همشهری دو - الهام مرادی: براساس آمار پلیس راهور تهران بزرگ، بیش از ۷۰درصد از تصادفات در مواقعی است که تمرکز رانندگان از طریق عواملی مانند خوردن، آشامیدن یا صحبت کردن با تلفن همراه از دست می‌رود.

جالب اينجاست كه راكبان موتورسيكلت هم از صحبت كردن با تلفن همراه هنگام رانندگي دريغ نمي‌كنند؛ اين در حالي است كه موتورسيكلت از ايمني بسيار پاييني برخوردار است و راكبان بايد بيشتر حواسشان جمع مسير و راه باشد. از طرف ديگر تب فرستادن پيغام از طريق شبكه‌هاي اجتماعي هم اين روز‌ها بسيار داغ است و اين امر هم مشكلات زيادي را باعث شده تا جايي كه پيامك‌بازي براي عابران پياده هم مشكل‌ساز شده است و باعث مي‌شود عابران‌ هنگام پياده‌روي با موانع زيادي برخورد كنند؛ حال اين امر را هنگام رانندگي تصور كنيد. در قانون جديد جرائم رانندگي، جرايم سنگيني براي صحبت كردن با تلفن همراه حتي با هندزفري درنظر گرفته شده بلكه از وقوع بسياري از حوادث جلوگيري شود. در اين گزارش سعي شده تا به چگونگي اعمال قانون، مضرات استفاده از تلفن همراه و... اشاره شود.

  • چه خطراتي دارد؟

صحبت كردن با راننده حين رانندگي، سبب حواس پرتي و كاهش دقت او مي‌شود. صحبت كردن راننده با تلفن همراه هم ازجمله موضوعاتي است كه سبب حواس پرتي و كاهش دقت راننده مي‌شود و صد البته سبب بروز حوادث گوناگون هم خواهد شد. در يك پژوهش كه از سوي مركز تصويربرداري‌ شناختي مغز در دانشگاه كارنگي ملون صورت گرفت، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه عملكرد قطعه آهيانه‌اي مغز مرتبط با پردازش فضايي در رانندگي، هنگامي كه رانندگان همزمان به جمله‌ها گوش مي‌دادند و مي‌راندند، ۳۷ درصد كاهش داشته است. در اين بررسي دانشمندان گفت‌و‌گو با راننده را هنگام رانندگي شبيه‌سازي كرده و تأثيرات آن را روي قسمت‌هاي مرتبط مغز مورد بررسي قرار مي‌دادند. پژوهشگران دريافتند كه درك شنيداري حتي اگر راننده، گوشي موبايل در دست نداشته باشد، از ميزان منابع ذهني در دسترس كار رانندگي مي‌كاهد و سبب بد‌تر‌شدن آن مي‌شود.

  • واقعا تصادف بيشتر مي‌شود؟

خطر تصادف هنگام استفاده از تلفن همراه حين رانندگي 4 برابر مي‌شود، حتي اگر رانندگان از وسايل مخصوصي كه دست را آزاد مي‌گذارد استفاده كنند. محققين استراليايي با بررسي مكالمات ضبط شده ۴۵۶ راننده در شهر پرت استراليا كه پس از تصادف به معالجات بيمارستاني نياز پيدا كرده بودند، به اين تخمين 4 برابري رسيدند. محققان همچنين در مورد هر يك از اين رانندگان، استفاده از تلفن همراه درست پيش از تصادف و در سفرهايي در‌‌‌ همان وقت روز كه ۲۴ ساعت قبل انجام شده بود را مقايسه و ارزيابي كردند. نتايج در مورد كساني كه تا 5 دقيقه پيش از تصادف مكالمه تلفني داشتند، مشابه بود.

  • چه مضراتي براي انسان دارد؟

استفاده از تلفن همراه هنگام صحبت كردن از هر زمان ديگري براي بدن خطرناك‌تر است. فرض كنيد در اتوباني در حال رانندگي هستيد، اين امواج همواره در حال كم و زياد شدن هستند كه باعث افزايش ميزان برخورد امواج و شدت يافتن آن مي‌شود؛ زيرا در مسير اتوبان پوشش‌دهي آنتن موبايل يكسان نيست. در چنين حالتي امواج مايكروويو تلفن همراه مانند امواج مايكروويوهاي خانگي عمل مي‌كنند و باعث تأثيرگذاري روي سلول‌هاي مغز افراد مي‌شوند؛ همچنان كه طي يك آزمايش در يكي از خبرگزاري‌هاي دنيا تخم‌مرغي را در كنار يك گوشي تلفن همراه روشن و در حال صحبت قرار دادند و بعد از يك ساعت مشاهده كردند كه تخم مرغ سفت شده است. اين، دقيقا‌‌‌ همان تأثيري است كه از امواج تلفن همراه روي سلول‌هاي مغز ما وارد مي‌كند.

  • پديده‌اي به نام نابينايي توجهي

افرادي كه با گوشي تلفن‌ همراه صحبت مي‌كنند توانايي حركت روي يك خط مستقيم را ندارند و اين امر يكي از شايع‌ترين عوامل بروز تصادفات بوده است.براساس يك تحقيق مشخص‌شده افرادي كه با تلفن همراه خود صحبت مي‌كنند كمتر متوجه اتفاقات اطراف خود مي‌شوند. در اين تحقيق دانشمندان فردي را در لباس دلقك‌ها سوار بر يك تك‌چرخ به محوطه دانشگاه فرستادند و از وي درخواست كردند افرادي كه به وي توجه مي‌كنند را زيرنظر بگيرد و تعداد آنها را به‌خاطر بسپارد. نتيجه اين تحقيق مبتكرانه نشان داد افرادي كه مشغول صحبت با تلفن همراه هستند، به‌صورت تصادفي در مسيري پر پيچ و خم حركت كرده و از حضور ديگر رهگذران آگاه نمي‌شوند. براساس نتايج اعلام شده، تنها يك چهارم افرادي كه مشغول صحبت با تلفن همراه بودند متوجه حضور دلقك در محوطه شده بودند. نتيجه اين تحقيق مهر تأييدي بود بر اينكه كاربران تلفن همراه حين صحبت كردن كاملا سرگردان، بي‌هدف و بي‌توجه به اطراف حركت مي‌كنند. با اثبات اين پديده مي‌توان به خطرناك بودن استفاده از تلفن همراه حين رانندگي پي برد. دانشمندان اين پديده را نابينايي توجهي نام نهاده‌اند.

  • زمان‌عكس‌العمل راننده

حميد كتابي از كار‌شناسان حوزه ترافيك معتقد است كه استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي مي‌تواند عواقب بدي داشته باشد. به گفته وي به‌طور طبيعي عكس‌العمل انسان هنگام بروز تصادف حدود ۲ تا ۵/۲ ثانيه است درحالي‌كه صحبت كردن با تلفن همراه اين زمان را از رانندگان مي‌گيرد و متأسفانه امروز مشاهده مي‌كنيم كه برخي رانندگان حتي هنگام رانندگي اقدام به شماره گرفتن يا ارسال پيامك هم مي‌كنند.

كتابي با اشاره به اعمال قانون در اين مورد در ديگر كشورهاي جهان مي‌افزايد: اغلب كشورهاي جهان صحبت كردن با تلفن همراه را به‌عنوان يك تخلف شناخته‌اند و جرايم سنگيني هم براي آن درنظر گرفته‌اند.دكتر كتابي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين نوشته تاكسيرانان كه «با گوشي تلفن خود صحبت نكنيد» جنبه قانوني دارد يا خير؟ مي‌گويد: ببينيد ما به‌عنوان يك انسان براي زندگي در جامعه نيازمند تعامل با يكديگر هستيم و براي ايجاد اين تعامل بايد به يكسري محدوديت‌ها تن در دهيم. يك راننده به‌عنوان يك شهروند به هيچ عنوان علاقه‌مند به شنيدن مسائل خصوصي يا كاري افراد ديگر نيست و از طرفي هم يك راننده، مسئول حفظ جان مسافران داخل تاكسي هم هست و بايد تمركز خود را حفظ كند. خب در چنين وضعي آيا صحبت با تلفن همراه صحيح است؟ پس در پاسخ به سؤال شما بايد گفت كه اين امر بيشتر جنبه نزاكتي و انساني دارد.

کد خبر 335410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha