دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست هیات باستان شناسی تپه تاریخی جوبجی- واقع در سه کیلومتری شهرستان رامهرمز- از انتقال اشیای مکشوفه از این تپه به موزه ملی خبر داد.

به گفته آرمان شیشه‌گر کار مطالعه، گزارش و مرمت این اشیای مکشوفه شامل آثار طلایی، نقره ای، مفرغی، سنگی و سفالی متعلق به دوره ایلام جدید با تلاش کارشناسان آغاز شده است.

وی تعداد آثار یافت شده را در حدود 600 قلم عنوان کرد و گفت: حلقه‌هایی طلایی منسوب به حلقه های قدرت، پیکرک‌های انسانی، دستبند، مهره‌هایی از جنس عقیق، کاسه هایی از جنس مرمر و مفرغ و ... از جمله این آثار به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیات لوله کشی سازمان آب و فاضلاب خوزستان در 9 اردیبهشت 86 منجر به کشف دو آرامگاه باستانی و گنجینه‌ای متعلق به 600 تا 700 پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی شد. این تپه در حین حفاری های پیمانکار آب و فاضلاب آسیب جدی دید.

با حضور هیات باستان شناسی در این محوطه تاریخی با 40 هکتار وسعت عملیات نجات بخشی اضطراری آرامگاه و مشخص کردن وضعیت آن آغاز شد.

این هیئت علاوه جلوگیری از تخریب اندک بخش باقیمانده از مجموعه موفق شد با جستجوی دقیق خاک‌های کانال حفر شده برای لوله گذاری، انبوهی از آثاری را که از چشم غارتگران به دور مانده بود، نجات دهد و مستند نگاری و پژوهش آنها را آغاز کند. 

شیشه گر سرپرست هیات اعزامی با اشاره به اینکه این آرامگاه با استناد به خط نوشته میخی به نام "شوتور نهونته" پسر "این ددبر" روی یکی از حلقه‌های زرین موجود در آن به اواخر دوران ایلام نو (646 تا 539 پ. م) تعلق دارد گفت: نام این پادشاه در همین زمان در نقش برجسته کول فرح به عنوان حامی "هنی" فرماندار محلی آیاپیر (ایذه) آمده و در حقیقت "هنی" باجگزار وی بوده است.

به گفته وی این پادشاه از جمله پادشاهان ایلامی است که پس از حمله آشور بانی پال به شوش و شکست تئومان در سال 646 پ0 م در کوهپایه های جنوب شرقی دشت خوزستان از جمله ارجان در بهبهان، به همسایگی سرزمین پارس، زیستگاه هخامنشیان رسیدند و به تشکیل حکومت های مستقل از نفوذ ماد و بابل که با شکست آشوریان در میان رودان به قدرت رسیده بودند، پرداختند و به باور چندی از ایلام شناسان دوره نوزایی ایلام نو را بنیاد نهاده بودند.

کد خبر 33488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز