همشهری آنلاین: با تصویب مجلس برخی از تخلفات در خصوص شناسه‌ها و اسناد الکرونیکی در انتخابات الکتروینک مشمول موادی از قانون جرایم رایانه‌ای می‌شود.

انتخابات الکترونیک

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه مواد ارجاع شده از سوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را اصلاح کردند.

براین اساس ماده الحاقی 8 به شرح زیر اصلاح شد:

ماده الحاقی 8- در صورت بروز اختلال در نرم افزارها و سخت افزارهای سامانه انتخابات الکترونیکی در یک یا چند شعبه یا همه شعب حوزه انتخابیه در استان یا کل کشور، حسب مورد به پیشنهاد رئیس شعبه، رئیس ستاد انتخابات استان و رئیس ستاد انتخابات کشور و تایید هیات نظارت مربوطه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی با ورقه انجام می شود.

در پایان مدت اخذ رای، ابتدا شمارش مجزای هر یک از آرای ماخوذه الکترونیکی و غیرالکترونیکی (با ورقه رای) صورت گرفته و سپس تجمیع آرا انجام و نهایتا صورت جلسه شعبه تنظیم می شود.

تبصره - در سامانه انتخابات الکترونیکی باید امکان انتخاب رای سفید را پیش بینی کرد تا افراد بتوانند در صورت تمایل از حق قانونی خود استفاده کنند.

نمایندگان همچنین در ماده الحاقی 9 که پیش از این حذف شده بود آن را ابقاء و با اصلاحاتی به شرح زیر مصوب کردند.

ماده الحاقی 9- رای دهندگانی که به هر دلیل قادر به رای دادن از طریق سامانه انتخابات الکترونیکی نباشند، می‌توانند از کمک همراه مورد اعتماد برای رای دادن، استفاده کنند.

وکلای ملت همچنین ماده الحاقی 11 را نیز به شرح زیر اصلاح کردند.

ماده الحاقی 11- تمامی جرایم و تخلفات درباره شناسه (کد) ها، صورت جلسات و اسناد الکترونیکی در انتخابات الکترونیکی مشمول مجازات های موضوع مواد 3 تا 11، 19 تا 21، 26 تا 29، 35 تا 48 قانون جرایم رایانه ای مصوب 20 خردادماه 1388 می باشند.

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه های کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و تنظیم می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

کد خبر 334658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha