دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

نیروهای عراقی که در حال پیشروی برای آزادسازی کامل فلوجه هستند هر ساعت و هر روز برگ جدیدی از جنایت‌های گروه تروریستی داعش در این منطقه را کشف می‌کنند.

عراق

به‌دنبال گزارش‌هاي منتشر شده از كشتار و غرق كردن غيرنظامياني كه قصد فرار از فلوجه به وسيله عبور از رود فرات را داشتند اكنون نيروهاي عراقي در جريان خنثي‌سازي‌ ميدان‌هاي مين يك گور دسته‌جمعي را با حداقل 400جسد كشف كرده‌اند. نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) در منطقه الصقلاويه در فاصله 10كيلومتري شمال غرب فلوجه در حال پاكسازي بمب‌ها و مين‌هاي كار‌گذاشته شده توسط داعش بودند كه اين گور را در محله الشهدا كشف كردند.

خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه اكثر اجساد كه شامل نيروهاي ارتش و غيرنظاميان است با شليك مستقيم گلوله به سرشان كشته شده‌اند؛ مسئله‌اي كه اعدام دسته‌جمعي آنها را نشان مي‌دهد. اين افراد احتمالا بين سال‌هاي 2014تا 2015كشته شده‌اند و نيروهاي عراقي در تلاش براي تشخيص هويت آنها هستند.

فلوجه نخستين شهر عراق بود كه گروه تروريستي داعش در سال‌2014 آن را به اشغال خود درآورد. راجح بركات، عضو شوراي استانداري الانبار هم گفته است در اين گور دسته‌جمعي اجساد غيرنظامياني كشف شده كه داعش آنها را به اتهام جاسوسي يا احترام نگذاشتن به قوانين اين گروه تروريستي اعدام كرده است.

كشف اين گور دسته‌جمعي اما تنها مشتي نمونه خروار از جنايت‌هاي داعش در فلوجه به‌حساب مي‌آيد. مقام‌هاي عراقي و گروه‌هاي حقوق بشر اعتقاد دارند كه اين گروه تروريستي هزاران نفر را در فلوجه به قتل رسانده‌ و اعدام كرده‌اند. نيروهاي گروه تروريستي داعش همچنين به غيرنظامياني كه در تلاش براي فرار از فلوجه هستند رحم نمي‌كنند و آنها را هدف تيراندازي قرار مي‌دهند. داعش در تلاش است تا از 50هزار غيرنظامي باقيمانده در فلوجه براي جلوگيري از شكست در اين شهر به‌عنوان سپردفاع انساني استفاده كند. هادي العامري، فرمانده ارشد نيروهاي الحشدالشعبي اعلام كرده كه نيروهاي بسيج مردمي موفق به انتقال 4هزار نفر از منطقه الصقلاويه به نقاط امن شده‌اند.

نيروهاي عراقي كه طي چند روز گذشته به نبرد سخت خود براي آزادي فلوجه ادامه داده‌اند روز گذشته در ادامه پيشروي‌هاي خود موفق شدند كه پالايشگاه گاز فلوجه را آزاد كنند. اين پالايشگاه در منطقه الشهدا در جنوب فلوجه قرار گرفته و اهميتي استراتژيك دارد. ارتش عراق به‌تازگي اعلام كرد كه فلوجه را تقريبا به‌طور كامل محاصره كرده و فقط كرانه غربي فرات را در كنترل ندارد.

مقام‌هاي عراقي تأكيد كرده‌اند كه با تصرف اين پالايشگاه همچنان به پيشروي خود ادامه مي‌دهند. نفوذ به داخل شهر فلوجه براي كنترل محله‌هاي مختلف تبديل به يك جنگ خياباني شده و با گروگانگيري غيرنظاميان و استفاده داعش از تك‌تيراندازها، تله‌هاي انفجاري و تونل‌هاي زيرزميني اين مسئله با كندي صورت مي‌گيرد. عبدالوهاب الساعدي، فرمانده عمليات فلوجه اعلام كرده كه نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق موفق به پيشروي به سمت شهر فلوجه از محور جنوبي در محله‌هاي الشهدا و جبيل شده و 11خودروي بمبگذاري شده را به همراه خمپاره‌ها و موشك‌انداز اس‌پي‌جي ‌9 داعش منهدم كرده‌اند.

اين فرمانده عراقي با اعلام كشته شدن حداقل 80تروريست داعش در اين پيشروي از اتخاذ شيوه‌اي جديد و متفاوت در فلوجه با شيوه عمليات آزادسازي تكريت، رمادي و هيت خبر داد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي عراقي از خط دفاعي چهارم داعش در جنوب فلوجه عبور كرده و نوار جنوبي فلوجه را تحت كنترل خود درآورده‌اند.

کد خبر 336177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha