با گرم‌تر شدن هوا و آرام گرفتن امواج دریا، مدیترانه بار دیگر به مسیر اصلی پناهجویان برای رفتن به اروپا تبدیل شده، اما این دریا همچنان مثل سال‌های قبل، قربانی می‌گیرد.

پناهجویان

كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ديروز اعلام كرد طي روزهاي اخير دست‌كم 700پناهجو در ميان آب‌هاي مديترانه در جنوب ايتاليا جان خود را از دست داده‌اند. 550نفر از اين افراد، تنها طي يك حادثه غرق شده‌اند. گارد ساحلي ايتاليا نيز همزمان خبر داد كه در هفته گذشته 13هزار پناهجو را از دريا نجات داده است. 4هزار نفر از اين عده تنها در يك روز نجات پيدا كرده‌اند. نجات اين تعداد پناهجو طي اين مدت كم، تاكنون بي‌سابقه بوده و اين خود از افزايش ناگهاني شمار پناهجوياني كه مسير مديترانه مركزي را براي رفتن به اروپا انتخاب مي‌كنند حكايت دارد.

مديترانه غربي، مديترانه مركزي و مسير بالكان، مسيرهاي اصلي ورود پناهجويان به اروپا هستند. بيشتر اين افراد از كشورهاي درگير جنگ يا كشورهاي فقير آسيا، خاورميانه و آفريقا آمده‌اند كه با رؤياي رسيدن به زندگي بهتر قدم در چنين راهي مي‌گذارند. سال گذشته با بالا رفتن خطر عبور از مديترانه مركزي يعني مسير ليبي به ايتاليا، بسياري از پناهجويان به‌خصوص آنهايي كه از كشورهاي سوريه، عراق، افغانستان، پاكستان و يمن راهي اروپا مي‌شوند، مسير بالكان غربي را انتخاب كردند.

پناهجويان در اين مسير پس از گذر از تركيه، از راه مديترانه به يونان مي‌روند و سپس از طريق كشورهاي حوزه بالكان خود را به كشورهاي ثروتمندتر غرب اروپا مي‌رسانند. سال گذشته حدود يك ميليون و 800 هزار نفر از اين مسير به اروپا رفتند؛ موضوعي كه كشورهاي منطقه را با بحراني بي‌سابقه روبه‌رو كرد. اين وضعيت در‌نهايت به توافقي ميان اتحاديه اروپا با تركيه منجر شد تا اين كشور مانع ادامه مسير پناهجويان به سمت اروپا شود.

طبق گفته مقام‌هاي سازمان ملل، اكنون با بهتر‌شدن هوا و تحت‌تأثير توافق اروپايي‌ها با تركيه، هر روز به تعداد قايق‌ها و كشتي‌هاي كوچكي كه پناهجويان را به‌صورت قاچاق به ايتاليا و همچنين از طريق مديترانه غربي به جنوب اسپانيا مي‌برند افزوده شده است. طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان بين‌المللي مهاجرت، سال گذشته نزديك به 3هزار و 800نفر در درياي مديترانه جان خود را از دست داده‌اند. امسال، با گذشت 5ماه، اكنون تعداد قربانيان از مرز 2هزار نفر گذشته است. پيش‌بيني مي‌شود با شرايط پيش‌آمده در مسير بالكان و ادامه بحران در غرب آسيا، خاورميانه و آفريقا، همچنان روند حركت پناهجويان به سمت اروپا ادامه پيدا كند كه اين خود به افزايش تعداد غرق‌شدگان در مديترانه منجر خواهد شد.

کد خبر 335365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha