چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: نبرد ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی این کشور برای باز‌پس‌گیری فلوجه به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های سال‌های اخیر علیه گروه تروریستی داعش به‌حساب می‌آید اما همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در این شهر راهبردی، نیروهای داعش در دو پایگاه دیگر مهم خود هم تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.

عراق

فلوجه، دومين شهر بزرگ استان الانبار يكي از دو پايگاه باقيمانده اين گروه در عراق است. اكنون اما در بخش ديگري از اين كشور هم نيروهاي كرد عراق عملياتي را در اطراف شهر موصل به‌عنوان يكي ديگر از پايگاه‌هاي داعش با هدف آمادگي براي حمله به اين شهر آغاز كرده‌اند. همزمان با اين حملات داعش در رقه، پايتخت خودخوانده‌اش در سوريه هم با حملات ائتلاف نيروهاي كرد و عرب موسوم به «نيروهاي دمكراتيك سوريه» در تنگنا قرار گرفته است.

در فلوجه به‌عنوان يكي از مهم‌ترين جبهه‌هاي كنوني نبرد عليه گروه تروريستي داعش، نيروهاي عراقي با وجود حملات انتحاري و حضور تك‌تيراندازها به پيشروي خود در داخل اين شهر ادامه‌ داده‌اند. پليس فدرال عراق از آزادي بيش از 28منطقه از زمان آغاز عمليات آزادسازي فلوجه خبر داده است. رائد شوكت جودت، فرمانده پليس فدرال عراق اعلام كرد كه تمامي شهرها، روستاها و شهرستان‌هاي اطراف شهر فلوجه ازجمله الكرمه به‌صورت كامل پاكسازي شده است. گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه حلقه محاصره داعش به‌تدريج با فعاليت نيروهاي ارتش عراق، پليس و بسيج مردمي(الحشد الشعبي) و همچنين حملات هوايي ائتلاف بين‌المللي در اين شهر تنگ‌تر مي‌شود و راه‌هاي رسيدن تسليحات و كمك به نيروهاي اين گروه تروريستي يكي پس از ديگري از بين مي‌روند.

ارتش عراق از سحرگاه روز دوشنبه عمليات ورود به شهر فلوجه را آغاز كرد و پيشروي ارتش عراق از چندين محور ادامه پيدا كرده است. مسيرهاي آزاد شده اجازه دسترسي نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق را به مركز شهر فلوجه مي‌دهد. برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه گروهي از نيروهاي ويژه عراق توانسته‌اند به مركز شهر برسند اما اين مسئله هنوز به رسمي تأييد نشده است. دسترسي سريع اين نيروها به مركز شهر فلوجه برخي را حتي نگران احتمال طرح تله از سوي داعش كرده است.

همچنين آسوشيتدپرس گزارش داده كه نيروهاي عراقي در جنوب شهر فلوجه توانسته‌اند حملات 4ساعته نيروهاي داعش را خنثي كنند و به پيشروي خود در اين محور ادامه دهند. ضدحمله داعش در بامداد روز گذشته در منطقه النعيميه به‌صورت گسترده آغاز شد اما نتيجه‌اي جز شكست براي اين گروه تروريستي نداشت. النعيميه از مناطق مهمي است كه نيروهاي ارتش عراق موفق به آزادي آن طي 24ساعت عمليات ورود به شهر فلوجه شده‌اند. نيروهاي واكنش سريع توانستند پرچم عراق را بر فراز مركز پليس النعيميه واقع در محور جنوبي فلوجه به اهتزاز درآورند. همچنين گزارش‌ها از كشته شدن مسئول بمبگذاري خودروها در تشكيلات داعش در غرب فلوجه خبر مي‌دهد.

آمار دقيقي از تعداد نيروهاي باقيمانده داعش در فلوجه وجود ندارد اما برخي منابع اعلام كرده‌اند حدود هزار و 200تا 2هزار نفر از اعضاي اين گروه تروريستي در اين شهر حضور دارند. اين نيروها از آنجايي كه در محاصره كامل هستند امكان فرار ندارند و نبرد فلوجه براي آنها به‌معناي مرگ و زندگي است. نيروهاي داعش به همين‌خاطر در تلاش هستند تا از 50هزار غيرنظامي باقيمانده در اين شهر به‌عنوان سپردفاع انساني استفاده كنند. اين مسئله يكي از مهم‌ترين دلايل سختي عمليات فلوجه است و نيروهاي عراقي از غيرنظاميان خواسته‌اند از شهر خارج شوند يا در خانه بمانند و پرچم سفيد در محل زندگي خود نصب كنند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه غذاي كمي در شهر براي غيرنظاميان باقي مانده است و به همين‌خاطر برخي نهادهاي حقوق بشر نسبت به وضعيت انساني در اين شهر هشدار داده‌اند.

  • موصل؛جبهه دوم نبرد عراق

همزمان با عمليات مهم فلوجه، نيروهاي پيشمرگه كرد موفق شدند كنترل 9روستا را در اطراف شهر موصل در شمال عراق به‌دست بگيرند. درصورت آزادي كامل فلوجه، موصل به‌عنوان دومين شهر بزرگ عراق تنها پايگاه باقيمانده داعش در اين كشور خواهد بود. نيروهاي كرد اكنون كنترل منطقه‌اي را در محور الخازر در دست دارند كه مساحت آن به 120كيلومتر مي‌رسد و در نزديكي مسير اصلي موصل، مقر داعش در عراق قرار دارد. در عمليات پيشمرگه‌‌ها در شرق موصل حدود 5500نيروي كرد مشاركت دارند و ائتلاف آمريكا نيز از آنها در اين عمليات حمايت به عمل مي‌آورد.گزارش‌ها نشان مي‌دهد طي اين عمليات 140تروريست كشته و 14خودروي بمبگذاري شده منهدم شد. نيروهاي كرد اكنون در كمتر از 28كيلومتري مركز شهر موصل هستند. هدف حمله كردها به مناطق اطراف موصل، آمادگي جهت آغاز عمليات آزادسازي اين شهر است كه از سال 2014در كنترل داعش قرار دارد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي كرد با موفقيت در مرحله اول باز‌پس‌گيري روستاهاي اطراف موصل اكنون مشغول خنثي‌سازي بمب‌ها در مسيرهاي منتهي به موصل هستند.

  • مركز داعش در سوريه تحت حمله

همزمان با حملات در عراق، در سوريه هم «نيروهاي دمكراتيك سوريه» (اس‌دي‌اف) با حمايت هوايي آمريكا عمليات نظامي جديدي را در حومه شمالي رقه به سمت منطقه الطبقه در شرق رود فرات آغاز كرده‌اند. اعلام اين عمليات جديد چند روز پس از عمليات اين گروه براي كنترل بر حومه شمالي اين استان كه واقع در شمال شرق سوريه و در نزديكي تركيه است، صورت گرفته است. نيروهاي اس‌دي‌اف از 8روز قبل عمليات نظامي را به سمت شهر رقه از 3جهت آغاز كردند و منابع ميداني پيشروي آنها را كند توصيف كرده‌اند. ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام كرده كه اين نيروها از سمت عين عيسي به سمت الطبقه پيشروي داشته‌اند. عين عيسي كه اين نيروها تحت كنترل خود درآورده‌اند حدود 70كيلومتر از رقه فاصله دارد. الطبقه، شهر رقه را به مناطق تحت تصرف داعش در نزديكي حلب متصل مي‌سازد. حمله به سمت الطبقه با هدف رسيدن به كرانه شرقي درياچه الاسد و قطع خطوط امدادرساني داعش ميان رقه و حومه شمال شرقي حلب است.

در روزهاي گذشته، جنگنده‌هاي سوري و روسي حملات خود به پايگاه‌هاي گروه‌هاي مسلح در حومه شمالي حلب و به‌صورت مشخص در منطقه حندرات و اطراف آن تا اطراف شمال غرب حلب را شدت بخشيده‌اند. نيروهاي ارتش سوريه اخيرا تصميم گرفتند تا نبردي را عليه مواضع تحت تصرف افراد مسلح جبهه النصره و گروه‌هاي چچني وابسته به آن در حومه شمال غربي حلب جهت پاكسازي اين منطقه و تأمين امنيت محاصره نظامي اطراف اين شهر آغاز كنند كه اين اقدام مقدمه‌اي براي گام بعدي است كه در داخل شهر حلب آغاز مي‌شود و محله مشهور بني زيد در بخش شمال شرقي اين شهر را هدف قرار مي‌دهد.

  • خنثي شدن طرح داعش براي 2 كشتار

نيروهاي امنيتي لبنان طرح داعش براي حملات گسترده و كشتار غيرنظامان در لبنان را خنثي كرده‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين عمليات با هدف اغتشاش گسترده در لبنان قرار بوده با حمله‌‌اي به يكي از خيابان‌هاي شلوغ و كافي‌شاپ و كلوپ‌هاي شبانه در بيروت و همچنين كشتار ديگري در منطقه شيعه نشين جنوب بيروت(ضاحيه) صورت بگيرد. گفته مي‌شود كه داعش برخي از نيروهاي مهم خود را به لبنان منتقل كرده بود تا طرحي مشابه حملات فرانسه و بلژيك در لبنان اجرا شود.

کد خبر 335638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha