همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی ناجا گفت: در حوزه مرزهای مشترک کشورمان، مرزهای آبی در استان های بوشهر و هرمزگان با بیشترین مشکل سهم عمده ای از قاچاق کالا را به خود اختصاص داده اند.

قاسم رضایی

سردار سرتیپ پاسدار قاسم رضایی پنجشنبه شب در حاشیه آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقه های ورزشی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و عراق در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در قصرشیرین افزود: برای مقابله جدی با قاچاق کالا طرح هایی پیش بینی شده که با همکاری دریابانان در بوشهر و هرمزگان در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم با اجرای آن نقش موثری با این پدیده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مرزهای هر کشور حرف اول مقابله با جرایم و تخلف مانند قاچاق کالا را دارند و در سال 94 با توجه به تدابیر اتخاذ شده، اقدام های مطلوبی برای مقابله با قاچاق کالا صورت گرفت به نحوی که در برخی موارد افزایش 50 برابری کشفیات را داشته ایم و یا مانع ورود قاچاق کالا به داخل کشور شده ایم.

وی بیان کرد: در بخش مواد مخدر نیز پارسال بیش از 66 تن کشفیات در نقطه صفر مرزی داشته ایم و در 2 ماهه اول امسال نیز بیش از 15 تن مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن بیش از 60 درصد رشد داشته است.

فرمانده مرزبانی ناجا اضافه کرد که در راستای مقابله با قاچاق کالا هم در دریا و خشکی، مرزهایی که به نوعی آلوده به قاچاق بود امسال با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده، قرارگاه جدیدی برای مقابله با قاچاق ایجاد و فعال کرده ایم.

سردار سرتیپ پاسدار رضایی ادامه داد: طرح هایی در مناطق قاچاق خیز به ویژه در حوزه دریایی هرمزگان و بوشهر فعال شده است.

وی گفت: همچنین در دو ماه سپری شده از امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن، کشفیات کالاهای قاچاق اقلام ضد فرهنگی مانند سامانه های ماهواره ای 30 و برنج و شکر نیز 70 درصد رشد داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب در مرزها و همکاری و هماهنگی سایر دستگاه ها از جمله گمرک و سایر رده های مرتبط در زمینه مقابله جدی با قاچاق کالا و اهداف اقتصاد مقاومتی، اقدام های موثرتری صورت گیرد.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین در خصوص تردد دوباره زائران از مرز رسمی خسروی نیز گفت: خسروی به عنوان یک مرز قدیمی برای تردد زائران است که زیرساخت های مناسبی نیز در آن فعال است و با پیگیری های صورت گرفته در صورت تامین امنیت در آن سوی مرز توسط طرف عراقی امیدواریم شاهد رفت و آمد زائران از این مرز باشیم.

سردار سرتیپ پاسدار رضایی گفت: ما هم اکنون در هشت هزار و 755 کیلومتر مرز مشترک با مرزبانان 15 کشور همسایه همکاری و هماهنگی داریم که یک هزار و 600 کیلومتر آن را مرزهای غربی کشورمان با عراق تشکیل می دهد.

وی با اشاره به وجود ناامنی در داخل عراق و اشغال بخشی از خاک این کشور توسط گروه تروریستی داعش خاطرنشان کرد: با هماهنگی هایی که با مرزبانان عراق و دولت مردان این کشور داریم، مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران در امنیت است و تهدیدی متوجه کشور ما نیست.

وی افزود: در مرزهای شرقی کشور نیز با هماهنگی که با مرزبانان افعانستان و پاکستان داریم، مرزها مدیریت و کنترل می شود.
وی گفت: در مرز مشترک با پاکستان گروه های مخل امنیت و جانی فعالند که هر از گاهی مشکلاتی را ایجاد می کنند و امید است که دولت پاکستان وارد عمل شوند تا مطالبات جدی ما در مناطق مرزی نتیجه دهد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با پاکستان 950 کیلومتر مرز مشترک دارد و مرزبانان این کشور باید کنترل بیشتری در مرزها داشته باشند گفت: ما با کشور پاکستان روابط دیرینه و تاریخی داریم و از آنها می خواهیم که نسبت به مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی مانند سایر مرزها با کشورهای همسایه توجه داشته باشند.

فرمانده مرزبانی ناجا به همراه فرماندهان مرزبانی استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان برای شرکت در آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقه ورزشی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و عراق روز گذشته (چهارشنبه) به قصرشیرین سفر کرده بود.

نخستین دوره مسابقه های ورزشی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و عراق که در رشته های کشتی آزاد و فرنگی، فوتسال و بسکتبال در قصرشیرین برگزار شد عصر چهارشنبه با قهرمانی تیم مرزبانی کشورمان خاتمه یافت.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با عراق بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک دارد و بیش از 54 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

کد خبر 335059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha