دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: لایروبی خلیج گرگان نیازمند همکاری مشترک ارگان‌های مختلف همچون سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات ایران، استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست است.

لایروبی، تنها راهکار نجات خلیج گرگان

به گزارش خبرنگار مانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسب گرامیداشت هفته محیط زیست برگزار شده بود از آغاز سومین مرحله همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان ملل و دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

معصومه ابتکار افزود: در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده حقابه دریاچه رهاسازی شده است.

وی تاکید کرد: همچنین لایروبی رودخانه‌ها و مقابله با چاه‌های آب غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه، علاوه بر بارش باران به احیای دریاچه کمک شایانی کرده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: توجه به مسئله تالاب‌ها به‌ویژه دریاچه ارومیه در صدر توجهات رئیس‌جمهوری است و باتوجه به این که بارندگی در منطقه چندان تغییری نداشته اما وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است که قطعا به انجام برخی فعالیت‌ها در این زمینه برمی‌گردد که نتیجه آن حضور فلامینگوها در این دریاچه است.

به گفته وی، اگر دایک‌های تالاب هورالعظیم برداشته نمی‌شد، اکنون دریاچه وضعیت مناسبی نداشت در حالی که در شرایط فعلی 40 تا 60 درصد تالاب آبگیری شده و در شرایط خوبی قرار دارد.

وی گفت: عملکرد سازمان و نهادهای مرتبط در زمینه احیای بخشی از تالاب گاوخونی، هامون و بختگان نیز مناسب بوده است که نقش موثری در کاهش گرد و غبار از این تالاب‌ها داشته است.

ابتکار تاکید کرد: هرچند بخش‌هایی از تالاب‌ها احیا شده اما متاسفانه با بی‌توجهی‌های سال‌های گذشته، کار زیادی در پیش داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از بازگشایی مسیرهای ورود آب به تالاب هامون خبر داد و گفت: همکاری‌های مشترک در خصوص بازگشایی مسیرهای ورود آب به تالاب هامون انجام شده است.

وی همچنین به انجام مذاکرات و مناسبات بین‌المللی با افغانستان با محوریت موضوع آب تالاب هامون اشاره کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود از امضا تفاهم‌نامه همکاری صندوق ملی محیط زیست ایران و بانک اتریشی آر بی آی خبر داد و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه به ویژه برای حمایت از پروژه‌های مدیریت پسماند، آب و فاضلاب و پساب، سنجش از دور، اندازه‌گیری آلودگی‌ها و فیلترهای کاهش آلودگی، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

لایروبی، تنها راهکار نجات خلیج گرگان از پسروی آب است

معاون رئیس جمهور در خصوص وضعیت بحران پسروی آب در خلیج گرگان و تهدید جدی این خلیج گفت: به منظور جلوگیری از تبدیل سرنوشت خلیج گرگان به سرنوشت دریاچه ارومیه اقدامات موثری در حال انجام است.

وی بر ضرورت لایروبی خلیج گرگان برای خروج از بحران پسروی آب اشاره کرد و گفت: مطالعات لازم به منظور چگونگی لایروبی انجام است و در صورت تامین اعتبارات لازم این آمادگی وجود دارد که بلافاصله عملیات لایروبی آغاز شود.

ابتکار تاکید کرد: لایروبی خلیج گرگان نیازمند همکاری مشترک ارگان‌های مختلف همچون سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات ایران، استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: با همکاری فرابخشی خواهیم توانست در راستای نجات خلیج گرگان که بخشی از تالاب بین‌المللی میانکاله نیز درآن واقع شده است، اقدامات اصلاحی موثری انجام دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود در خصوص نظر سازمان محیط زیست در خصوص طرح انتقال آب بین حوضه ‌ی گفت: انتقال بین حوضه‌های هیچ گونه خاصیتی برای رفع کم‌آبی نخواهد داشت، مگر این که بتواند مشکلات آب شرب را برطرف کند.

وی بر اصلاح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: هم اکنون شاهد خشک شدن تالاب جازموریان به دلیل الگوی کاملاً اشتباه کشت هستیم.

به گفته ابتکار، کشت محصولاتی که نیازمند آب زیاد است هم اکنون به وفور در مناطق کم آب کشور در حال انجام است.‌
وی خاطر نشان ساخت: انتقال بین حوضه‌ای نیازمند ارزیابی زیست محیطی است و تا قبل از این اقدام، هیچ گونه مجوزی برای انتقال آب صادر نخواهد شد.

به گفته وی، هم اکنون در دنیا انتقال بین حوضه‌ای امری عادی است و سازمان محیط زیست نیز نمی‌تواند قبل از انجام ارزیابی‌های زیست محیطی مخالفت یا موافقت قطعی خود را با این پروژه اعلام کند. 

کد خبر 335440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha