علی‌اصغر محمدی: بازار خرید و فروش فیش حج در سال‌های گذشته همیشه وجود داشته است؛ گاهی قانونی و گاهی غیرقانونی؛ گاهی پرمشتری و داغ و گاهی هم سرد.

اگر چه با اعلام رسمي خبر برگزار نشدن حج تمتع امسال، به‌نظر مي‌رسد دلالان اين بازار از فعاليت در اين زمينه منصرف شده باشند اما بررسي‌هاي همشهري نشان مي‌دهد فعاليت سودجويان در اين بازار آغاز شده و ممكن است در روزهاي آينده بيشتر هم بشود.

هر سال پس از اعلام اولويت‌هاي ثبت‌نام حج، بازار خريد و فروش فيش رونق خاصي پيدا مي‌كرد و دلالان از اين رهگذر سود هنگفتي به جيب مي‌زدند، ولي امسال داستان قدري متفاوت شده است. سودجويان سعي در خريد فيش‌هاي حج از دست مردم به قيمتي حتي كمتر از اصل مبلغ وديعه‌گذاري شده در بانك و سود متعلقه آن هستند.

  • خريد به پايين‌ترين قيمت

دلالان تا هفته پيش كه احتمال اندكي براي حضور زائران ايراني در تمتع امسال وجود داشت، با انتشار اطلاعيه و تبليغات در رسانه‌ها، پخش تراكت، پيامك و فضاي مجازي، اقدام به خريد و فروش فيش‌ حج مي‌كردند. نكته مهم اينكه قيمت خريد فيش حج ديروز نسبت به هفته گذشته با كاهش شديدي روبه‌رو شد، براي مثال فيش تمتع شهريور85 كه يكي از دفاتر خريد و فروش فيش به خبرنگار همشهري مبلغ 7ميليون پيشنهاد كرده ‌بود به 4ميليون و 500هزار تومان كاهش پيدا كرد. فردي كه پاسخگوي تلفن بود درباره كاهش قيمت فيش حج اينگونه توضيح داد:«چون سازمان حج و زيارت رسما اعلام كرده كه زائران ايراني امسال به حج اعزام نمي‌شوند، ديگر فيش حج ارزشي ندارد. ما هم باتوجه به مبلغ و زمان وديعه‌گذاري، فيش‌ها را خريداري مي‌كنيم.»

روز گذشته بعد از طرح موضوع با يكي از دفاتري كه هفته گذشته قيمت خريد فيش تمتع سال‌84 را 15ميليون و 500هزار تومان اعلام كرده بود، مسئول اين دفتر گفت:«چون زائران ايراني امسال اعزام نمي‌‌شوند فيش شما را حداكثر 5ميليون و500هزار تومان مي‌خريم.»

البته برخي از دفاتري كه تا هفته پيش خريد فيش داشتند، ديروز پس از صدور اطلاعيه سازمان حج مبني بر دلايل تعطيلي حج امسال، خريد فيش را متوقف كردند. بهروزي، يكي از افرادي كه در خريد و فروش فيش حج فعال است به همشهري گفت:«الان خريد فيش نداريم، امسال كه حجاح اعزام نمي‌شوند و تا سال آينده هم چيزي مشخص نيست. البته برخي دفاتر همچنان اقدام به خريد فيش مي‌كنند. اين افراد مبلغي كه پيشنهاد مي‌دهند از مبلغ فيش و سودي كه به آن تعلق مي‌گيرد كمتر است و از اين فضاي رواني سوءاستفاده مي‌كنند. ما كمي صبر مي‌كنيم و تا 2 هفته ديگر خواهيم گفت هر اولويتي را به چه قيمتي مي‌خريم.»

  • احساسي عمل نكنيد

مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت در پاسخ به پرسش همشهري درباره فعاليت سودجويان براي خريد فيش‌هاي حج از سپرده‌گذاران گفت:«از افرادي كه براي تشرف به حج در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده‌اند درخواست مي‌كنيم عجولانه و احساسي عمل نكنند و فريب افراد سودجود را نخورند.»

حجت‌الاسلام مهدي شهسواري به افرادي كه چند سال پيش با پرداخت مبلغ يك ميليون تومان در بانك‌ها براي اعزام به حج تمتع ثبت‌نام كرده‌اند توصيه كرد به‌هيچ‌وجه اقدام به فروش فيش حج نكنند و منتظر اطلاعيه سازمان حج و زيارت در اين‌باره باشند، يقينا در اين زمينه تمهيداتي انديشيده شده و توصيه‌هايي به مردم ارائه خواهد شد.

البته هنوز دفتر بعثه مقام معظم رهبري در اين زمينه اظهارنظري نكرده است اما اشاره شهسواري به «توصيه‌هايي در اين زمينه» مي‌تواند مربوط به ملاحظات شرعي در اين زمينه باشد؛اينكه آيا فرد مستطيع اگر مطمئن نباشد كه درصورت امكان سفر در سال آينده مي‌تواند فيش سفر تهيه كند، آيا مي‌تواند فيش حج خود را بفروشد يا خير؟ حتما طرح يك استفتاء در اين زمينه تكليف شرعي را روشن خواهد كرد اما هر چه هست دلالان از اين بازار چشم نپوشيده‌اند. آنها مي‌خواهند ظرفيت‌هاي بيشتري از حج را دراختيار بگيرند و در آينده كه شايد دور هم نباشد با فراهم شدن مجدد امكان سفر به حج، سود هنگفتي به جيب بزنند.

  • كلاهبرداري در بازار عمره

درحالي‌كه همچنان امكان سفر عمره نيز وجود ندارد و اين سفر نيز تعليق شده است اما هنوز برخي شركت‌ها و دفاتر زيارتي سودجو با ارسال پيامك تبليغاتي مشتاقان به زيارت را فريب مي‌دهند و پيشنهاد‌هايي براي فروش نوبت عمره مطرح مي‌كنند. مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت در اين زمينه مي‌گويد: «عمره از سال گذشته تعليق شده است و امكان اعزام به عمره در حال حاضر وجود ندارد و مردم فريب افراد كلاهبردار را نخورند.» 

کد خبر 335383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha