کارشناس سلامت و حفاظت از جنگل سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد (فائو) که به همراه یک تیم تحقیقاتی برای بازدید از جنگل‌های بلوط به استان ایلام سفر کرده است،

حين بازديد از جنگل‌هاي بلوط استان ايلام، گفت: چراي بي‌رويه دام، بهره‌برداري از جنگل‌ها جهت توليد زغال و سوخت، وجود ريزگردهاي دوره‌اي، تبديل اراضي جنگلي به اراضي كشاورزي، شخم زيراشكوب براي خودكفايي در توليد گندم و عبور خط لوله‌هاي گاز، نفت و آب ازجمله عواملي هستند كه تأثيرات منفي روي جنگل‌ها زاگرس داشته است. به گزارش خبرگزاري برنا، دكتر «شيروما» با بيان اين مطلب افزود: فعاليت‌هاي بسيار ارزنده‌اي تاكنون در سايه تفكر صحيح در استان ايلام انجام‌شده و كارهاي صورت گرفته در متوقف كردن روند خشكيدگي و بهبود و احياي اين جنگل‌ها نقش مؤثري داشته است. پديده خشكيدگي بلوط‌ها كه نخستين بار در سال 87 در بخشي از جنگل‌هاي زاگرسي در ايلام گزارش شد تا امروز دامنگير يك‌ميليون و 131هزار هكتار از عرصه 6ميليون هكتاري رويشگاه‌هاي زاگرسي در 7 استان كشور شده است. اين استان‌ها عبارتند از: ايلام، لرستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، فارس، چهارمحال و بختياري و خوزستان. حالا تيم تحقيقاتي سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (FAO) و هيأتي متشكل از اساتيد، كارشناسان و صاحب‌نظران بين‌المللي به ايلام سفر كرده‌اند تا از نزديك در جريان روند احيا و تيمار بهداشتي درختان بلوط اين استان قرار گيرند.

دكتررضا احمدي، مديركل منابع طبيعي ايلام هم كه اين هيأت را همراهي مي‌كرد، گفت: هدف اصلي اين سفر بررسي اقدام‌هاي صورت گرفته در زمينه مبارزه با خشكيدگي بلوط‌ها، عمليات بهداشتي، كارهاي احيايي و نهال‌كاري و حضور و مشاركت مردم در امر جلوگيري از تخريب و احياي جنگل‌هاي استان است. وي افزود: بخشي از معيشت مردم منطقه به جنگل و محصولات فرعي آن وابسته است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در سياست‌ها و برنامه‌هاي خود با روش‌هاي مشاركتي از توان جوامع محلي براي حفظ، احيا و بهره‌برداري اصولي از اين جنگل‌ها استفاده مي‌كند.

احمدي خاطرنشان كرد: در سال 87 با مشاهده نخستين آثار خشكيدگي در جنگل‌هاي استان، تمامي كارشناسان اين اداره كل براي بررسي موضوع بسيج شدند در سال 89 نيز آماربرداري از اين جنگل‌ها شروع شد و براساس اين مطالعات متوجه شديم بالغ ‌بر 11درصد از جنگل‌هاي استان دچار خشكيدگي 100درصدي شده‌اند. مديركل منابع طبيعي ايلام تصريح كرد: در پي اين موضوع پهنه‌بندي مناطق خشكيده شروع شد و تهيه نقشه تمامي شهرستان‌ها به‌تناسب خشكيدگي صورت گرفت و از سازمان‌هاي بين‌المللي درخواست كمك كرديم كه منجر به اين شد طي 4سال اخير خانم جوليان آلارد و هيأت همراه، پروفسور هانس موله از كشور آلمان، دكتر ميرابوالفتحي و دكتر عبايي، پروفسور مولينا و دكتر شيروما و هيأت همراه با هدف تبادل تجربيات از جنگل‌هاي استان بازديد كنند.

کد خبر 334892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha