همشهری آنلاین: گروه‌های پیشرو دیابت در جهان می‌گویند باید جراحی کوچک کردن معده برای کاهش وزن (جراحی باریاتریک) باید به عنوان گزینه درمانی استاندارد که می‌تواند به کنترل دیابت برای سال‌ها بدون دارو کمک کند، در اختیار مبتلایان به این بیماری قرار گیرد.

bariatrics

به گزارش رویترز بیانیه مشترک این مجموعه متشکل از ۴۵ گروه که روز سه‌شنبه  ۲۴ مه (۴خرداد) منتشر شده است می‌گوید جراحی باریاتریک یا متابولیک می‌تواند سودمندی بسیاری برای صدها هزار بیمار در سراسر جهان داشته باشد و استفاده از آنها بیانگر یکی از بزرگترین تغییرها در دستورالعمل‌های درمانی دیابت از هنگام اختراع انسولین است.

این دستورالعمل جدید می‌گوید کاهش اندازه معده و القای کاهش وزن باید برای درمان همه بیماران دیابتی که شاخص توده بدنی‌شان ۴۰ یا بیشتر است بدون توجه به اینکه میزان قند انان چقدر است، و برای همه دیابتی‌های که شاخص توده بدنی‌شان ۳۰ و بیشتر است و میزان قند خونشان با تغییرات سبک زندگی یا دارو به کنترل نشده است، تجویز شود.

فرانسیسکو روبین، استاد و صاحب کرسی جراحی متابولیک و باریاتریک در کینز کالج لندن و یکی از نویسندگان دستورالعمل‌های جدید می‌گوید بسیاری از کشورها در سراسر جهان دستخوش «همه‌گیری دیابت» شده‌اند.

روبینو گفت به بیماران باید طیفی از گزینه‌ها از جمله تغییرات سبک زندگی، داروها و جراحی را عرضه کرد.

او در یک جلسه در لندن گفت: «برای برخی از افراد، جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد.»

شاخص دیابت نوع دو مقاومت به انسولین است که در بسیاری از موارد می‌توان با رژیم غذایی و دارو آن را کنترل کرد. اما این بیماری اغلب مادام‌العمر است و در صورت عدم کنترل می‌تواند  علت عمده‌ای برای نابینایی، نارسایی کلیه، حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و قطع پاها باشد.

یک بررسی اخیر سازمان جهان بهداشت نشان داد که شمار بزرگسالان دچار دیابت در چهار دهه گذشته چهار برابر شده و به ۴۲۲ میلیون نفر رسیده است. فدراسیون بین‌المللی دیابت (IDF) تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۴۰ شمار دیابتی‌ها به ۶۴۲ میلیون نفر افزایش یابد.

روبینو گفت: «جراحی بیانگر دگرگونی ریشه‌ای نسبت به رویکردهای سنتی به درمان دیابت است.»

این دستورالعمل‌ها در ژورنال Dibetes Care منتشر شده است و ۴۵ سازمان بین‌المللی، متخصصان و پژوهشگران دیابت از جمله  IDF، انجمن دیابت آمریکا، جامعه دیابت چین و دیابت هند از آن استقبال کرده‌اند.

این دستورالعمل‌ها بر اساس مجموعه‌ای عمده از شواهد از جمله ۱۱ کارآزمایی تصادفی‌شده است که نشان می‌دهد در اغلب موارد جراحی می‌تواند به کاهش میزان‌‌های قند خون پایین آستانه تشخیصی دیابت یا به بهبود قابل‌توجه در میزان‌های قند خون بینجامد.

این اعمال جراحی در بسیاری از موارد باعث می‌شوند که بیماران بتوانند به طور عمده‌ای از میزان داروهای ضددیابت‌شان بکاهند.

کد خبر 334891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha