همشهری آنلاین: رئیس جمهوری کوبا با امپریالیستی خواندن ماهیت سازمان کشورهای آمریکایی عضویت مجدد دولت هاوانا در این نهاد منطقه‌ای را رد کرد.

کاسترو شایعه بازگشت کوبا به بلوک کشورهای آمریکایی را رد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا در نمایش همبستگی با ونزوئلا اعلام کرد کشورش قصد بازگشت به سازمان کشورهای آمریکایی (او اِی اس) را ندارد.

در توضیح این مطلب باید گفت «لوئیس آلماگرو» رئیس او اِی اس هفته گذشته دولت کاراکاس را به نادیده گرفتن هنجارهای دموکراتیک متهم کرده و در واکنش به ناآرامی های اخیر ونزوئلا و جدالی که بین دولت چپ گرا و قوه مقننه راست گرا وجود دارد، خواهان برگزاری نشستی فوری با موضوع بررسی امکان لغو عضویت ونزوئلا از جمع کشورهای عضو این سازمان شد.

در همین راستا، کاسترو نیز در نشست کشورهای حوزه کارائیب که در «هاوانا» پایتخت کوبا انجام شد از او اِی اس به عنوان ابزاری برای سلطه امپریالیسم نام برد.

جالب آنکه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در روز پنجشنبه گذشته از لحنی مشابه در توصیف مداخله جویی های آلماگرو استفاده کرده و هشدار داد که امپریالیسم در این مرحله به فکر تصاحب منابع ملی ونزوئلا افتاده است. وی همچنین آلماگرو را به برنامه ریزی برای به چنگ آوردن نفت کشورهای عضو اوپک متهم کرد.

سازمان کشورهای آمریکایی یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۴۸ پایه‌ریزی شد. این سازمان ۳۵ عضو دارد و در شهر «واشنگتن دی سی» ایالات متحده مستقر است.

لازم به ذکر است که کوبا در سال ۱۹۶۲ از جمع سازمان کشورهای آمریکایی اخراج شد اما از سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) همزمان با ذوب شدن یخ رابطه هاوانا - واشنگتن زمزمه احتمال بازگشت این کشور به او اِی اس بار دیگر شنیده شد حال آنکه کاسترو با اظهارات اخیر خود به این شایعه پایان داد.

وی دلیل اجتناب از پیوستن دوباره به او اِی اس را همبستگی محکم با برادران ونزوئلایی و دولت مشروع نیکلاس مادورو عنوان کرد.

از دیگر تحولات چند روز اخیر ونزوئلا می توان به دیدار ۹۰ دقیقه ای «ژوزه لوئیس رودریگز زاپاترو» نخست وزیر سابق اسپانیا از «لئوپولدو لوپز» رهبر زندانی اپوزیسیون ونزوئلا اشاره کرد. لوپز ۴۵ ساله سال گذشته به جرم دامن زدن به خشونت و نفاق به ۱۴ سال حبس محکوم شد.

دیدار لوئیس رودریگز در راستای فرونشاندن بحران و میانجیگری بین دولت کاراکاس و اپوزیسیون انجام شد.

کد خبر 336011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha