همشهری آنلاین: ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال آب به استان‌های مرکزی کشور نظیر یزد و کرمان، قرار است پیشنهاد انتقال آب دریای عمان به جای خلیج فارس را مطرح کند.

به گزارش مانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت انتقال آب خلیج فارس به برخی استان‌های مرکزی کشور برای رفع مشکل کم‌آبی گفت: تامین آب کشور به عهده وزارت نیرو است اما نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست بر چگونگی تامین آب وجود خواهد داشت.

معصومه ابتکار افزود: آنچه که مسلم است بر اساس قانون هرگونه انتقال بین حوضه‌ای آب باید دارای تاییدیه ارزیابی زیست محیطی از سازمان مرجع یعنی سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

وی تصریح کرد: باید مطالعات زیست محیطی برای انجام این مهم به گونه‌ای باشد که حق‌آبه رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های زیرزمینی در نظر گرفته شده باشد.

ابتکار بیان داشت: بنابر این تا قبل از صدور هر گونه مجوز زیست محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه انتقال بین حوضه‌ای صورت نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این که مستندات حاکی از آن است که هم اکنون طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی توسط شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس از مقصد بندر عباس به سمت سیرجان آغاز شده؛ پس چرا سازمان محیط زیست مجوز را صادر کرده است؟ گفت: حتما ارزیابی‌های زیست محیطی لازم در این مسیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست به تایید رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال آب به استان‌های مرکزی کشور نظیر یزد و کرمان، قرار است پیشنهاد انتقال آب دریای عمان به جای انتقال آب خلیج فارس را مطرح کند.

به گفته وی، انتقال آب دریای عمان در مقایسه با آب خلیج فارس، اثرات مخرب زیست محیطی به مراتب کم‌تری را برای محیط زیست کشور به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است، اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی در حالی است که این سازمان همواره اعلام کرده است مخالف انتقال آب بین حوزه‌ای است و مجوزهای لازم برای شروع این پروژه‌ها را صادر نخواهد کرد.

اما عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان از مقصد بندرعباس شروع شده است.

طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان تا حدی پیشرفت داشته است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از اثرات مخرب این طرح بر آثار تاریخی موجود بر سر راه این پروژه شکایت کرده و اعلام کرده است، پیمانکار این پروژه بدون هیچ گونه استعلامی از سازمان میراث فرهنگی نسبت به اجرای پروژه و ورود به محوطه‌ها حریم آثار تاریخی اقدام و موجبات تهدید میراث فرهنگی کشور را فراهم کرده است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، انتقال بین حوضه‌ای و شیرین کردن آب‌های شور برای مصارف انسانی، امری کاملاً بی‌فایده است و در مقابل اثرات مخرب زیست محیطی که به بار خواهد آورد، هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.

طرح اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی مصرف، تصفیه فاضلاب‌ها و مدیریت صحیح آب، راهکارهایی محسوب می‌شوند که قبل از انجام هر گونه انتقال بین حوزه‌ای باید صورت گیرد و در صورت عدم نتیجه‌گیری مثمر ثمر از این اقدامات باید به انتقال آب پناه برد.

کد خبر 335444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha