مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حتماً اصطلاح "اشک تمساح" را در اشاره به نشان دادن دلسوزی دروغین بوسیله افراد شنیده‌اید، اما آیا واقعا تمساح‌ها اشک می‌ریزند؟

مشاهدات نشان می‌دهد که تمساح‌ها و وابستگان نزدیک آنها در میان جانوران اشک می‌ریزند، حتی هنگامی که دارند طعمه‌شان را پاره می‌کنند. اما دانشمندان مطمئن نیستند که این پدیده چرا رخ می‌د‌هد.

کنت ویلت از پژوهشگران دانشگته فلوریدا در این باره می‌گوید که نامحتمل است که تمساح‌ها یا وابستگان‌ آنها احساس تاسفی چه واقعی و چه دروغین داشته باشند.

ویلت که اخیرا ثابت کرد که پدیده اشک ریزش در وابستگان تمساح مانند سوسمارها هم رخ می‌دهد، در این باره می‌گوید: "بر اساس تجربه من وقتی تمساح طعمه‌ای را به دهان می‌گیرد، کاملا مصمم است."

به گفته ویلت ممکن است اشک ریختن در تمساح کارکردی مشابه ترشح بزاق در انسان داشته باشد و به هضم غذای این حیوانات کمک  کند.

غدد اشکی تمساح به سینوس ‌های آنها راه دارد و یک عقیده این است که اشک‌های تولید شده به درون سینوس‌ها تخلیه می ‌شوند و نهایتا به درون گلو می‌ریزند.

ویلت می‌گوید: "نظر قدیمی این است که این اشک‌ها ممکن است باعث نرم شدن غذایی بشود که دارد بلعیده می‌شود، و اشک ریختنی که ما مشاهده می‌کنیم، در واقع به تولید بیش از حد اشک مربوط می‌شود."

به گفته ویلت یک امکان دیگر این است گه اشک‌‌ریزش در نتیجه نفس‌نفس‌زدن حیوان در حین بلعیدن طعمه باشد. هوای رانده شده از میان سینوس‌ها ممکن است  باعث ریزش اشک به بیرون شود.

LiveScience,8 Oct., 2007

کد خبر 33628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز