چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) با کنار گذاشتن هشدار پیشینش اعلام کرده شواهد قطعی وجود ندارد که نوشیدن قهوه باعث سرطان شود،اما همه نوشیدنی‌ّ‌های «بسیار داغ» را احتمال سرطان‌زا خواند.

coffee

به گزارش رویترز «آژانس بین‌المللی پژوهش سرطان» (IARC) که قبلا قهوه را در رده «با امکان سرطان‌زایی» قرار داده بود، نظر خود را تغییر داده است.

اکنون این سازمان می‌گوید آخرین بازبینی‌اش «هیچ شاهد قطعی درباره اثر سرطان‌زای» (IARC) نوشیدن قهوه نیافته است و به برخی از بررسی‌ها اشاره می‌کند که نشان می‌‌دهند که در واقع قهوه ممکن است خطر دچار شدن به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

دانا لومیس، معاون رئیس بخش طبقه‌بندی مونوگراف IARC در یک گردهمایی خبری گفت: «این تغییر به معنایی آن نیست که قهوه یقینا ایمن است....اما در حال حاضر دلایل کمتری درباره نگرانی در این باره نسبت به قبل وجود دارد.»

البته همزمان IARC شواهد علمی دیگری را منتشر کرد که نشان می‌ٔهند نوشیدن هر نوشیدنی بسیار داغ - حدود ۶۵ درجه سلسیوس یا بالاتر- از جمله آب، قهوه، چای و سایر نوشابه‌ها احتمالا باعث ایجاد سرطان مری می‌شود.

IARC که در شهر لیون در فرانسه مستقر است، سال گذشته با اعلام اینکه گوشت فراوری‌شده می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود، عناوین خبری را به خود اختصاص دارد، پس از بازبینی بیش از ۱۰۰۰ بررسی علمی در انسان‌ها و حیوان‌ّ‌ها به این نتیجه رسیده است. بر اساس این بررسی شواهد کافی برای اینکه قهوه را در رده مواد سرطان‌زا یا مواد غیرسرطان‌زا قرار دهند، وجود ندارد.

IARC قبلا قهوه را به همراه کلروفورم، سرب و بسیار مواد دیگر در رده 2B خود یعنی «با امکان سرطان‌زایی» قرار داده بود.

انجمن ملی قهوه آمریکا از این تعییر رده‌بندی به عنوان «اخباری عالی برای نوشندگان قهوه» استقبال کرد.

«انستیتوی اطلاعات علمی درباره قهوه» که اعضای شش شرکت عمده اروپایی تولیدکننده قهوه- ایلی‌کافه، حیکوبز دوو اگبرتز، لاوازا، نستله، پاولینگ و تکیبو -  نیز گفتند که IARC  «هیچ رابطه منفی میان مصرف قهوه و سرطان نیافته است.»

  • بگذارید سرد شوند

IARC در ارزیابی‌اش از نوشیدنی‌های بسیار داغ گفت بررسی‌های حیوانی بیانگر این است که اثرات سرطان‌زا احتمالا با نوشیدن نوشیدنی‌ها با دمای ۶۵ درجه سلسیوس و بالاتر رخ می‌دهند. به گفته این آژانس، برخی از تجربیات یر  روی موش‌‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مایعات «بسیار داغ» می‌تواند ایجاد تومور را برانگیزد.

این آزانس گفت بررسی‌ها درباره نوشیدنی‌ها داغ مانند ماته، دم‌کرده‌ای که عمدتا در آمریکای جنوبی مصرف می‌شود، چای و سایر نوشیدنی‌هایی که در چندین کشور از جمله چین، ایران، ژاپن و ترکیه نوشیده می‌شوند، نشان داد که خطر سرطان مری «ممکن است با افزایش دمای نوشیدنی به بالای ۶۵ درجه سلسیوس» افزایش یابد.

کریستوفر وایلد، رئیس IARC گفت: «این نتایج بیانگر این است که نوشیدن نوشابه‌های بسیار داغ یکی از علل احتمالی ایجاد سرطان مری است و درجه حرارت نه خود نوشیدنی است که ظاهرا مسئول سرطانزایی است.»

سرطان مری هشتمین سرطان شایع در سراسر جهان است و یکی از علل اصلی مرگ ناشی از سرطان با تلفاتی حدود ۴۰۰۰۰۰ نفری ثبت‌شده در سال ۲۰۱۲ است.

از طرف دیگر، گرگوری هارتی، سخنگوی رسمی سازمان جهانی بهداشت در ژنو تاکید کرد که سیگار کشیدن و نوشیدن الکلی از جمله جدی‌ترین عوامل خطرساز برای سرطان مری هستند و از مردم خواست کاهش این دو عامل را در اولویت قرار دهند. او افزود که ارزیابی IARC درباره نوشیدنی‌های داغ بر اساس شواهد محدود در دسترس در انسان‌ها و حیوانات است و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

او گفت: «ما می‌گوییم، محتاط باشید، بگذارید نوشیدنی‌ها سرد شوند» و افزود توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که مردم غذاها یا نوشیدنی‌ها را هنگامی که  دمایشان بسیار بالایی است، مصرف نکنند.

کد خبر 337244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha