هدف‌گذاری برای کاهش تولید و تفکیک زباله از مبداء مهم‌ترین اولویت مدیریت پسماند در کشور

ثابتی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف‌گذاری و اولویت در موضوع مدیریت پسماند در کشور باید تمرکز بر کاهش تولید و تفکیک زباله از مبداء باشد.

وی اشاره‌ای هم به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مدیریت پسماند داشت و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بدون مشارکت سایر دستگاه‌های مسئول، نمی‌تواند به نتیجه موفقیت‌آمیزی در این حوزه دست پیدا کند.

این کارشناس مدیریت پسماند با بیان این که مدیریت اجرایی پسماندهای عادی بر عهده شهرداری و مدیریت اجرایی پسماندهای ویژه بر عهده تولیدکننده خواهد بود خاطر نشان کرد: مدیریت کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری و دهیاری است و لازم است تاکید کنم طبق آیین‌نامه سوزاندن پسماند در فضای باز ممنوع است.

  • بالغ بر 85 درصد زباله‌های شهری قابل بازیافت است

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بالغ بر 85 درصد زباله‌های شهری قابل بازیافت است و با مدیریت صحیح می‌توان آن‌ها را به چرخه مصرف بازگرداند.

ثابتی ادامه داد: به طور کلی می‌توان زباله‌ها را به چند دسته مشخص همچون زباله‌های عادی، بیمارستانی و عفونی، ویژه و خطرناک، کشاورزی و صنعتی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: تغییر نگرش و ترویج فرهنگ عدم مصرف‌گرایی، تدوین و اجرای قوانین و مقررات محدودکننده، تامین زیرساخت‌های لازم از جمله فعالیت‌های ضروری برای مدیریت صحیح پسماند در کشور است زیرا به رغم برخورداری از قوانین و دستورالعمل‌های مدیریت پسماند، این قوانین و دستورالعمل‌ها از ضمانت اجرایی برخوردار نیستند.

این کارشناس مدیریت پسماند یادآور شد: پسماندهای ویژه پرتوزا تابع قوانین و مقررات خاصی است و در گروه قوانین و مقررات عادی جای نمی‌گیرد.

  • ممنوعیت انتقال پسماندهای خطرناک از کشورهای توسعه یافته به در حال توسعه یکی از مهم‌ترین بندهای کنوانسیون بازل

وی اشاره‌ای هم به کنوانسیون بازل داشت و گفت: این کنوانسیون در راستای حمل و نقل ترامرزی مواد زائد خطرناک شکل گرفت.

ثابتی افزود: خودداری از انتقال پسماندهای خطرناک، دفن این پسماند در نزدیک‌ترین محل، ممنوعیت انتقال پسماندهای خطرناک از کشورهای توسعه یافته به در حال توسعه برخی از مفاد این کنوانسیون است.

این کارشناس مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست را مرجع ذی‌صلاح ملی برای کنوانسیون بازل معرفی و اعلام کرد: ایران یکی از 14 مرکز منطقه‌ای کنوانسیون بازل در دنیا است.

وی یادآوری کرد: پسماندهای رادیواکتیو مشمول قوانین کنوانسیون بازل نیستند و از قوانین جداگانه‌ای برخوردارند.

  • 250 میلیون تن مواد زائد خطرناک تولید شده در جهان

ثابتی اشاره‌ای هم به آمار ارائه شده توسط unep داشت و گفت: بر اساس تخمین unep، کل مواد زائد خطرناک تولید شده در جهان به 250 میلیون تن رسیده است.

این کارشناس مدیریت پسماند یکی دیگر از معضل‌های حوزه پسماند را تولدی و افزایش روزافزون پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی دانست و اظهار کرد: رشد سریع این نوع پسماند، حاوی مواد زائد خطرناک بودن، حاوی ترکیبات با ارزش همچون طلا بودن از جمله نگرانی‌های مهم این حوزه است.

ثابتی کنواسیون های روتردام و استکهلم را از دیگر کنوانسیون‌های مرتبط با موضوع پسماند دانست و افزود: در کنار بازل که پسماندهای خطرناک را پوشش می‌دهد، استکلهم پوشش آلاینده‌های عالی پایدار، آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و محصولات جانبی را در بر می‌گیرد. 

کد خبر 334491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha