همشهری آنلاین: یک گزارش جهانی که روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد که یک‌سوم مردم در سراسر جهان یا کمبود تغذیه‌ای دارند یا چاق هستند و این وضعیت باعث افزایش میزان‌های بیماری‌ها می‌شود و فشار فزاینده‌ای را بر نظام‌های بهداشتی تحمیل می‌کند.

malnutrition

به گزارش رویترز بر اساس «گزارش جهانی تغذیه ۲۰۱۶»- یک ارزیابی مستقل سالانه وضعیت تغذیه در جهان- شمار افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن در هر منطقه جهان و تقریباً در هر کشوری در حال بالا رفتن است.

سوءتغذیه به اشکال بسیاری بروز می‌کند- ازجمله رشد و نموی کم کودک و حساسیت به عفونت در میان افرادی که مقدار کافی غذا به دست نمی‌آورند، و چاقی، بیماری قلبی، دیابت و خطر سرطان در میان افرادی که اضافه‌وزن دارند یا افرادی که غذایشان حاوی مقدار بیش‌ازحد زیاد قند، نمک یا کلسترول است.

بر اساس این گزارش، سوءتغذیه مسئول حدود نیمی از مرگ‌های کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است، و به همراه رژیم غذایی‌ نامناسب عامل برانگیزاننده شماره یک بیماری‌ها است.

دست‌کم ۵۷ کشور زیر بار مضاعف بیماری‌های ناشی میزان‌های وخیم سوءتغذیه- ازجمله کاهش رشد کودکان و کم‌خونی- و نیز شمار فزاینده اضافه‌وزن یا چاقی هستند که فشار شدیدی بر نظام‌های بهداشتی از قبل شکننده وارد می‌آورد.

لاورنس حداد، پژوهشگر ارشد در انستیتوی بین‌المللی پژوهش سیاست غذایی مستقر در آمریکا و یکی از دو نویسنده این گزارش گفت: «یک‌سوم افراد در جهان از شکلی از سوءتغذیه رنج می‌برند.»

این گزارش به عارضه‌ «هزینه‌های اقتصادی توان‌فرسای سوءتغذیه» اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد که ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در هر سال در آفریقا و آسیا به خاطر پیامدهای سوءتغذیه از دست می‌رود.

هزینه‌های ایجادشده برای هر یک از خانواده‌ها هم ممکن است بالا باشد. در آمریکا، هنگامی یک شخص در یک خانوار چاق است، آن خانوار به‌طور میانگین ۸ درصد بیشتر از درآمد سالانه‌اش را صرف مراقبت بهداشتی می‌کند. در چین، دچار بودن به دیابت باعث از دست رفتن ۱۶.۳ درصد از درآمد هر بیمار می‌شود.

البته این گزارش نشان می‌دهد که با وجود این مشکلات پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است.

شمار کودکان زیر پنج سال دچار تأخیر رشد در هر پنج منطقه جهانی به‌جز آفریقا و اقیانوسیه در حال کاهش است و میزان‌های تأخیر رشد در کشور غنا فقط در طول یک دهه تقریباً نصف شده است و از ۳۶ درصد به ۱۹ درصد رسیده است.

به گفته حداد، «علیرغم این چالش‌ها، سوءتغذیه اجتناب‌ناپذیر نیست»، مادمی که تعهد سیاسی برای مقابله با آن وجود داشته باشد. او گفت: «در جاهایی که رهبران در دولت، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها متعهد هستند، هر کاری ممکن است.»

کد خبر 337071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha