شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری دو - روح‌الله کریمی: ستاره دنباله‌دار آسمان امامت بار دیگر می‌درخشد و دل نزار عاشقانش را هوایی می‌کند.

عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

 دل‌‌هاي شورانگيز در نيمه شعباني ديگر با ياد مهدي فاطمه مي‌تپد و افق نگاه منتظران به گنبد فيروزه‌اي جمكران دوخته شده است. اهل زمين و آسمان در خانه‌اش جمعند و مسرور. نگاه دل‌هاي عاشق به افق ظهور دوخته است. وقتي مسجد مقدس جمكران را نظر كرده امام زمان(عج) بدانيم، شرافت حضور ايشان را بيشتر درك مي‌كنيم. كم نيستند زائراني كه به شوق ديدار يار و باتوسل خالصانه به اين مسجد مي‌روند و توفيق توجه خاص امام منتظران نصيب آنها مي‌شود. مسجد مقدس جمكران كه بيش از هزار سال پيش به دستور امام زمان(عج) ساخته شده، مملو از كرامات و معجزات و خاطرات شيرين است. وقتي دفتر ثبت كرامات اين مسجد را ورق بزنيد عنايت خاص حضرت به همه جور آدمي را مي‌بينيد. از پسر بچه‌ا‌ي فلج كه مادرش 5هزار تومان در صندوق مسجد ريخته بود و شفاي پسر 9ساله‌اش را از امام‌زمان (عج) گرفته بود تا پيرمردي سرطاني كه روي تخت بيمارستان، مهدي خوبي‌ها را در خواب مي‌بيند كه از او خواسته فردايش به جمكران برود و او از دكترش مي‌خواهد كه ديگر معاينه‌اش نكند. آن دختر 3ساله عربستاني روي تخت غسالخانه، امام زمان‌(عج) را در خواب مي‌بيند كه بعد از دوركعت نماز، دست‌مباركش را روي سرش مي‌كشد و او را زنده مي‌كند و پدر دخترك شيعه مي‌شود، يا آن جوان مشهدي كه پس از كشيدن دندان، تارهاي صوتي گلويش آسيب مي‌بيند و لال مي‌شود و در سي و هشتمين هفته‌اي كه به جمكران مي‌رود و در عالم رويا، با سلام به امام زمان(عج) شفا مي‌يابد، يا ده‌ها مورد اثبات شده ديگر از كرامات و عنايات خاص ايشان كه انگيزه‌اي شده براي بندگان خدا تا تداوم حيات خود را در آويختن به شاخه طوباي محبت امام دردمندان بدانند. اين رسم عاشقي است كه انسان‌ها را با پاي پياده و برهنه به خانه امام مي‌كشاند.

  • كاروان عاشق

كاروان‌هاي زيادي از سراسر كشور هر هفته مهمان مسجد جمكران هستند ولي شايد نتوان كارواني سراغ داشت كه مثل كاروان آقاي رشيدي، 24سال بدون وقفه و با كرايه ناچيز، نگاه منتظران را به افق جمكران پيوند دهد. «جهانگير رشيدي» از دوران كودكي كه پدر و مادرش از كرمانشاه به قم مي‌رفتند و 15روز در شهر كريمه بيتوته مي‌كردند، علقه خاصي به مسجد جمكران پيدا كرده و دلش به ياد امام زمان(عج) مي‌تپد. او از سال69 همكاري‌اش با مسجد جمكران را آغاز كرد و چند سالي هست كه نصب، تعمير و سرويس‌دهي لوسترهاي مسجد را به‌عهده گرفته است.

آقاي رشيدي بعدازظهر سه‌شنبه‌ها كاروانش را از زير برج ميلاد به سمت قم حركت مي‌دهد و زائران را پس از زيارت حرم حضرت معصومه(س)، به جمكران مي‌برد. او در برگشت، مسئوليت كاروان را به يكي از همكارانش مي‌سپارد و خودش تا روز پنجشنبه خادم افتخاري مسجد است.

اين كاروان جزو معدود كاروان‌هاي زيارتي مسجد جمكران است كه بيشتر هزينه‌هاي اياب و ذهاب و تغذيه زائرانش را خيّرين پرداخت مي‌كنند. استقبال از كاروان آقاي رشيدي به‌گونه‌اي است كه همكارانش ناچارند متقاضيان را در نوبت بگذارند.

حدود 180زائر اين كاروان، در طول مسير از سخنراني و برنامه‌هاي فرهنگي بهره‌مند مي‌شوند. همراهي با اين كاروان ملاحظات و قوانين خاص خودش را دارد. تعدادي از خيّرين، نذورات خودشان را به اين كاروان مي‌برند تا بهترين سفر معنوي در ذهن مردم ماندگار شود.

رشيدي خدمت به زائران مسجد جمكران را افتخاري براي خود مي‌داند و مي‌گويد: دوشنبه‌ها كه مي‌رسد دلمان هوايي مي‌شود ولي چون افق سه‌شنبه را پيش‌رو داريم خوشحاليم و زماني كه از جمكران برمي‌گرديم با انرژي بيشتري به كارمان ادامه مي‌دهيم. حضور در جمكران را براي خودمان توفيق الهي مي‌دانيم و در اين چند ساعت اگر كار خاصي هم انجام ‌ندهيم، حداقل گناه به پاي ما نوشته نمي‌شود و در محيط امن و فضاي معنوي به آرامش مي‌رسيم.

  • نان محلي كرمان؛ نذر امام زمان(عج)

اين روزها كساني كه مسيرشان مسجد جمكران است، كمي پايين‌تر از در شماره 2 اين مسجد، جمعي از زنان را مي‌بينند كه چادرشان را به كمر بسته و زير خيمه‌هاي بزرگ مشغول پخت نان هستند. اينها 24سال است كه در ايام نيمه‌شعبان به عشق امام زمان(عج) رنج سفر از زنگي‌آباد كرمان را به جان مي‌خرند تا به منتظران امام (عج) خدمت كنند. تعدادشان هم حدود 300نفر است كه يك حكايت باعث شده گرماي تنور و تازيانه آفتاب كويري قم را تحمل مي‌كنند.

حدود 25سال پيش بود كه پيرمرد كرماني در نيمه‌شعبان براي خريد نان در جمكران به اين سو و آن سو ‌رفت و در نهايت دست خالي برگشت. همان لحظه، جرقه پخت نان محلي در ذهنش جوانه زد. سال بعد دسترنج اهالي زنگي‌آباد را ميان زائران نيمه‌شعبان توزيع كرد. شيريني اين خدمت در جانش نشست و تصميم گرفت بار و بنديلش را كنار مسجد پهن كند تا نذرش بهتر ادا شود. پيرمرد سال92 چهره در نقاب خاك كشيد اما فرزندانش نگذاشتند نذر پدر روي زمين بماند.

مهدي رضايي، يكي از فرزندان آقاي رضايي مي‌گويد: هر سال چند روز قبل از نيمه شعبان با آرد و تجهيزات پخت نان به جمكران مي‌رويم و روزانه 50 تا 60 كيسه آرد را كه حدود 6 تا 7هزار قطعه نان مي‌شود، مي‌پزيم. او مي‌افزايد: آرد مورد نياز را با هزينه خودمان و اهالي زنگي‌آباد، از كرمان و قم خريداري مي‌كنيم و نان‌هاي محلي را در ايستگاه‌هاي صلواتي، اطراف مسجد جمكران، پاركينگ خودروها و ميان خادمان مسجد توزيع مي‌كنيم. رضايي، عشق به امام زمان(عج) را مهم‌ترين انگيزه كاروان پخت نان براي حضور در جمكران مي‌داند و مي‌گويد: خانم‌هايي كه در اين سفر حضور دارند، روزها در شرايط سخت كار مي‌كنند و شب‌ها در خانه‌هاي قديمي و در شرايط نامناسب استراحت مي‌كنند اما افتخارشان اين است كه خادم امام زمان (عج) هستند.

  • كشش يار و كوشش عاشق

63 سال دارد و از سال83 تاكنون هر هفته از كرج مسافر جمكران مي‌شود. 12سال پيش كه بازنشسته شد، از خدا خواست بقيه عمرش را در جايي باشد كه ثمره معنوي داشته باشد. «جمشيد فعلي» با همفكري دوستانش كه خادم افتخاري مسجد جمكران هستند، در چايخانه اين مسجد مشغول شد. اول كار فقط سه‌شنبه‌ها به زائران چاي مي‌دادند ولي كم‌كم بانيان بيشتري اطراف دوستان آقاي فعلي حلقه زدند و الان هر هفته، چند ديگ بزرگ سيب‌زميني تهيه و همراه با نان از زائران پذيرايي مي‌كنند. غير از اين در هر مناسبت ديني، برنامه‌هاي مفصلي براي پذيرايي از زائران مسجد مقدس جمكران دارند.

بزرگ‌ترين دغدغه آقاي فعلي كه ذهنش را اين روزها مشغول كرده، جمع و جور كردن كمك‌هاي خيرين براي خدمت‌رساني در نيمه شعبان است. او مي‌گويد: چند روز پيش به يكي از خادمان امام زمان(عج) زنگ زدم و گفتم يك كاميون ليوان نياز داريم تا در نيمه شعبان از زائران با شربت پذيرايي كنيم، او هم با افتخار قبول كرد كه اين خدمت را انجام دهد. فعلي ادامه مي‌دهد: امسال قصد داريم با 2تن مايه شربت، 100كيلو آبليمو و 100كيلو گلاب و يك كاميون يخ و وسايل الكترونيكي‌اي كه تهيه كرده‌ايم در چايخانه شربت درست كنيم. با يكي از كارخانه‌هاي بستني هم صحبت كرديم و مسئولان اين كارخانه قول دادند 2كاميون بستني براي ما بفرستند. چند خادم امام زمان(عج) هم حدود 5كاميون هندوانه براي ما مي‌آورند و ما در بيرون از مسجد، داربست مي‌زنيم و از زائران پذيرايي مي‌كنيم.

فعلي معتقد است تا كشش يار نباشد كوشش عاشق به جايي نمي‌رسد. او در طول 12سال به جز روزهايي كه به زيارت عتبات عاليات و پابوسي امام هشتم(ع) رفته، هفته‌اي نبوده كه از كاروان خدمت‌رساني به زائران جمكران جا بماند.

حرفش را اينگونه تمام مي‌كند و جذابيت و نگاه الهي و كرامت‌هايي در مسجد جمكران هست كه هر كسي جاي ما بود، اين مسير عاشقي را طي مي‌كرد. حتي در يكي از روزهاي زمستان كه برف و باران بود و اعلام كرده بودند كه اتوبان تهران- قم به‌دليل بارش برف بسته است، ما به خدا توكل كرديم و همانند هر هفته، صبح زود سه‌شنبه به سمت جمكران حركت كرديم. باورمان نمي‌شد وقتي به ابتداي اتوبان ‌رسيديم شايد جزو نخستين مسافراني بوديم كه در جاده بازگشايي شده قرار مي‌گرفتيم. اينها عنايت ويژه امام زمان(عج) است كه مي‌خواهد خدمت به زائرانش تعطيل نشود.

  • نذر قهرمان

امير مهدي‌زاده بعدازظهر سه‌شنبه‌ها يك پاتوق معنوي براي خودش دست و پا كرده است. قهرمان كاراته جهان، مقابل در شماره 2مسجد جمكران بساط خدمت به زائران را پهن مي‌كند تا غبار از كفش‌هاي زائران بزدايد. مهدي‌زاده از سال 91كه مدال طلاي رقابت‌هاي جهاني كاراته را به گردنش آويخته‌اند، نذر كرده كه هر هفته به ميعادگاه عاشقان برود و پس از راز و نياز، كفش‌هاي زائران را واكس بزند. تعدادي از دوستان قهرمان هم در اين قرار معنوي با او همراه مي‌شوند. آنها با پول خودشان و كمك‌هاي خيرين، واكس و فرچه مي‌خرند و ساعت‌ها در خدمت زائران چشم به راه محبوب آسماني‌اند. مهدي‌زاده اثرات اين كار را در زندگي‌اش لمس كرده و مي‌گويد: انسان وقتي به آنچه اعتقادش است عمل مي‌كند، انرژي و آرامش مي‌گيرد. من هم در زندگي شخصي و ميدان‌هاي سخت ورزشي هميشه احساس مي‌كنم يك نيروي قوي پشتيبان من است.

او مي‌افزايد: دعا و نماز در جمكران و خدمت به زائران بر زندگي شخصي و ورزشي من تأثير بسياري گذاشته، بنابراين جز روزهايي كه در تمرين تيم ملي هستم، سعي مي‌كنم هيچ وقت اين تمرين عاشقي را ترك نكنم. مهدي‌زاده مي‌گويد: در برخي مناسبت‌هاي مذهبي يا روزهايي كه تعداد زائران خيلي زياد مي‌شود، بعضي از زائران به كمك ما مي‌آيند و براي ارائه خدمت به منتظران ظهور تمايل زيادي نشان مي‌دهند. او از روزي كه ازدواج كرده، روزهاي سه‌شنبه به همراه همسرش به مسجد جمكران مي‌رود و آرزويش جلب رضايت امام زمان(عج) است. قهرمان رقابت‌هاي جهاني كه اين روزها در اردوي تيم ملي در حال آماده‌سازي براي اعزام به مسابقات جهاني اتريش است، مي‌گويد در سال‌هايي كه با پاي پياده به جمكران مي‌رفته به تمام مدال‌ها و موفقيت‌هايي كه در عرصه‌هاي ورزشي آرزو داشته، رسيده است. مهدي‌زاده ابراز اميدواري مي‌كند كه امسال نيز با عنايت ويژه امام زمان(عج) مدال طلاي رقابت‌هاي جهاني را كسب كند.

  • چشم‌انداز جمكران

مسجد مقدس جمكران غير از نيمه شعبان كه پذيراي 2تا3ميليون زائر است، در طول هفته 300 تا 400هزار زائر دارد. فضاي كنوني مسجد گنجايش اين تعداد زائران را ندارد، بنابراين طرح جامع مسجد جمكران تصويب شده تا فضاي مسجد را به 180هزار مترمربع گسترش دهد. تاكنون در اجراي اين طرح، 14گلدسته ساخته و يك شبستان بزرگ با 10هزار مترمربع مساحت و 15هزار نفر ظرفيت، به بهره‌برداري رسيده است. با احداث اين شبستان، مساحت فضاهاي مسقف مسجد به بيش از 40هزار مترمربع رسيد. ساخت 5شبستان ديگر از ديگر مصوبات طرح جامع مسجد جمكران است. اجراي طرح جامع مسجد از سال79 آغاز شده ولي به‌دليل كمبود اعتبارات، روند ساخت و سازها به كندي صورت مي‌گيرد.

امين مقومي، معاون عمران و توسعه مسجد جمكران مي‌گويد: اين ساخت و سازها بدون هيچ بودجه دولتي و اعتبار استاني انجام مي‌شود و تمامي هزينه‌ها را بانيان و خيرين تامين مي‌كنند. او اميدوار است كه با بهره‌برداري از شبستان‌هاي جديد مسجد، بخش قابل‌توجهي از فضاي خدماتي و رفاهي براي زائران اين مسجد تامين شود.مقومي با اشاره به حضور ميليوني منتظران و عاشقان امام‌زمان(عج) در مسجد مقدس جمكران، خواستار كمك نهادهاي ملي و مردمي براي تسريع در اجراي طرح جامع مسجد شد.

  • دو منجي در يك ظهور

يك تازه مسلمان از اعتقاداتش به مهدي موعود(عج) مي‌گويد

مسيحي‌هاي زيادي هستند كه جوشش «چرا»ها در ذهنشان آنها را به تلاطم مي‌اندازد. مقصد اصلي همه اينها جست‌وجو و كشف حقيقت است؛ راهي كه آنها را از دنياي غبارآلود سرگرداني به روزنه‌هاي اميد عبور مي‌دهد.

«سوافياوي دكريره ماهازومورا» يكي از همين‌هاست كه وقتي پاسخ سؤال‌هاي معرفتي خود را از كشيش‌هاي مسيحي نگرفت، رو به سوي حقيقت اصلي دين آورد. او كه پس از تشرف به اسلام، نام «صفي‌الله» را براي خود برگزيد، سال 2009از ماداگاسكار به قم سفر كرد و اكنون يكي از طلبه‌هاي جامعه‌المصطفي العالميه است. صفي‌الله مثل پيروان ساير اديان كه شيعه شده‌اند، اعتقاد عميقي به ظهور منجي دارد. همين روحيه‌اش باعث شد تا در آستانه نيمه‌شعبان با او درباره منجي‌گرايي در مسيحيت به گفت‌وگو بپردازيم.

  • اعتقاد به منجي‌گرايي در اديان الهي، به‌ويژه مسيحيت چقدر جدي است؟

مسيحي‌ها معتقدند كه منجي آنها، حضرت مسيح، وقتي به صليب كشيده شد، خونش ريخته شد تا همه مردم نجات پيدا كنند؛ يعني حضرت مسيح با خونش، جان و روح آنها را تضمين كرده و به بركت ريختن خون ايشان، گناهان مردم دنيا پاك شده است.

  • شما هم همين اعتقاد را در مورد منجي داريد؟

در مذهب شيعه اعتقاد داريم كه حضرت مهدي موعود(عج) ظهور مي‌كنند و حضرت مسيح همراه ايشان هستند. اما منجي موعود مسيحي‌ها حضرت مسيح است. آنها در تبليغاتشان مي‌گويند كه حضرت مسيح روزي بر مي‌گردد اما من به مسيحي‌ها مي‌گويم كه وقتي حضرت مسيح ظهور كرد، امير نخواهد بود. امير، حضرت‌مهدي(عج) است و حضرت مسيح پيرو ايشان خواهد بود.

  • در اعتقاد به منجي‌گرايي، چه اشتراكي ميان تفكر شيعي و مسيحي وجود دارد؟

مسيحي‌ها معتقدند كه وقتي حضرت مسيح ظهور كرد همه‌‌چيز اصلاح مي‌شود. حتي شيرهاي درنده ديگر كاري به انسان ندارند و دنيا تبديل به بهشت مي‌شود. فقر و بيماري از بين مي‌رود و همه انسان‌ها خوشبخت خواهند بود. آنها ايمان دارند كه حضرت مسيح برخواهد گشت. شيعيان هم معتقدند كه حضرت‌مهدي(عج) به دنيا آمده‌اند و به‌دليل شرايط به‌وجود آمده، در دوران غيبت به‌سر مي‌برند. در مورد حضرت مسيح هم همين نظر وجود دارد؛ يعني مردم او را ديدند كه به آسمان رفت و منتظر آمدن او هستند. مسيحي‌ها اعتقاد دارند براي اينكه انتظار به پايان برسد نبايد گناه كرد و بيشتر بايد عبادت كرد.

  • فكر مي‌كنيد در دوره آخرالزمان، چه آسيبي دين‌داران را تهديد مي‌كند؟

تعيين زمان ظهور يك آسيب است. در گذشته مي‌گفتند حضرت مسيح سال 2000ميلادي ظهور مي‌كند ولي چنين نشد. البته مسيحي‌ها به قيامت اعتقاد دارند و معتقدند كه همه كساني كه حضرت مسيح را قبول دارند به بهشت مي‌روند و آنهايي كه ايشان را قبول نداشته باشند به جهنم مي‌روند. بايد مراقبت كرد كه در اسلام شيعي نيز در برابر اين تفكرات كه مي‌خواهد زماني براي ظهور تعيين كند، ايستادگي كرد.

  • اگر به ماداگاسكار برويد مهم‌ترين سخن شما با مسيحي‌ها چيست؟

 يك پيام مهم براي مسيحي‌ها و يك پيام براي مسلمانان دارم. به مسيحي‌ها مي‌گويم كه آخرين پيامبر الهي، حضرت مسيح نيست و پيامبر هم فرزند خدا نيست. در انجيل اشاره شده كه پيامبر ديگري به نام احمد خواهد آمد ولي مسيحي‌ها تفسير مي‌كنند كه احمد همان روح القدس است، درحالي‌كه منظور از روح القدس، پيامبر گرامي اسلام(ص) است و دين اسلام آخرين دين الهي است. به مسلمانان هم مي‌گويم كه اسلام كامل‌ترين دين الهي است و خيال نكنند ديني بهتر از اسلام وجود دارد.

کد خبر 334502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha