همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران و هند در حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی ۱۲ سند همکاری در بخش های مختلف امضا کردند.

به گزارش ایرنا، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه ایران و هند درخصوص گفت‌وگوهای سیاست‌گذاری و تعاملات اتاق‌های فکر، یادداشت تفاهم همکاری بین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و موسسه سرویس خارجی وزارت خارجه هند و پروتکل اجرایی بین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری هند در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری از جمله اسناد امضاشده دوشنبه 3 خرداد هستند.

یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آرشیو ملی هند، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و شورای روابط فرهنگی هند دیگر اسنادی هستند که بین دو کشور امضا شد.

قرارداد توسعه بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت ایندیا پورتس گلوبال پرایوت لیمیتد نیز امروز بین دو کشور به امضا رسید.

از دیگر اسناد امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و هند می‌توان به یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و اگزیم بانک هند اشاره کرد که درخصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار است.

بیانیه تایید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و اگزیم بانک هند و یادداشت همکاری‌های بازرگانی و مشارکت فیمابین شرکت دولتی آلومینیوم هند (نال کو) و سازمان ایمیدروی ایران نیز از دیگر اسناد امضا شده دو کشور است.

یادداشت تفاهم همکاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و شرکت دولتی ایرکون هند نیز امروز بین دو کشور امضا شد.

سفر نخست وزیر هند به ایران نخستین سفر مقام عالیرتبه هندی در 15 سال گذشته است و به دلیل لغو تحریم‌های علیه ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان نیز پیش از ظهر امروز به تهران آمد تا با روسای جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند در سعدآباد دیدار و گفت و گو کند و توافقنامه سه جانبه و راهبردی بندر ترانزیتی چابهار امضا شود.

کد خبر 334695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha