دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: مشاورداشتن «حال خوب» چیزی است که آرزو و به بیان بهتر رؤیای بسیاری از انسان‌ها در دنیای معاصر شده است.

پنجـره‌ای رو به آسمان

اينكه از يك رضايت دروني بهره‌مند باشند و شب‌ها بدون قرص‌خواب و با آرامش بخوابند و صبح‌ها با لبخند روز ديگري را شروع كنند از نظر برخي‌ها اگر نه محال، خيلي سخت است. از آلودگي هوا گرفته تا ترافيك و مشكلات اقتصادي و...هر كدام مي‌توانند علتي باشند تا «حال» من و شما خوب نباشد اما راهكارهاي ساده‌اي هست كه مي‌تواند ميانبري به رضايت دروني باشد.‌ماه رمضان به نيمه رسيده است و خيلي زود روزهاي باقيمانده هم تمام مي‌شود؛ ماهي كه لحظاتش بركت ديگري دارد و بهانه خوبي است براي فكر كردن، شكرگزاري، قول و قرار و تغيير رفتار به سمت بهتر شدن. از لحظات باقيمانده اين‌ماه، براي به‌دست آوردن «حال » بهتر كمال استفاده را ببريد.

  • خدايا متشكرم

شكرگزاري يكي از مولفه‌هاي مهم سلامت روان و رسيدن به رضايت دروني است. شكر به‌ معني‌ قدرداني‌، قدرشناسي‌ و تشكر از نعمت‌‌دهنده‌ است‌. كسي كه شكرگزار است در حقيقت قدر آنچه دارد را مي‌داند. نخستين و مهم‌ترين شكرگزاري‌اي كه هر انساني بايد داشته باشد در مقابل خداوند است.گاهي آنقدر به‌وجود اين نعمت‌ها عادت مي‌كنيم كه براي ما حالت روزمرگي پيدا مي‌كنند. براي درك اين موضوع كافي است چند لحظه چشم‌هاي خود را ببنديد و تصور كنيد كه قدرت بينايي نداريد. بعد چشم هاي‌تان را باز كنيد و تصور كنيد كه نخستين بار است كه دنيا را مي‌بينيد. اگر خداي نكرده روزي شما قدرت بينايي‌تان را از دست بدهيد حاضريد از تمام علوم بشري و امكانات تكنولوژي استفاده كنيد تا بتوانيد دوباره ببينيد، اين در حالي است كه شما در حال حاضر اين نعمت و بسياري از نعمت‌هاي ديگر را داريد اما به‌دليل اينكه فراموش مي‌كنيد شكرگزار آنها باشيد، كم كم حضورشان براي‌تان عادي مي‌شود تا روزي كه خداي نكرده آنها را از دست بدهيد. اينكه در طول زندگي خود قدردان نعمت‌هاي خداوند باشيد حس مثبتي را در خود شما ايجاد مي‌كند و به «حال» خوب‌تان كمك خواهد كرد.

  • قدرداني از آدم‌ها

نوع ديگر شكرگزاري، تشكر و قدرداني از انسان‌ها در مقابل كارهايي كه براي‌تان انجام مي‌دهند. اينكه لطف و زحمت ديگران را
وظيفه قلمداد نكنيد، در نهايت به اين مي‌انجامد كه از ديگران توقعي نداشته باشيد، در اين صورت اگر كاري براي‌تان انجام دادند، كه قدردان و خوشحال هستيد و اگر انجام ندادند هم ناراحت نخواهيد بود. چنين رفتار و نگاهي باعث مي‌شود غرق آرامش شويد. از طرفي روابط بين فردي‌تان هم بهتر مي‌شود چون همه انسان‌ها دوست دارند محبت‌شان ديده شود. وقتي قدرشناسي مي‌كنيد و مي‌گوييد: متشكرم، در حقيقت آنها را براي لطف و محبت بعدي شارژ خواهيد كرد.

  • فرمول ساخت غوره از حلوا

بزرگ‌ترين فوت كوزه گري براي داشتن «حال» بهتر، تمرين براي صبور بودن است. اگر شما انسان صبوري باشيد، بسياري از شرايط زندگي حتي اگر سخت باشد درنظرتان قابل تحمل و حتي دوست داشتني خواهد بود. روزه و روزه‌داري فرصت خوبي براي تمرين صبور بودن است. وقتي به خاطر هدف‌تان كه انجام واجبي به نام روزه است در اين‌ ماه گرم ساعت‌هاي زيادي آب نمي‌نوشيد و غذا نمي‌خوريد، در حقيقت تمرين مي‌كنيد كه صبور باشيد. صبر صفتي است كه در زندگي روزمره بسيار كاربرد دارد؛ از تحمل ترافيكي كه جزئي از زندگي شهرنشيني شده است تا حرف‌هاي نامناسبي كه شايد در محل كار از همكاران يا در خانه از همسر بشنويد. همه اين موقعيت‌ها به يك ويژگي اخلاقي نياز دارند و آن هم صبور بودن است. در بسياري از مسائل زندگي امروز اگر كمي چاشني صبر به رفتار‌ها اضافه شود، مشكلات به راحتي حل مي‌شوند.

  • هرفرد يك تجربه منحصر به فرد

اگر شما باور كنيد كه ديگر تكرار نمي‌شويد، پي كاري مي‌رويد كه دنيا را جاي بهتري براي زندگي كند؛ براي خودتان، براي نزديكان‌تان و شايد هم براي عده زيادي از انسان‌ها. اما جنگ براي بهترين بودن در همه حوزه‌ها يعني سلب آرامش از خود. براي اينكه حال‌تان بهتر شود از مقايسه خود و شرايطتان با ديگران دوري كنيد. تفاوت‌هاي فردي را بپذيريد و بدانيدكه انسان‌ها با هم متفاوت هستند. قبول اين واقعيت و پذيرش خود همانطور كه هستيد مي‌تواند تأثير زيادي در «حال» خوب‌تان داشته باشد. وقتي قرار نيست هميشه بي‌نقص باشيد به تقليد از ديگران خوشبختي را به‌دست بياوريد، فرصت پيدا خواهيد كرد تا خودتان را تا بالاترين حد امكان شكوفا ‌سازيد. اگر همه مي‌خواستند پزشكي معروف شوند دنيا از نجارهايي كه پنجره‌هايي رو به آسمان مي‌سازند، محروم مي‌شد. قرار نيست همه مانند هم باشند، اما قرار است هر كس آن كاري را بكند كه دوست دارد، استعداد دارد و به او حس خوب مفيد بودن مي‌دهد. عشق ما را پي كاري به جهان آورده است/ادب اين است كه مشغول تماشا نشويم.

کد خبر 337635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha