لایحه سهام عدالت در انتظار امضای رئیس‌جمهوراست. مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ تأکید کرد: تکلیف ۴۹ میلیون سهامدارعدالت تا پایان سال ۹۵ روشن می‌شود و ابراز امیدواری کرد که این لایحه در اولویت مجلس دهم قرار گیرد.

به گزارش همشهري، نخستين برگه سهام عدالت 10سال پيش واگذار شد و از آن زمان تاكنون برتعداد سهامداران ايراني 49ميليون نفر اضافه شده است. قرار بود سهام آنها چند سال پيش آزاد شود اما ناكارا بودن ساختاري كه براي سهام عدالت درنظر گرفته شده بود منجر به آن شد كه در نحوه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت بازنگري شود.

سهام عدالت حتي به‌عنوان وعده انتخاباتي حسن روحاني هم مطرح شد و اكنون 2سال است كه گفته مي‌شود سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها درگير اصلاح و ساماندهي سهام عدالت هستند. حالا لايحه‌اي تدوين شده كه قرار است به مجلس برود تا تكليف آزاد‌سازي‌ سهام عدالت روشن شود.

اين لايحه در آخرين روزهاي سال گذشته در هيأت دولت به تصويب رسيد و بايد بعد از امضاي رئيس‌جمهور براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي برود اما اين لايحه هنوز امضا نشده است.كارشناسان مي‌گويند دولت در انتظار آغاز به‌كار مجلس دهم است تا لايحه را براي تصويب نهايي ارسال كند. هنوز هيچ‌كس از متن اين لايحه اطلاعاتي در دست ندارد اما اطلاعات همشهري بيانگر آن است كه متن اين لايحه ناظر بر آزاد‌سازي‌ سهام عدالت با استفاده از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است.

در مدل قبلي قرار بود سهام در قالب 30شركت سرمايه‌گذاري استاني آزاد شود به‌معناي اينكه هر يك از اين 49ميليون نفر مشمول سهام عدالت، سهامدار يكي از 30شركت سرمايه‌گذاري استاني مي‌شدند. اما در روش جديد اين افراد مالكان واحد هاي(يونيت) صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌شوند. اين روش از جديد‌ترين روش‌هايي است كه در بازار‌هاي مالي استفاده مي‌شود.
البته قبل از آنكه سهام 49ميليون نفر آزاد شود اين افراد بايد هزينه سهام را پرداخت يا اصطلاحا تسويه كنند.

براساس آخرين اظهاراتي كه مقامات سازمان خصوصي‌سازي‌ داشته‌اند اين سهام هبه يا هديه نيست بنابراين سهامداران بايد مبلغ باقيمانده از اصل پول را پرداخت كنند تا مالك 100درصد سهام شوند. قبلا مقامات سازمان خصوصي‌سازي‌ اظهار اميدواري كرده بودند كه 50درصد از مبلغ يك ميليون تومان سهام عدالتي كه به هر فرد اختصاص يافته است يعني معادل 500هزار تومان از محل سود سالانه اين سهام در طول 10سال گذشته تا پايان سال95 تسويه شود.

اگر اين اتفاق رخ دهد امسال هر يك از مشمولان مي‌توانند با پرداخت 50درصد باقيمانده يعني 500هزار تومان مالك همه سهام خود شوند. البته با توجه به آنكه قيمت اين سهام در طول 10سال گذشته رشد كرده است برآورد مي‌شود رقم كلي سهامي كه به هر يك از مشمولان اختصاص يابد در محدوده 2ميليون تومان باشد؛ يعني هر فرد مي‌تواند با پرداخت 500هزار تومان مالك 2ميليون تومان سهام شود.

اين رقم دقيقي نيست چرا كه به‌دليل نوسان قيمت سهام شركت‌ها در بورس نمي‌توان ارزش روز سهامي كه به هر فرد تعلق مي‌گيرد را محاسبه كرد اما برآورد مي‌شود سهام هر يك از 49ميليون نفر اكنون حداقل 2ميليون تومان ارزش داشته باشد.در اين صورت مي‌توان گفت ارزش كل سبد سهام عدالت هم‌اكنون 100هزار ميليارد تومان است.

  • سهام عدالت امسال آزاد مي‌شود

سيدجعفر سبحاني درباره آخرين وضعيت پرونده سهام عدالت گفت: براي ارسال لايحه سهام عدالت به مجلس در انتظار امضاي رئيس‌جمهور هستيم.او در پاسخ به اين پرسش كه چرا لايحه سهام عدالت دچار تأخير شده و هنوز به مجلس نرفته است، گفت: تصور مي‌كنم با توجه به اينكه تصويب لايحه در هيأت دولت همزمان با روز‌هاي آخر مجلس نهم بود به همين دليل دولت ترجيح داده است لايحه را براي تصويب به مجلس جديد بفرستد. وي ابراز اميدواري كرد كه اين لايحه جزو اولويت‌هاي كاري مجلس دهم قرار گيرد.

سبحاني درباره متن لايحه سهام عدالت گفت: اين لايحه مشتمل بر اصلاح مواد 34 تا 38 قانون اصل44 است كه به سهام عدالت اختصاص دارد. از 2سال پيش و در دولت جديد كار‌هاي مختلفي براي اصلاح اين مواد آغاز و در نهايت در قالب لايحه به وزارت اقتصاد و دولت ارائه شد.

مشاورسازمان خصوصي‌سازي‌ گفت: اين لايحه از 2سال قبل شروع به اصلاح شد و در دولت جديد با همكاري سازمان و دستگاه‌هاي مرتبط به‌طور مفصل روي آن بحث شد و نهايتا پس از تصويب در وزارت اقتصاد و هيأت دولت اواخر سال قبل به تصويب هيأت دولت رسيد و قرار است پس از امضاي رئيس‌جمهور براي تصويب نهايي به مجلس برود.او تأكيد كرد: امسال به‌طور قطع تكليف واگذاري 201شركت دولتي و همچنين واگذاري سهام 49ميليون نفر مشمول سهام عدالت مشخص مي‌شود.

کد خبر 335614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha