درحالی‌که پیشروی نیروهای عراقی برای آزادی کامل شهر فلوجه ادامه دارد حرف‌های وزیر کشور عربستان درباره افزایش کمک‌های مالی گروه‌هایی در این کشور به تروریست‌های داعش به‌خاطر عملیات فلوجه جنجالی شده و هشدار مقام‌های عراقی را به‌دنبال داشته است.

فلوجه

دولت عربستان كه دل خوشي از شكست‌هاي اخير داعش و به‌ويژه طي عمليات ارتش و نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) در فلوجه ندارد اعلام كرده كه عمليات آزادسازي اين شهر باعث شده تا سيلي از كمپين‌هاي جديد جمع‌آوري كمك‌هاي مالي به گروه تروريستي داعش در عربستان به راه بيفتد. دولت عراق كه درگير عمليات نظامي براي عقب راندن تروريست‌ها از مناطق اشغال شده اين كشور است به‌شدت نسبت به اين مسئله اعتراض كرده و در بيانيه وزارت امورخارجه اين كشور تأكيد شده كه اين مسئله نقض آشكار قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است. وزارت امور خارجه عراق همچنين خواستار توضيحات كافي از سوي مقام‌هاي سعودي درباره اين اظهارات شده است.

منصور التركي، وزير كشور عربستان به‌تازگي طي يك ويدئوكنفرانس با خبرنگاران اعلام كرد كه پس از آغاز عمليات فلوجه گروه‌هاي بسياري در اين كشور در حال جمع‌آوري كمك‌هاي مالي به‌عنوان حمايت از كودكان فلوجه هستند. وزير كشور عربستان اذعان كرده كه بسياري از اين كمپين‌ها در واقع براي جمع‌آوري پول براي گروه تروريستي داعش هستند. منصور التركي در سخنان عجيب خود گفت: شما نمي‌توانيد جلوي همدردي مردم را بگيريد. آنها از شرايطي مانند فلوجه براي تشويق مردم براي دادن پول استفاده مي‌كنند.

وزارت امور خارجه عراق در بيانيه خود اعلام كرده كه دولت عربستان سعودي بايد درباره جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي داعش در داخل خاك اين كشور توضيحات كافي ارائه كند. در اين بيانيه در پاسخ به ادعاهاي مبارزه با تروريسم عربستان هم آمده است: تلاش واقعي براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي بايد با قطع شريان‌هاي كمك مالي به آنها صورت بگيرد. عربستان سعودي به همراه تركيه و قطر از مهم‌ترين كشورهاي حامي مالي داعش خوانده مي‌شوند.

  • ادامه پيشروي نيروهاي عراق

با ادامه عمليات آزادسازي فلوجه، وزارت دفاع عراق اعلام كرد كه از اين عمليات تنها آزادسازي مركز شهر باقي مانده و ارتش در فاصله كمي تا رسيدن به مركز اين شهر است. خالد العبيدي، وزير دفاع عراق هم از يگان‌هاي نظامي در استان الانبار و شهر فلوجه بازديد كرده و در جريان آخرين تحولات عمليات عليه داعش در محور غربي قرار گرفته است. مقام‌هاي عراقي مي‌گويند كه نوار غربي فلوجه به‌صورت كامل آزاد شده و در اختيار نيروهاي عراقي است.

همچنين گزارش‌ها از بازداشت 450عضو داعش با ادامه پيشروي نيروهاي عراقي در فلوجه خبر مي‌دهد. همزمان با فلوجه نيروهاي عراقي موفق به پيشروي در جنوب موصل شده‌اند. فرماندهي عمليات نينوا اعلام كرد كه نيروهاي عراقي روستاي خرائب جبر در جنوب موصل، مركز استان نينوا را آزاد كرده و هم‌اكنون در حال پيشروي به سمت روستاي الحاج علي از توابع شهر القياره هستند.

ابراهيم الجعفري، وزير خارجه عراق هم با اعلام اينكه جنگ در فلوجه جداي از جنگ با داعش در موصل نيست، اعلام كرده هماهنگي امنيتي ميان عراق، سوريه، ايران و روسيه همچنان ادامه دارد. وي با اشاره به برخي تلاش‌هاي تبليغاتي گفت: جنگ فلوجه جنگي ملي و تقسيم‌ناپذير است. نمي‌توان به دشمنان اجازه داد اهالي فلوجه را جدا كنند و يا درگيري‌ها با داعش را تقسيم كرد.

کد خبر 336816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha