مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تمام تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس از استفاده از خمیر مرغ در محصولاتشان منع شده‌‌اند و این سازمان به‌هیچ‌وجه اجازه ورود خمیر مرغ در تولید محصولات یادشده را نمی‌دهد.

سوسیس و کالباس

 رسول ديناروند ديروز در گفت‌وگو با ايرنا تأكيد كرد: اگر توليد‌كنندگان سوسيس و كالباس از اين ماده استفاده كنند به‌عنوان متخلف با آنان برخورد مي‌شود. ديناروند در عين حال به اين نكته هم اشاره كرد كه اختلاف درباره استفاده از توليد و بسته‌بندي خمير مرغ و استفاده از آن در محصولات پروتئيني، بين سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشكي همچنان وجود دارد و سازمان غذا و دارو همچنان روي حرف خود ايستاده است و از نظر اين سازمان هيچ كارگاهي حق ندارد در خط توليدي خود خط توليد و بسته‌بندي خمير مرغ داشته باشد. معاون غذا و داروي وزير بهداشت اضافه كرد: اگر هم در جايي خمير مرغ توليد شود، حق ورود به كارخانه‌هاي توليد سوسيس و كالباس را به هيچ عنوان ندارد. وي گفت: سازمان دامپزشكي حتي اگر با توليد خمير مرغ موافق باشد نمي‌تواند در موضوع استفاده از آن در كارخانه‌هاي توليد سوسيس و كالباس دخالت كند. ديناروند در پاسخ به پرسش ايرنا درباره اينكه آيا استفاده از خمير مرغ در سوسيس و كالباس‌ها حذف شده است، گفت: نمي‌توانم بگويم حذف شده است و ديگر وجود ندارد.

پاييز گذشته حســن ركني، معاون وزيــر جهادكشــاورزي از لغــو ممنوعيت اســتفاده از خمير مرغ در صنايــع غذايي با دستور وزير بهداشــت خبر داده بود. او در گفت‌وگو با يكي از رســانه‌ها عنــوان كرده بود: «شــخص وزير براساس كارهاي كارشناســي كه انجام شده بود، در اين زمينه اعلام موافقت كرد. اظهارات ركني پس از آن بود كه رئيس ســازمان غــذا و دارو در واكنش به اخبــاري مبني بر لغو ممنوعيت اســتفاده از خميــر مرغ در فرآورده‌هاي غذايي، گفته بــود: توافقاتي بين ســازمان‌هاي دامپزشكي، استاندارد و غذا و دارو صورت خواهد گرفت تا بتوانيم اين مشكل را حل كنيم.

وزير بهداشــت هم پارسال در برنامه زنده نگاه يك از شبكه يك سيما اعلام كرد كه خمير مرغ توليدشــده زيرنظر سازمان دامپزشــكي مورد تأييد اســت. قاضي‌زاده هاشــمي گفت: نگراني‌هاي موجود ناشــي از اين موضوع اســت كه بيشتر صنايعي كه خمير مرغ توليد مي‌كنند زيرنظر ســازمان دامپزشكي كشور نيستند. معاون اداره كل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي ســازمان غذا و دارو هم مي‌گويد: اصل اســتفاده از خمير مرغ روشي معمول در جهان بوده و استفاده از آن، موجب جلوگيري از اســراف شده و از هدررفت هزينه‌هاي اقتصــادي جلوگيري مي‌كند، اما اســتفاده از آن مستلزم رعايت اصول بهداشتي است.

موضــوع اســتفاده از خمير مــرغ در توليد سوســيس و كالبــاس دعوايــي اســت كه شهريور 93 با صدور بخشــنامه‌اي از سوي رئيس سازمان غذا و دارو، مبني بر ممنوعيت ورود خمير مرغ به چرخه توليد سوسيس و كالباس شروع شــد. بنابر پژوهش مركــز مجــازي پژوهش‌هاي راهبــردي دامپزشــكي، توليد‌كنندگان سوســيس و كالباس با حذف خمير مــرغ از محصولات خود متحمل زيــان 200ميليــون دلاري خواهند شد. همان زمــان رئيس اتحاديــه فرآورده‌هاي گوشــتي گفت: «مشــكلاتي كــه از طرف برخي‌ها براي صنعت فرآورده‌هاي گوشتي ايجاد شــده و نگراني براي مصرف‌كنندگان و تزلزل و نابســاماني براي توليدكنندگان به‌وجود آورده از ايــن جهــت اســت كه دست‌اندركاران و مسئولان نظارت به‌جاي آنكه وظايف خــود را در نظارت بر مواداوليه واحدهاي توليــدي اعمال كننــد، درصدد حذف خمير مرغ از توليد برآمده‌اند.»

به گفته موســوي، به جاي آنكــه اين موضــوع در كميته‌اي تخصصي با حضور صاحبان صنعت و تشكل‌هاي ذيربط مورد بررسي قرار گيرد، يكباره جنبه خبري پيدا كرده و خمير مرغ را از چرخه توليد حذف مي‌كنند. وي تأكيد كرد هر واحد توليدي يا كشتارگاه‌هاي مرغ زيرنظر مسئولان فني و نظارتي اداره مي‌شود. حال اگر مسئولان نظارتي نتوانند در محل كشــتارگاه وظايف خود را انجام دهند، چرا بايد واحدهاي فرآورده‌هاي گوشــتي را زير سؤال برده و سرمايه‌گذاري و نيروي انساني شاغل در آنها را با مشكل روبه‌رو سازند.

  • خمير مرغ چيست؟

خمير مرغ يا « MDM » ماده اصلي در توليد سوسيس و كالباس كشور اسـت كه از حدود 15سال پيش به‌صورت جدي وارد صنعت فرآورده‌هاي گوشتي كشور شده و رفته رفته جايگزين گوشت قرمز شـد. اين ماده به اين شكل تهيه مي‌شود كه مرغ‌هاي ديرپز تخم‌گذار كه اجازه توزيع در بازار را ندارند كشتار مي‌شوند و گوشت آن از استخوان مرغ با دستگاه جدا و به وسيله دستگاه مخصوص تبديل به موادي خميري و در توليد سوسيس و كالباس استفاده مي‌شود. اين محصول ماده اوليه مورد استفاده در كارخانه‌هاي سوسيس و كالباس در اروپا و آمريكاست.

  • خيلي بد است

وزير بهداشت: خيلي بد است كه استاندارد يك حرف بزند و غذا و دارو يك حرف و بدتر اينكه دامپزشكي حرف ديگري بزند. درست نيست كه ما بگوييم خمير مرغ و شير فله بد است و يكي بگويد خوب است، برخي‌ها براي ناكارآمد نشان دادن دولت، شايعه راه مي‌اندازند. اين اقدام، خيلي بد است چرا كه مردم را نسبت به آب و غذاي مصرفي بي‌اعتماد مي‌كند. بايد با كساني كه مردم را نگران مي‌كنند با قاطعيت برخورد شود.

  • دولت، ناكام در هماهنگ‌سازي‌

با وجود آنكه شريعتمداري معاون اجرايي رئيس‌جمهور تا‌كنون جلساتي را براي حل اختلافات دستگاه‌هاي موازي ناظر بر سلامت غذا تشكيل داده است، اما رسانه‌اي‌شدن اختلافات ادامه دارد. رئيس سازمان غذا و دارو معتقد است براساس قانون، نظارت بر محصولات غذايي برعهده وزارت بهداشــت است و نبايد اين آشپز 2 تا شود. مديركل آزمايشــگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو مي‌گويد متأسفانه هم‌اكنون درمورد نظــارت بر كالاهاي سلامت محور جزيره‌اي عمل مي‌شود. به‌گفته رستگار متــو لــــي كالاهاي سلامت محور وزارت بهداشت بوده و اين مسئله درقانون مشخص شده اســت اما قانون‌هاي موازي زيادي با آن ايجاد شــده كه دراين مورد سردرگمي ايجاد كرده است. به‌گفته وي پيشــنهاد تشكيل سازمان جامع نظارت بر كالاهاي سلامت محور تحت نظر وزارت بهداشت ارائــه شــده اســت. در دولت شورايي به نام شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي تشكيل مي‌شود كه در دولت حسن روحاني تاكنون فقط 2بار جلسه برگزار كرده است.شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي مطابق قانون برنامه چهارم توســعه با ادغام شوراي‌عالي تغذيه و شوراي‌عالي سلامت تشكيل شد. 15وزير و رؤساي سازمان‌هاي مرتبط با مباحث سلامت و امنيت غذايي به عضويت اين شــورا درآمدند و رياســت آن به‌عهده رئيس‌جمهور گذاشته شد. مطابق قانون، وزير بهداشت به‌عنوان دبير اين شورا، بر اجراي مصوبات آن نظارت مي‌كند اما ظاهرا اين شورا هم نتوانسته دستگاه‌هاي ناظر بر غذا را با هم هماهنگ كند.

کد خبر 336981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha