دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید قدم زدن در میان مغز انسان، مفهومی علمی تخیلی به نظر برسد، اما با ساخت این تصاویر هولوگرامی سه‌بعدی، متخصصان اعصاب می‌توانند به صورت مجازی این‌کار را انجام داده و جزئیات درون مغز انسان را با دقتی بالاتر مشاهده کنند.

براساس گزارش يورونيوز، اولین تصوير سه‌بعدی هلوگرامي از شبکه عصبی مغز انسان در بیمارستان ملی اعصاب و جراحی اعصاب در لندن تهیه شد، فناوری جدید كه سازندگانش معتقدند تاثیر قابل‌توجهي در دانش پزشکی خواهد داشت و تشخيص و درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی را برای پزشكان ممکن خواهد‌كرد. پژوهشگران می گویند این تصویر هلوگرافيك با شناسایی رشته‌های عصبی مغز و به واسطه محاسبه ميزان حرکت مولکول آب در ماده سفید مغز تهیه شده است.

دکتر باسل رضا، جراح و متخصص اعصاب این بیمارستان-دانشگاه با اشاره به ظرفیت اين فناوری می گوید اگر بخش‌هایی از مغز از بین رفته و یا دچار التهاب یا عوارض پس از سکته مغزی شده‌باشد، مي‌توان با استفاده از تصوير هولوگرام تاثیر آناتومیک اين آسيب را در بافت و ساختار نواحی مجاور ببينيم. نه تنها ناحیه آسیب دیده مغز، بلکه شبکه عصبی مرتبط با بخش آسیب دیده اهمیت دارند. با این فناوری از وضعیت رشته های عصبی تحت تاثير بخش آسیب دیده مغز آگاه می شویم.

پروژه خلق تصوير هلوگرام پزشكي با حمایت مالی بخش نوآوری و تحقیقات اتحادیه اروپا و در بیمارستان ملی اعصاب و جراحی اعصاب در لندن انجام می‌شود. به گفته محققان اين مركز مغز ساختار سه‌بعدی فوق‌العاده پیچیده‌ای دارد. گاهی توصیف و درک ارتباط‌های عصبی در مغز بسیار مشکل می‌شود. دیدن این مجموعه به شیوه سه‌بعدی می‌تواند میانبری در آموزش پزشکی باشد و فراگیری این دانش را ساده‌تر ساخته و درعين حال تقویت کند.

مرحله بعدی افزوده شدن تصاوير ویدیویی هولوگرامی به مکانیزم‌های پرتونگاری پزشکی مانند سی تی اسکن، ام آر‌آی و سونوگرفی خواهد بود.

کد خبر 336880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha