مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هندوستان با انجام پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز شاتل خود در اواخر روز یکشنبه ۲۲ می ۲۰۱۶ دستاوردی جدید را در برنامه فضایی خود به ثبت رساند.

براساس گزارش فاكس‌نيوز، ميني‌شاتل RLV-TD اولين فضاپيماي هندوستان به شمار مي‌رود. ناسا در سال 2011 به برنامه 30 ساله شاتل‌هاي خود پايان بخشيد.

اين شاتل بدون سرنشين با كمك راكت بوستر HS9 و از سكوي پرتاب ساتيش داوان در جزيره‌اي در خليج بنگال به فضا پرتاب شده‌است. بوستر راكت پس از پرتاب موفقيت‌آميز كه 91.1 ثانيه طول كشيد، سوخته و نابود شد. پس از سوختن HS9 شاتل به ارتفاعي نزديك به 56 كيلومتر رسيد و پس از آن شاتل از راكت جدا شده و تا ارتفاع 65 كيلومتري بالا رفت.

به گفته سازمان مطالعات فضايي هندوستان، ISRO پس از رسيدن به اوج ارتفاع، RLV-TD فرايند كاهش ارتفاع را آغاز كرد و در طول بازگشت به اتمسفر زمين به دقت تحت كنترل قرار داشته و هدايت مي‌شد تا فرودي ايمن داشته‌باشد. پس از ورود به اتمسفر زمين با كمك گرفتن از سيستم محافظت گرمايي، شاتل در خليج بنگال و در فاصله 450 كيلومتري از نقطه پرتاب روي زمين نشست. كل زمان پرواز از لحظه پرتاب تا فرود 770 ثانيه بوده‌است.

به گفته ISRO در اين پرواز فناوري‌هاي كليدي از قبيل مكان‌يابي خودكار، سيستم هدايت و كنترل، سيستم محافظت دمايي و مديريت بازگشت به زمين با موفقت مورد آزمايش قرار گرفته‌است. اين ميني‌شاتل نسخه‌اي كوچك شده از شاتل اصلي برنامه شاتل‌هاي ISRO به شمار مي‌رود. نسخه اصلي طي 10 تا 15 سال آينده ساخته و تكميل مي‌شود.

اين پرواز جديد‌ترين دستاورد در برنامه بلند‌پروازانه فضايي هندوستان به شمار مي‌رود. هندوستان در سال 2014 با پرتاب مريخ‌گردي به نام مانگاليان به مدار مريخ تحسين جهان را برانگيخت. اين مدارگرد اولين فضاپيماي ميان سياره‌اي هندوستان به شمار مي‌رود.

کد خبر 334780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha